Pierwszy prototyp ACV 1.1 od SAIC i ST Kinetics. / fot. saic.com

SAIC i ST Kinetics ujawniło pierwszy prototyp ACV 1.1 dla USMC

W dniu 21 lutego br. konsorcjum amerykańsko-singapurskie SAIC i ST Kinetics ujawniło pierwszy prototyp pływającego transportera opancerzonego ACV 1.1, który powstaje w ramach programu Amphibious Combat Vehicle z myślą o Korpusie Piechoty Morskiej (USMC).

Charleston, Karolina Południowa, USA. / Wikimedia Commons.

We wtorek, 21 lutego br. w Charleston (Karolina Południowa) miała miejsce prezentacja pierwszego z szesnastu prototypów pływającego transportera opancerzonego ACV 1.1, który powstaje w ramach programu Amphibious Combat Vehicle z myślą o Korpusie Piechoty Morskiej (USMC). Produkt amerykańsko-singapurskiego konsorcjum SAIC (Science Applications International Corporation) i ST Kinetics (Singapore Technology Kinetics Ltd.) jest wozem o nazwie fabrycznej Terrex II, na wyprodukowanie których oferenci otrzymali pod koniec listopada 2015 roku dofinansowanie rządowe w wysokości 121,5 mln USD (czytaj więcej: BAE Systems i SAIC w kolejnej fazie na pływający transporter opancerzony dla amerykańskich Marines).

Prezentacja wozu odbyła się w ośrodku integracyjnym SAIC, a dostawa pierwszego prototypu odbiorcy odbędzie się w przyszłym miesiącu:

SAIC jest niezwykle dumne z realizacji tego nowoczesnego, high-tech, o wysokich możliwościach rozwiązania dla Korpusu Piechoty Morskiej. Nasi pracownicy i członkowie zespołu pracowali bez wytchnienia, aby pomyślnie zrealizować ten program dla USMC na czas, mimo opóźnień ze względu na początkową odmowę udzielenia zamówienia. Jesteśmy przekonani, że ten pojazd jest wyposażony w najnowsze technologie, które wzmocnią możliwości amfibijne USMC, dziś i w przyszłości. ? powiedział Tom Watson, wiceprezes SAIC i dyrektor generalny dla programów US Navy i US Marine Corps.

Oferowany przez konsorcjum ACV 1.1 jest udoskonalonym i dostosowanym do wymogów programu wariantem transportera opancerzonego Terrex (stąd nazwa fabryczna Terrex II ? przyp. red.). Jak zapewniają producenci, pojazd, w porównaniu do swojego pierwowzoru posiada wyższy poziom przeżywalności na polu walki, poprawioną mobilność i zdolności C4ISR (sieciocentryczny system wsparcia dowodzenia ? przyp. red.), dostosowane do transportu piechoty morskiej z okrętu desantowego na brzeg. Ponadto, 600-konny silnik wysokoprężny zapewnia optymalną moc, jak i spalanie.

Pojazd posiada niezależny system zawieszenia, który poprawia mobilność podczas poruszania się po lądzie oraz napęd hydrauliczny z niezależną kontrolą pędu wraz z innowacyjnym systemem wodnego chłodzenia, wspierające bezpieczne przeprowadzanie operacji desantu na odcinku wodnym z możliwością pływania do głębokości 1,83 metra (6 stóp). Wewnątrz pojazdu zastosowano najnowsze technologie, które zapewniają świadomość sytuacyjną dla załogi w zakresie 360 stopni, ochronę foteli desantu przed skutkami siły eksplozji czy zastosowano specjalny kształt dolnej części kadłuba (tzw. V-Over-V), skuteczniej chroniący przed IED (improvised explosive device).

Bernie Ellis, odpowiedzialny w SAIC za program ACV 1.1, powiedział podczas prezentacji prototypu:

Nasz pojazd został zaprojektowany z myślą o przyszłych Marines. Wyposażymy nową generację Marines w najnowszą technologią, tak że przyzwyczają się do używania go jako sposobu do poprawienia zdolności prowadzenia walki i potencjalnego uratowania swojego życia.

Pierwszy prototyp ACV 1.1 od SAIC i ST Kinetics. / fot. saic.com

Z kolei pierwszy prototyp konkurencyjnego w programie Amphibious Combat Vehicle transportera, oferowany przez amerykański oddział brytyjskiego koncernu zbrojeniowego BAE Systems i bazujący na brytyjsko-włoskim pływającym transporterze opancerzonym SuperAV, został dostarczony USMC już w dniu 13 grudnia ub. r. (czytaj więcej: BAE Systems dostarczył pierwszy prototyp ACV 1.1 dla USMC).

Obaj oferenci zostali zobowiązani do dostarczenia 13 prototypów (trzy kolejne później) w terminie stycznia do kwietnia 2017 roku, które zostaną poddane intensywnym testom przez Marines w trzecim kwartale 2017 roku w ramach fazy EMD programu ACV (Engineering, Manufacturing, and Development).

Program ACV (Amphibious Combat Vehicle) ma na celu wyłonienie następcy, pochodzących jeszcze z lat 70. XX wieku gąsienicowych AAV-7A1 (Amphibious Assault Vehicle, dawniej LVT-7). Podstawowym wymogiem USMC jest oferta trzech pojazdów: wozu do desantowania i walki dla drużyny Marines (Squad Maneuver/Fighting Vehicle), wozu dowodzenia i kontroli (Command and Control Vehicle) oraz wozu zabezpieczenia technicznego i naprawczy (Recovery and Maintenance Vehicle). Muszą one spełnić wymogi w czterech kluczowych obszarach: operacje morskie, operacje lądowe, ładowność/pojemność oraz ochrona.

Zwycięzca otrzyma wielomiliardowy kontrakt, w ramach którego dostawy nowych pojazdów dla Korpusu mają nastąpić w 2020 roku. Najpierw ma zostać zakupionych od 200 do 600 transporterów (1.1), a 390 AAV-7A1 zostanie poddanych głębokiej modernizacji. Później powstanie docelowy pojazd (1.2), który zastąpi całą flotę gąsienicowych wozów. Wcześniej z walki o dostawy nowych transporterów odpadł Lockheed Martin (czytaj więcej: Pływający transporter opancerzony od Lockheeda).

Źródło:

investors.saic.com: SAIC Unveils First Amphibious Combat Vehicle 1.1 to U.S. Marine Corps

Czytaj także:

Japonia ujawniła nowy kołowy transporter opancerzony [WIDEO]

Pierwszy prototyp transportera opancerzonego AMPV przekazany US Army

Hongkong: Chiny skonfiskowały singapurskie transportery opancerzone Terrex

Transportery opancerzone Boxer dla Wielkiej Brytanii?

Eitan ? nowy izraelski transporter opancerzony [FOTO+WIDEO]

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.