af.mi

Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych Część 3 (stan na czerwiec 2015)

Część trzecia artykułu przedstawia Eskadry Transportowe które działają w strukturze jaką są Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych. 

Sklep Urodzeni Patrioci

Jeśli wcześniej nie miałeś/miałaś szansy na zapoznanie z pierwszą i drugą częścią artykułu zapraszam do lektury.

  • Pierwsza część mówi o Eskadrach Myśliwskich, Eskadrach Akrobacyjnych, Eskadrach Agresorów, Eskadrach Rozpoznawczych, Eskadrach Dowodzenia i Kontroli Środkami Lotniczymi, Eskadrach Kontroli Ruchu Lotniczego, Eskadrach Walki Elektronicznej, Eskadrach Rozpoznania Pogodowego, Eskadrach Szturmowych, Eskadrach Operacji Specjalnych, Eskadrach Śmigłowców oraz Eskadrach Ratownictwa.
  • Druga część mówi o Eskadrach Tankowania Powietrznego, Eskadrach Bombowych oraz Eskadrach Szkolenia Pilotów.

 

Jak rzeczywiście wyglądają Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych?

CZĘŚĆ 3:

Akronimy:

AMC: Air Mobility Command

AETC: Air Educational and Training Command

AFRC: Air Force Reserve Command

ANG: Air National Guard

USAFE: U.S. Air Force Europe/Africa

PACAF: Pacific Air Forces

USAFCENT: U.S Air Forces Central

 

Eskadry Transportowe

— Boeing C-17A Globemaster III —

Samoloty transportowe C-17A Globemaster III nad Blue Ridge Mountains. (Wikimedia Commons)

Samoloty transportowe C-17A Globemaster III nad Blue Ridge Mountains. (Wikimedia Commons)

Boeing C-17 Globemaster III – ciężki wojskowy samolot transportowy produkowany przez Boeinga. Wchodzi on w skład wyposażenia USAF, RAF, Royal Australian Air Force oraz NATO a dokładnie Stany Zjednoczone, Bułgarię, Estonię, Węgry, Litwę, Holandię, Norwegię, Rumunię, Słowenię, Polskę oraz niewchodzące w skład NATO Szwecję i Finlandię, które w ramach Strategic Airlift Capability utworzyły jednostkę transportową wyposażoną w trzy samoloty stacjonujące na lotnisku Papa na Węgrzech. Maszyna została również zakupiona przez Royal Canadian Air Force oraz Katar. C-17 jest ciężkim, odrzutowym, wolnonośnym górnopłatem o właściwościach skróconego startu i lądowania, przeznaczonym do transportu strategicznego i taktycznego.

3 Eskadra Transportowa (AMC) powiązana z 326 Eskadrą Transportową (AFRC).

  • 12 ciężkich samolotów transportowych C-17A Globemaster III.

10 Eskadra Transportowa (AMC).

  • 13 ciężkich samolotów transportowych C-17A Globemaster III.

21 Eskadra Transportowa (AMC).

  • 13 ciężkich samolotów transportowych C-17A Globemaster III.

4 Eskadra Transportowa (AMC) powiązana z 97 Eskadrą Transportową (AFRC).

  • 12 ciężkich samolotów transportowych C-17A Globemaster III.

14 Eskadra Transportowa (AMC).

  • 12 ciężkich samolotów transportowych C-17A Globemaster III.

58 Eskadra Transportowa (AETC).

  • 17 ciężkich samolotów transportowych C-17A Globemaster III.

89 Eskadra Transportowa (AFRC).

  • 9 ciężkich samolotów transportowych C-17A Globemaster III.

15 Eskadra Transportowa (AMC).

  • 12 ciężkich samolotów transportowych C–17A Globemaster III.

6 Eskadra Transportowa (AMC) powiązana z 732 Eskadrą Transportową (AFRC).

  • 13 cieżkich samolotów transportowych C-17A Globemaster III.

7 Eskadra Transportowa (AMC) powiązana z 313 Eskadrą Transportową (AFRC).

  • 12 ciężkich samolotów transportowych C-17A Globemaster III.

16 Eskadra Transportowa (AMC).

  • 12 ciężkich samolotów transportowych C-17A Globemaster III.

137 Eskadra Transportowa (ANG).

  • 8 ciężkich samolotów transportowych C-17A Globemaster III.

155 Eskadra Transportowa (ANG).

  • 10 ciężkich samolotów transportowych C-17A Globemaster III.

17 Eskadra Transportowa (AMC).

  • 11 ciężkich samolotów transportowych C-17A Globemaster III.

8 Eskadra Transportowa (AMC) powiązana z 728 Eskadrą Transportową (AFRC).

  • 12 ciężkich samolotów transportowych C-17A Globemaster III.

167 Eskadra Transportowa (ANG).

  • 6 ciężkich samolotów transportowych C-17A Globemaster III.

183 Eskadra Transportowa (ANG).

  • 9 ciężkich samolotów transportowych C-17A Globemaster III.

517 Eskadra Transportowa (AMC) powiązana z 249 Eskadrą Transportową (ANG).

  • 10 ciężkich samolotów transportowych C-17A Globemaster III.
  • 2 samoloty C-12I Huron.

816 Eskadra Transportowa (USAFCENT).

  • 9 ciężkich samolotów transportowych C-17A Globemaster III.

729 Eskadra Transportowa (AFRC).

  • 9 ciężkich samolotów transportowych C-17A Globemaster III.

535 Eskadra Transporotwa (PACAF) powiązana z 204 Eskadrą Transportową (ANG).

  • 9 ciężkich samolotów transportowych C-17A Globemaster III.

 

— Lockheed C-5A/B/C/M Galaxy/Super Galaxy —

C-5 Galaxy (U.S. Air Force photo by Tech. Sgt. Justin D. Pyle)

C-5 Galaxy (U.S. Air Force photo by Tech. Sgt. Justin D. Pyle)

Lockheed C-5 Galaxy (od ang. – galaktyka) – ciężki, wojskowy samolot transportowy zbudowany przez amerykańską wytwórnię Lockheed Corporation, zaprojektowany w celu zapewnienia strategicznego, międzykontynentalnego transportu wojska i sprzętu wojskowego jako następca wycofanego ze służby C-141 Starlifter. C-5 Galaxy jest największym amerykańskim wojskowym samolotem transportowym i jedną z największych tego typu maszyn na świecie (większe od niego są w kolejności od największego: An-225 Mrija, Airbus A380 i An-124 Rusłan). Jedynym użytkownikiem C-5 Galaxy na świecie są Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych.

9 Eskadra Transportowa (AMC).

  • 18 ciężkich samolotów transportowych C-5M Super Galaxy

22 Eskadra Transportowa (AMC).

  • 12 ciężkich samolotów transportowych C-5C/M Galaxy

337 Eskadra Transportowa (AFRC).

  • 15 ciężkich samolotów transportowych C-5B Galaxy

68 Eskadra Transportowa (AFRC).

  • 8 ciężkich samolotów transportowych C-5A Galaxy

 

— C-130H/H-30/J/J-30 Hercules  —

C-130 Hercules (Wikipedia Commons)

C-130 Hercules (Wikipedia Commons)

Lockheed C-130 Hercules – amerykański średni czterosilnikowy wojskowy samolot transportowy o napędzie turbośmigłowym, produkowany przez wytwórnię Lockheed. Od wprowadzenia do służby w grudniu 1956 do 2006 wyprodukowano ponad 2260 egzemplarzy tej maszyny w 40 wersjach, w którą wyposażone są siły zbrojne ponad 50 krajów świata. W grudniu 2006 C-130 Hercules stał się trzecią maszyną obok B-52 Stratofortress i English Electric Canberra, wykorzystywaną bez przerwy od 50 lat przez siły zbrojne, dla których został zaprojektowany, w tym wypadku Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych, będąc jednocześnie najdłużej produkowanym samolotem w historii lotnictwa. Najnowszą budowaną wersją Herculesa jest C-130J.

30 Eskadra Transportowa (ANG).

  • 9 samolotów transportowych C-130H-3 Hercules.

36 Eskadra Transportowa (PACAF).

  • 14 samolotów transportowych C-130H Hercules.

37 Eskadra Transportowa (USAFE).

  • 14 samolotów transportowych C-130J-20 Super Hercules.

39 Eskadra Transportowa (AMC).

  • 14 samolotów transportowych C-130J-30 Super Hercules.

40 Eskadra Transportowa (AMC).

  • 13 samolotów transportowych C-130J-30 Super Hercules.

41 Eskadra Transportowa (AMC).

  • 15 samolotów transportowych C-130J-30 Super Hercules.

115 Eskadra Transportowa (ANG).

  • 8 samolotów transportowych C-130J-30 Hercules.

109 Eskadra Transportowa (ANG).

  • 8 samolotów transportowych C-130H Hercules.

96 Eskadra Transportowa (AFRC).

  • 8 samolotów transportowych C-130H3 Hercules.

95 Eskadra Transportowa (AFRC).

  • 11 samolotów transportowych C-130H Hercules.

61 Eskadra Transportowa (AMC).

  • 8 samolotów transportowych C-130J-30 Hercules.

53 Eskadra Transportowa (AMC).

  • 5 samolotów transportowych C-130H Hercules.

52 Eskadra Transportowa (AMC) powiązana z 731 Eskadra Transportową (AFRC).

  • 12 samolotów transportowych C-130H3 Hercules.

48 Eskadra Transportowa (AMC).

  • 10  samolotów transportowych C-130J Super Hercules / C-130J-30 Super Hercules.

118 Eskadra Transportowa (ANG).

  • 8 samolotów transportowych C-130H Hercules.

130 Eskadra Transportowa (ANG).

  • 9 samolotów transportowych C-130H-3 Hercules.

139 Eskadra Transportowa (ANG).

  • 12 samolotów transportowych LC-130H Hercules / C-130H Hercules.

142 Eskadra Transportowa (ANG).

  • 8  samolotów transportowych C-130H Hercules.

143 Eskadra Transportowa (ANG).

  • 8  samolotów transportowych C-130J-30 Super Hercules.

156 Eskadra Transportowa (ANG).

  • 10 samolotów transportowych C-130H3 Hercules.

158 Eskadra Transportowa (ANG).

  •  8 samolotów transportowych C-130H Hercules.

164 Eskadra Transportowa (ANG).

  • 6 samolotów transportowych C-130H Hercules.

198 Eskadra Transportowa (ANG).

  • 7 samolotów transportowych WC-130J Hurricane Hunter.

192 Eskadra Transportowa (ANG).

C-130H 192 Eskadry Transportowe. (Wikimedia Commons).

C-130H 192 Eskadry Transportowe. (Wikimedia Commons).

  • 8 samolotów transportowych C-130H Hercules.

187 Eskadra Transportowa (ANG).

  • 12 samolotów transportowych C-130H3 Hercules.

186 Eskadra Transportowa (ANG).

  • 8 samolotów transportowych C-130H Hercules.

181 Eskadra Transportowa  (ANG).

  • 8 samolotów transportowych C-130H Hercules.

180 Eskadra Transportowa (ANG).

  • 10 samolotów transportowych C-130H Hercules.

169 Eskadra Transportowa (ANG).

  • 9 samolotów transportowych C-130H2 / C-130H3 Hercules.

165 Eskadra Transportowa (ANG).

  • 8 samolotów transportowych C-130H Hercules.

815 Eskadra Transportowa (AMC).

  • 10 samolotów transportowych C-130J / C-130J-30 Super Hercules.

758 Eskadra Transportowa (AFRC).

  • 8 samolotów transportowych  C-130H2 Hercules.

757 Eskadra Transportowa (AFRC).

  • 8 samolotów transportowych C-130H2 Hercules.

731 Eskadra Transportowa (AMC).

  • 12 samolotów transportowych C-130H3 Hercules.

700 Eskadra Transportowa (AFRC).

  • 8 samolotów transportowych C-130H Hercules.

357 Eskadra Transportowa (AMC).

  • 7 samolotów transportowych C-130H2 Hercules.

328 Eskadra Transportowa (AFRC).

  • 9 samolotów transportowych C-130H Hercules.

327 Eskadra Transportowa (AMC).

  • 14 samolotów transportowych C-130H Hercules.

Eskadry Transportu VIP

— Air Force One —

Air Force One - VC-25A. (U.S. Air Force photo by Master Sgt. Michael A. Kaplan)

Air Force One – VC-25A wykorzystywany przez Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych. (U.S. Air Force photo by Master Sgt. Michael A. Kaplan)

Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) posiadają dwa samoloty VC-25A, o numerach 28000 i SAM 29000 o tym przeznaczeniu. Są to zrobione na zamówienie i specjalnie przystosowane wersje cywilnych samolotów Boeing 747-2G4B „Jumbo Jet”. Samoloty wykorzystuje Prezydencka Grupa Lotnicza.

Osobisty gabinet prezydenta na pokładzie Air Force One. (Wikimedia Commons)

Osobisty gabinet prezydenta na pokładzie Air Force One. (Wikimedia Commons)

 

— Air Force Two —

Boeing C-32 (757-200). (Wikimedia Commons)

Boeing C-32 (757-200). (Wikimedia Commons)

Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) posiadają 2 samoloty Boeing C-40B Clipper (przebudowana wersja 737)  oraz 7 samolotów C-32A (przebudowana wersja 757).

Samoloty wykorzystuje 1 Eskadra Transportowa (AMC).

Boeing C-40B Clipper (Wikimedia Commons)

Boeing C-40B Clipper (Wikimedia Commons)

65 Eskadra Transportowa (PACAF).

Gulfstream C.37A (af.mil)

Gulfstream C.37A (af.mil)

  • 1 samolot Gulfstream C.37A.
  • 1 samolot Boeing C-40B Clipper.

74 Eskadra Transportowa (AFRC).

Boeing C-40C Clipper (Wikimedia Commons)

Boeing C-40C Clipper (Wikimedia Commons)

  • 4 samoloty Boeing C-40C Clipper.

76 Eskadra Transportowa (USAFE).

  • 1 samolot C-40B Clipper.
  • 2 samoloty C-37A.
  • 4 samoloty C-20H i C-21A – nie dotarłem do informacji o liczbie poszczególnych maszyn.

200 Eskadra Transportowa (ANG).

  • 2 samoloty C-21A.
C-21A. Wikimedia Commons)

C-21A. Wikimedia Commons)

99 Eskadra Transportowa (AMC).

  • 5 samolotów C-20B.
  • 6 samolotów C-37A i C-37B – nie dotarłem do informacji o liczbie poszczególnych maszyn.

309 Eskadra Transportowa (USAF).

  • 1 samolot C-37A.

457 Eskadra Transportowa (AMC).

  • 10 samolotów C-21A.

458 Eskadra Transportowa (AMC).

  • 2 samoloty C-21A.

201 Eskadra Transportowa (ANG).

  • 3 samoloty C-38A Courrier.
  • 2 samoloty C-40C Clipper.

310 Eskadra Transportowa (AMC).

  • 3 samoloty C-37A.

459 Eskadra Transportowa (PACAF).

  • 5 śmigłowców UH-1N Iroquios.
UH-1N Iroquois (af.mi)

UH-1N Iroquois (af.mi)

  • 3 samoloty C-12J Huron.

 

 

Źródła: Wikipedia, Air Force Magazinge, Scramble.nl, Armada International, AirForce-technology, F-16.net, USAF Almanac 2015, Air Combat Magazine, USAF.mil, cigeography.blogspot.fr

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.