af.mi
af.mi

Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych Część 2 (stan na czerwiec 2015)

Część druga artykułu przedstawia Eskadry Tankowania Powietrznego, Eskadry Bombowe oraz Eskadry Szkoleniowe które działają w strukturze jaką są Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych. 

Jeśli wcześniej nie miałeś/miałaś szansy na zapoznanie z pierwszą częścią artykułu zapraszam do lektury. Pierwsza część mówi o Eskadrach Myśliwskich, Eskadrach Akrobacyjnych, Eskadrach Agresorów, Eskadrach Rozpoznawczych, Eskadrach Dowodzenia i Kontroli Środkami Lotniczymi, Eskadrach Kontroli Ruchu Lotniczego, Eskadrach Walki Elektronicznej, Eskadrach Rozpoznania Pogodowego, Eskadrach Szturmowych, Eskadrach Operacji Specjalnych, Eskadrach Śmigłowców oraz Eskadrach Ratownictwa.

 Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych Część 1 (stan na czerwiec 2015)

Jak rzeczywiście wyglądają Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych?

CZĘŚĆ 2:

Akronimy:

AMC: Air Mobility Command

AETC: Air Educational and Training Command

AFRC: Air Force Reserve Command

ANG: Air National Guard

USAFE: U.S. Air Force Europe/Africa

PACAF: Pacific Air Forces

USAFCENT: U.S Air Forces Central

Eskadry Tankowania Powietrznego

Eskadry Tankowania Powietrznego wykorzystują maszyny KC-10A Extender oraz Boeing KC-135R/T Stratotanker.

– KC-10A Extender –

 

KC-10 Extender tankujący F/A-18C należący do Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych. (Wikimedia Commons)

KC-10 Extender tankujący F/A-18C należący do Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych. (Wikimedia Commons)

KC-10 Extender to powietrzna cysterna która jest specjalnie przystosowaną wersją cywilnego samolotu średniego i dalekiego zasięgu McDonnell Douglas DC-10.  Samolot jest używany równolegle z mniejszymi KC-135 Stratotanker. W odróżnieniu od KC-135 samolot wyposażony jest na stałe, oprócz używanego do tankowania samolotów USAF przewodu sztywnego, także w przewód elastyczny, z którego korzystają samoloty US Navy i Marines. Jest on aktualnie samolotem o największym na świecie zasięgu (7,032 km – bojowy, 18,507 km – maksymalny).

2 Eskadra Tankowania Powietrznego (AMC) powiązana z 78 Eskadrą Eskadrą Tankowania Powietrznego (AFRC).

  • 16 latających cystern KC-10A Extender.

9 Eskadra Tankowania Powietrznego (AMC) powiązana z 79 Eskadrą Tankowania Powietrznego (AFRC).

  • 13 latających cystern KC-10A Extender.

6 Eskadra Tankowania Powietrznego (AMC) powiązana z 70 Eskadrą Tankowania Powietrznego (AFRC).

  • 14 latających cystern KC-10A Extender.

32 Eskadra Tankowania Powietrznego (AMC) powiązana z 76 Eskadrą Eskadrą Tankowania Powietrznego (AFRC).

  • 16 latających cystern KC-10A Extender.

– Boeing KC-135R/T Stratotanker –

Na zdjęciu Boeing KC-135 Stratotanker z 22 Eskadry Tankowania Powietrznego oraz tankowany myśliwiec Lockheed F-22 Raptor. (Źródło: Wikimedia Commons)

Na zdjęciu Boeing KC-135 Stratotanker z 22 Eskadry Tankowania Powietrznego oraz tankowany myśliwiec Lockheed F-22 Raptor. (Źródło: Wikimedia Commons)

Boeing KC-135 Stratotanker to latająca cysterna powstała na bazie modelu Boeing 367-80. Załogę maszyny stanowią trzy osoby (2 pilotów i operator przewodu). Obecnie z maszyn Boeing KC-135R/T Stratotanker korzysta USA, Francja, Singapur, Turcja oraz Chile.

22 Eskadra Tankowania Powietrznego (USAFCENT).

  • 7 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.

72 Eskadra Tankowania Powietrznego (AFRC).

  • 8 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.

74 Eskadra Tankowania Powietrznego (AFRC).

  • 7 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.

77 Eskadra Tankowania Powietrznego (AFRC) powiązana z 911 Eskadrą Tankowania Powietrznego (AMC).

  • 15 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.

91 Eskadra Tankowania Powietrznego (AMC)  powiązana z 63 Eskadrą Tankowania Powietrznego (AFRC).

  • 24 latające cysterny Boeing KC-135 Stratotanker w wersjach R i T.

92 Eskadra Tankowania Powietrznego (AMC).

  • 12 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.

93 Eskadra Tankowania Powietrznego (AMC).

  • 14 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.

97 Eskadra Tankowania Powietrznego (AMC).

  • 15 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.

105 Eskadra Tankowania Powietrznego (ANG) powiązana z 99 Eskadrą Tankowania Powietrznego (AMC).

  • 9 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.

108 Eskadra Tankowania Powietrznego (ANG) powiązana z 906 Eskadrą Tankowania Powietrznego (AMC).

  • 9 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.
Boeing KC-135A-BN Stratotanker (59-1487) należący niegdyś do 108 Eskadry Tankowania Powietrznego podczas przygotowań do wycofania ze służby. Obecnie samolot służy jako ozdoba w obiektach wojskowych Illinois Air National Guard w Scott Air Force Base w stanie Illinois. (Wikipedia Commons)

Boeing KC-135A-BN Stratotanker (59-1487) należący niegdyś do 108 Eskadry Tankowania Powietrznego podczas przygotowań do wycofania ze służby. Obecnie samolot służy jako ozdoba w obiektach wojskowych Illinois Air National Guard w Scott Air Force Base w stanie Illinois. (Wikipedia Commons)

116 Eskadra Tankowania Powietrznego (ANG).

  • 14 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.
  • 1 samolot RC-26B Metroliner.

117 Eskadra Tankowania Powietrznego (ANG).

  • 12 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.

132 Eskadra Tankowania Powietrznego (ANG).

  • 10 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.

133 Eskadra Tankowania Powietrznego (ANG) powiązana z 64 Eskadrą Tankowania Powietrznego (AMC).

  • 9 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.

141 Eskadra Tankowania Powietrznego (ANG).

  • 9 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.

145 Eskadra Tankowania Powietrznego (ANG).

  • 6 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.

146 Eskadra Tankowania Powietrznego (ANG).

  • 8 latających cystern Boeing KC-135T Stratotanker.
Boeing KC-135 Stratotanker nalezący do 146 Eskadry Tankowania Powietrznego. (Źródło: Wikimedia Commons)

Boeing KC-135 Stratotanker nalezący do 146 Eskadry Tankowania Powietrznego. (Źródło: Wikimedia Commons)

174 Eskadra Tankowania Powietrznego (ANG).

  • 8 latających cystern Boeing KC-135T Stratotanker.

151 Eskadra Tankowania Powietrznego (AMC).

  • 10 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.

153 Eskadra Tankowania Powietrznego (ANG).

  • 8 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.

166 Eskadra Tankowania Powietrznego (ANG).

  • 6 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.

168 Eskadra Tankowania Powietrznego (ANG/PACAF).

  • 8 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.

171 Eskadra Tankowania Powietrznego (ANG).

  • 8 latających cystern Boeing KC-135T Stratotanker.

173 Eskadra Tankowania Powietrznego (ANG).

  • 8 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.

174 Eskadra Tankowania Powietrznego (ANG).

  • 8 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.

191 Eskadra Tankowania Powietrznego (ANG).

  • 9 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.

197 Eskadra Tankowania Powietrznego (ANG).

  • 9 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.
Boeing KC-135 Stratotanker 191 Eskadry Tankowania Powietrznego podczas lądowania w bazie lotniczej Gwardii Narodowej w Salt Lake City. 191 Eskadra Tankowania Powietrznego (ANG) jest najstarszą jednostką Air National Guard z Utah (ANG), posiadająca bogatą ponad 60 letnią historię służby dla państwa i narodu. (Źródło: Wikimedia Commons)

Boeing KC-135 Stratotanker 191 Eskadry Tankowania Powietrznego podczas lądowania w bazie lotniczej Gwardii Narodowej w Salt Lake City. 191 Eskadra Tankowania Powietrznego (ANG) jest najstarszą jednostką Air National Guard z Utah (ANG), posiadająca bogatą ponad 60 letnią historię służby dla państwa i narodu. (Źródło: Wikimedia Commons)

203 Eskadra Tankowania Powietrznego (ANG) powiązana z 96 Eskadrą Tankowania Powietrznego (AMC).

  • 12 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.

336 Eskadra Tankowania Powietrznego (AFRC) powiązana z 912 Eskadrą Tankowania Powietrznego (AMC).

  • 14 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.

344 Eskadra Tankowania Powietrznego (AMC) powiązana z 18 Eskadrą Tankowania Powietrznego (AFRC).

  • 16 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.

349 Eskadra Tankowania Powietrznego (AMC) powiązana z 18 Eskadrą Tankowania Powietrznego (AFRC).

  • 15 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.

350 Eskadra Tankowania Powietrznego (AMC) powiązana z 18 Eskadrą Tankowania Powietrznego (AFRC).

  • 16 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.

351 Eskadra Tankowania Powietrznego (USAFE).

  • 19 latających cystern Boeing KC-135 Stratotanker w wersjach R i T.

384 Eskadra Tankowania Powietrznego (AMC) pozwiązana z 18 Eskadrą Tankowania Powietrznego (AFRC).

  • 16 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.

909 Eskadra Tankowania Powietrznego (PACAF).

  • 18 latających cystern Boeing KC-135R Stratotanker.
Myśliwiec przewagi powietrznej McDonnell Douglas F-15C Eagle podczas tankowania w powietrzu. Latająca cysterna to samolot KC-135R Stratotanker nalezący do 909 Eskadry Tankowania Powietrznego. Zdjęcie wykonano podczas wspólnych ćwiczeń Stanów Zjednoczonych Ameryki i Japonii 25 lutego 2010. (Źródło: Wikimedia Commons)

Myśliwiec przewagi powietrznej McDonnell Douglas F-15C Eagle podczas tankowania w powietrzu. Latająca cysterna to samolot KC-135R Stratotanker nalezący do 909 Eskadry Tankowania Powietrznego. Zdjęcie wykonano podczas wspólnych ćwiczeń Stanów Zjednoczonych Ameryki i Japonii 25 lutego 2010. (Źródło: Wikimedia Commons)

 

Eskadry Bombowe

Eskadry Bombowe wykorzystują bombowce strategiczne Rockwell B-1B Lancer, B-2A Spirit, Boeing B-52 Stratofortress.

– Rockwell B-1B Lancer –

B-1B nad Pacyfikiem. (Wikimedia Commons).

B-1B nad Pacyfikiem. (Wikimedia Commons).

Rockwell B-1B Lancer to amerykański bombowiec strategiczny dalekiego zasięgu o zmiennej geometrii skrzydeł, zbudowany przez wytwórnię Rockwell International. Wraz z samolotami B-52 Stratofortress i B-2 Spirit stanowi trzon strategicznego lotnictwa bombowego Stanów Zjednoczonych.

9 Eskadra Bombowa (ACC).

  • 10 bombowców strategicznych dalekiego zasięgu Rockwell B-1B Lancer.

34 Eskadra Bombowa  (ACC).

  • 16 bombowców strategicznych dalekiego zasięgu Rockwell B-1B Lancer.

28 Eskadra Bombowa (ACC).

  • 19 bombowców strategicznych dalekiego zasięgu Rockwell B-1B Lancer.

37 Eskadra Bombowa (ACC).

  • 11 bombowców strategicznych dalekiego zasięgu Rockwell B-1B Lancer.

 

– Northrop B-2 Spirit –

B-2 widziany od przodu (Wikimedia Commons)

B-2 widziany od przodu (Wikimedia Commons)

B-2 Spirit – amerykański bombowiec strategiczny wykonany w technologii stealth, zdolny do przenoszenia bomb konwencjonalnych i jądrowych. Konstrukcja samolotu oparta jest na układzie latającego skrzydła. B-2 Spirit napędzany jest czterema turbinowymi silnikami dwuprzepływowymi firmy General Electric.

13 Eskadra Bombowa (AFGSC).

  • 9 bombowców strategicznych B-2A Spirit.

393 Eskadra Bombowa (AFGSC).

  • 10 bombowców strategicznych B-2A Spirit.

 

– Boeing B-52 Stratofortress –

Boeing B-52 Stratofortress (Wikipedia Commons)

Boeing B-52 Stratofortress (Wikipedia Commons)

Bombowiec B-52 jest w stanie przenieść 31.500 kg różnego rodzaju broni konwencjonalnej (bomby, miny, rakiety) oraz bomby jądrowe (B28, B43, B53, B61, B83). Typowy ładunek konwencjonalny to na przykład 51 bomb 500 funtowych (241 kg). B-52 może też przenosić 20 pocisków cruise do atakowania z większych odległości (stand-off). W czasie wojny w Wietnamie B-52 były wyposażone w uzbrojenie strzeleckie – 4 karabiny maszynowe kalibru .50 umieszczone w wieżyczce ogonowej. Za pomocą tej broni zestrzelono co najmniej dwa północnowietnamskie MiG-i 21. Obecnie wszystkie używane maszyny pozbawione są uzbrojenia strzeleckiego.

20 Eskadra Bombowa (AFGSC).

  • 12 bombowców strategicznych B-52H Stratofortress.

93 Eskadra Bombowa (AFGSC).

  • 19 bombowców strategicznych B-52H Stratofortress.

96 Eskadra Bombowa (AFGSC).

  • 14 bombowców strategicznych B-52H Stratofortress.

23 Eskadra Bombowa (AFGSC).

  • 11 bombowców strategicznych B-52H Stratofortress.

69 Eskadra Bombowa (AFGSC).

  • 15 bombowców strategicznych B-52H Stratofortress.
B-52H Stratofortress 69 Eskadry Bombowej w Minot Air Force Base. (U.S. Air Force photo by Senior Airman Thomas Spangler)

B-52H Stratofortress 69 Eskadry Bombowej w Minot Air Force Base. (U.S. Air Force photo by Senior Airman Thomas Spangler)

 

Eskadry Szkolenia Pilotów

Eskadry Szkolenia Pilotów wykrostują samoloty Beechcraft T-6 Texan II, Northrop T-38 Talon, Raytheon T-1 Jayhawk, śmigłowce  TC-1H/UH-1H Iroquois,  T-41D/T-51A/TG-7A/TG-10B/C/D /TG-15A/B /TG-16A, UV-18A/B Twin Otter i T-53A.

– Beechcraft T-6 Texan II –

T-6A Texan II (Wikimedia Commons)

T-6A Texan II (Wikimedia Commons)

Beechcraft T-6 Texan II – jednosilnikowy lekki samolot szkolno-treningowy powstały na bazie szwajcarskiego Pilatus PC-9 dla zastąpienia w roli szkolenia wstępnego samolotów Cessna T-37 Tweet używanych przez United States Air Force i Beechcraft T-34C Turbo Mentor w służbie United States Navy.

8 Eskadra Szkolenia Pilotów (AETC).

  • 56 samolotów szkolno-treningowych T-6A Texan II.

33 Eskadra Szkolenia Pilotów (AETC).

  • 49 samolotów szkolno-treningowych T-6A Texan II.

37 Eskadra Szkolenia Pilotów (AETC).

  • 49 samolotów szkolno-treningowych T-6A Texan II.

41 Eskadra Szkolenia Pilotów (AETC).

  • 51 samolotów szkolno-treningowych T-6A Texan II.

85 Eskadra Szkolenia Pilotów (AETC).

  • 50 samolotów szkolno-treningowych T-6A Texan II.

89 Eskadra Szkolenia Pilotów (AETC).

  • 40 samolotów szkolno-treningowych T-6A Texan II.

560 Eskadra Szkolenia Pilotów (AETC).

  • 45 samolotów szkolno-treningowych T-6A Texan II.

559 Eskadra Szkolenia Pilotów (AETC).

  • 38 samolotów szkolno-treningowych T-6A Texan II.

459 Eskadra Szkolenia Pilotów (AETC).

  • 36 samolotów szkolno-treningowych T-6A Texan II.

455 Eskadra Szkolenia Pilotów (AETC).

  • 22 samoloty szkolno-treningowe T-6A Texan II.

434 Eskadra Szkolenia Pilotów (AETC).

  • 53 samoloty szkolno-treningowe T-6A Texan II.

 

– Northrop T-38 Talon –

T-38A Talon (U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Robert M. Trujillo/Released)

T-38A Talon (U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Robert M. Trujillo/Released)

Northrop T-38 Talon – (ang. szpon, pazur) – amerykański ponaddźwiękowy samolot szkolno-treningowy, pierwsza tego typu maszyna na świecie zbudowana dla celów szkolenia pilotów do lotów z prędkościami ponaddźwiękowymi. Ze względu na niskie koszty utrzymania T-38 i niskie zużycie paliwa, samoloty te były używane przez zespół akrobacyjny Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych Thunderbirds, od roku 1974 do 1983 kiedy zostały zastąpione samolotami F-16 Fighting Falcon. Aktualnie wykorzystywany także podczas szkolenia polskich pilotów F-16.

25 Eskadra Szkolenia Pilotów (AETC).

  • 66 ponaddźwiękowych samolotów szkolno-treningowych Northrop T-38C Talon.

87 Eskadra Szkolenia Pilotów (AETC).

  • 66 ponaddźwiękowych samolotów szkolno-treningowych Northrop T-38C Talon.

469 Eskadra Szkolenia Pilotów (AETC).

  • 48 ponaddźwiękowych samolotów szkolno-treningowych Northrop T-38C Talon.

435 Eskadra Szkolenia Pilotów (AETC).

  • 39 ponaddźwiękowych samolotów szkolno-treningowych Northrop T-38C Talon.

88 Eskadra Szkolenia Pilotów (AETC).

  • Eskadra posiada 32 samoloty szkolno-treningowe Northrop T-38C Talon/AT-38B Talon, nie jest jasne ile maszyn w jakiej wersji znajduje się na wyposażeniu tej eskadry.

50 Eskadra Szkolenia Pilotów (AETC).

  • 65 ponaddźwiękowych samolotów szkolno-treningowych Northrop T-38C Talon.
Formacja samolotów szkolno-treningowych Northrop T-38C Talon. (U.S. Air Force photos by Senior Airman Matthew C. Simpson)

Formacja samolotów szkolno-treningowych Northrop T-38C Talon. (U.S. Air Force photos by Senior Airman Matthew C. Simpson)

49 Eskadra Szkolenia Pilotów (AETC).

  • 22 ponaddźwiękowe samoloty szkolno-treningowe Northrop T-38C Talon.

90 Eskadra Szkolenia Pilotów (AETC).

  • 48 ponaddźwiękowych samolotów szkolno-treningowych Northrop T-38C Talon.

 

– Raytheon T-1 Jayhawk –

 

Raytheon T-1 Jayhawk (Wikimedia Commons)

Raytheon T-1 Jayhawk (Wikimedia Commons)

Raytheon T-1 Jayhawk to dwusilnikowy odrzutowiec używany przez Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych do zaawansowanego szkolenia pilotów. Piloci szkolący się na maszynach T-1A Jayhawk latają później samolotami transportowymi i powietrznymi tankowcami. T-400 to podobna wersja wykorzystywana przez Japońskie Siły Samoobrony.

32 Eskadra Szkolenia Pilotów (AETC).

  • 42 samoloty T-1A Jayhawk.

48 Eskadra Szkolenia Pilotów (AETC).

  • 47 samolotów T-1A Jayhawk.

86 Eskadra Szkolenia Pilotów (AETC).

  • 48 samolotów T-1A Jayhawk.

99 Eskadra Szkolenia Pilotów (AETC).

  • 17 samolotów T-1A Jayhawk.

451 Eskadra Szkolenia Pilotów (AETC).

  • 21 samolotów T-1A Jayhawk.

– TC-1H/UH-1H Iroquois  –

UH-1H Iroquois 23 Eskadry Szkolenia Pilotów. (U.S. Air Force photo/Airman 1st Class Anthony Jennings)

UH-1H Iroquois 23 Eskadry Szkolenia Pilotów. (U.S. Air Force photo/Airman 1st Class Anthony Jennings)

Bell UH-1 Iroquois – wielozadaniowy, amerykański śmigłowiec. Popularnie znany jako „Huey”. Skonstruowany przez biuro Bell Helicopter Textron. Powszechnie znany z wojny w Wietnamie, gdzie służył jako śmigłowiec transportowy, wsparcia powietrznego i medycznego. Zyskał w tym czasie różne przydomki: Slick – wersja transportowa, Hog – wersja uzbrojona, Iroquois – wersja wielozadaniowa, Dustoff – wersja MEDEVAC.

23 Eskadra Szkolenia Pilotów (AETC).

  • 28 śmigłowców TC-1H/UH-1H Iroquois.

97 Eskadra Szkolenia Pilotów (AETC) powiązana z 70 Eskadrą Szkolenia Pilotów (AFRC).

  • 40 samolotów szkolenia pilotów T-41D/T-51A/TG-7A/TG-10B/C/D /TG-15A/B /TG-16A. Niestety nie dotarłem do informacji szczegółowych na temat konkretnej liczebności modeli tej eskadry.
T-41D (Wikimedia Commons)

T-41D (Wikimedia Commons)

Cessna T-41 Mescalero to wojskowa wersja popularnej maszyny jaką jest Cessna 172. Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych i Armia jak i siły zbrojne innych państw wykorzystują maszyny do szkolenia pilotów.

98 Eskadra Szkolenia Pilotów (AETC).

  • 3 samoloty szkolno-treningowe UV-18A/B Twin Otter.
UV-18A/B Twin Otter (Christopher Ebdon/flickr)

UV-18A/B Twin Otter (Christopher Ebdon/flickr)

UV-18A/B to wojskowa wersja kandayjskiego samolotu transportowego krótkiego startu i lądowania De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter produkowanego przez firmę De Havilland Canada

557 Eskadra Szkolenia Pilotów (AETC).

  • 25 samolotów samolotów szkolno-treningowych  T-53A.
T-53A to wojskowa wersja samolotu amerykańskiego cywilnego samolotu transportowego Cirrus SR20 produkowanego przez Cirrus Aircraft. (Wikimedia Commons).

T-53A to wojskowa wersja samolotu amerykańskiego cywilnego samolotu transportowego Cirrus SR20 produkowanego przez Cirrus Aircraft. (Wikimedia Commons).

Już wkrótce Część 3 – Eskadry Transportowe

Źródła: Wikipedia, Air Force Magazinge, Scramble.nl, Armada International, AirForce-technology, F-16.net, USAF Almanac 2015, Air Combat Magazine, USAF.mil, cigeography.blogspot.fr

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty