Skąd pomysł na odzież patriotyczną?

Media społecznościowe pełne są dzisiaj symboliki narodowej, grafik patriotycznych i cytatów z historii. Chyba każdy, kto regularnie używa Facebooka lub Twittera, ma z tym kontakt, jednak działania w sieci to tylko wierzchołek patriotycznej góry lodowej ? jak grzyby po deszczu powstają rzeczywiste inicjatywy, a wśród nich przede wszystkim sklepy (także internetowe) z odzieżą narodową.

Jak przekonują producenci, a raczej ? jak sami o sobie mówią ? autorzy inicjatyw patriotycznych, koszulki i bluzy narodowe nie są chwilową modą, lecz wyrażeniem zaniepokojenia i buntu przeciwko temu, z czym mamy do czynienia we współczesnej Europie. Czy mają rację?

Nieprzypadkowa popularność

Zainteresowanie odzieżą patriotyczną nie pojawiło się przypadkiem. Dzisiaj, w obliczu napiętej sytuacji na tle narodowościowym w Europie Zachodniej, a także trudnej ekonomicznie sytuacji w Polsce, powszechny powrót do patriotyzmu nie powinien być dla nikogo zaskoczeniem.

Jak mówią autorzy inicjatywy Unire Patria ? oświęcimskiego producenta odzieży patriotycznej ? ?kluczowe jest, żebyśmy byli zjednoczeni i świadomi tego, co się wokół nas dzieje?. Jak widać po liczbie klientów, młodzi Polacy podzielają tę opinię, toteż zainteresowanie koszulkami narodowymi stale rośnie.

Dla kogo?

Pomysłodawcy marki otwarcie mówią, że nie tworzą produktu dla wszystkich. Wysokiej jakości odzież polskiej produkcji siłą rzeczy nie może być najtańsza na rynku ? koszulka kosztuje 60-80zł. Wydawałoby się, że taka cena powinna zniechęcać do zakupów, lecz rzeczywistość okazuje się inna.

Nie jest prawdą, że w koszulkach patriotycznych gustują tylko młodzi ludzie. ?Stopniowo wprowadzamy ofertę dla pań, a na Facebooku wciąż pojawiają się pytania o nowe wzory. Ostatnio pytano nas nawet o rozmiary dziecięce? ? mówią autorzy inicjatywy.

Co z ilustracjami? Tutaj mamy do czynienia przede wszystkim ze znaną każdemu symboliką patriotyczną. Orzeł w koronie, symbol Polski Walczącej i nieśmiertelna husaria to tylko przykłady popularnych motywów, po które sięgają współpracujący z marką ilustratorzy.

Okazuje się więc, że pomimo konkurencji cenowej z sieciówkami i marketami oraz stosunkowo niewielkich nakładów, odzież patriotyczna nie tylko ma się dobrze, ale gwałtownie zyskuje na popularności.

Biznes czy patriotyzm?

Wielu zarzuca firmom odzieżowym, że wykorzystują narodowe uczucia Polaków w celach komercyjnych. Wystarczy jednak porozmawiać z pomysłodawcami takich inicjatyw, jak Unire Patria, by przekonać się, że są oni naprawdę silnie zaangażowani ideowo w sprawę.

?Nie przejmujemy się zarzutami i robimy swoje. Każdy z nas ma swoje pomysły na szerzenie patriotyzmu ? kupowanie polskich produktów, używanie polskich znaków w smsach albo udział w grupach rekonstrukcyjnych. My wybraliśmy odzież patriotyczną? ? mówią. Mają rację?

Nowa Strategia jest portalem internetowym poświęconym tematyce bezpieczeństwa, historii oraz wojska. Informujemy o najważniejszych wydarzeniach oraz przedstawiamy własne komentarze na ich temat. Obejmujemy również patronatami wydarzenia naukowe, społeczne oraz sportowe w Polsce.