Bojowy wóz rozpoznawczy BpzV Svatawa. / Wikimedia Commons (CC-BY-SA 2.0).

Słowacja modernizuje bojowe wozy rozpoznawcze BpzV Svatawa

Jak poinformował czeski portal Armádní Noviny, słowackie ministerstwo obrony planuje do 2023 roku modernizację trzydziestu pięciu bojowych wozów rozpoznawczych BpzV Svatawa, które w Wojsku Polskim służą pod nazwą BWR-1S.

W poniedziałek, 6 listopada br. czeski portal o tematyce wojska i obronności Armádní Noviny poinformował, że słowackie ministerstwo obrony planuje do 2023 roku modernizację łącznie trzydziestu pięciu bojowych wozów rozpoznawczych BpzV Svatawa w ramach „projektu P1-4 modernizacji BVP”, który jest częścią długoterminowego planu rozwoju sił zbrojnych Słowacji do 2030 roku. Warto zauważyć, że modernizowane przez Słowaków wozy opancerzone w Wojsku Polskim służą pod nazwą BWR-1S.

Warto zauważyć, że pierwsze publiczne informacje na temat planów modernizacji BpzV pojawiły się podczas Międzynarodowej Wystawy Przemysłu Obronnego 2016 w Bratysłąwie. Vladimír Šnídl, redaktor dziennika Denník N. dowiedział się od przedstawicieli prywatnego przedsiębiorstwa EVPÚ a.s., że nowe, bezzałogowe wieże TURRA 30 trafiły do pierwszego klienta, jakim były Siły Zbrojne Słowacji. Dziennikarz zwrócił się z tą informacją do słowackiego ministerstwa obrony, które poinformowało, że podpisało w dniu 1 marca 2016 roku kontrakt z przedsiębiorstwem KONŠTRUKTov Defence a.s. o wartości 27 mln EUR na modernizację 18 bojowych wozów rozpoznawczych BbzV Svatawa (choć komunikat MO Słowacji głosił, że chodzi o bojowe wozy piechoty BVR-2 – przyp. red.), co miało zakończyć się w czerwcu br. Nowy kontrakt uzupełnia poprzedni o pozostałe 17 wozów, których koszt modernizacji wyniesie 17,5 mln EUR, czyli łącznie 44,5 mln EUR za cały projekt.

Zmodernizowany, bojowy wóz rozpoznawczy BpzV Svatawa z bezzałogową wieżą TURRA 30. / fot. MSM Martin s.r.o.

Zmodernizowane już BpzV Svatawa, które pomyślnie przeszły testy zrealizowane przez instytut techniczny VTSÚ Záhorie w połowie ub. r., zaczęły trafiać do batalionów rozpoznania, obserwacji, wskazywania obiektów uderzeń i rozpoznania pola walki (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition And Reconnaissance; ISTAR) z Preszowa pod koniec 2016 roku. Przedsiębiorstwo MSM Martin s.r.o. ujawniło wówczas pierwsze publiczne zdjęcie oraz szczegóły taktyczno-techniczne zmodernizowanych wozów. Obecnie trwa certyfikacja batalionów, użytkujących tychże wozy.

Zmodernizowane BpzV Svatawa będą służyć w batalionach ISTAR do czasu wdrożenia zupełnie nowej konstrukcji kołowej w układzie 4×4, a nastąpi to po 20 latach od ich wejścia do służby, gdyż na tyle czasu wykonawca zapewnił gwarantowany okres eksploatacyjny. Wóz ma długość 6.735 mm, szerokość 3.135 mm, a dzięki zastosowaniu nowej, bezzałogowej wieży TURRA 30, wysokość pojazdu wzrosła do 2.361 mm (jest to wysokość dachu wieży; wysokość całkowita jest jeszcze większa z powodu zastosowania dalmierza laserowego i kamery telewizyjnej dzienno-nocnej dowódcy). Uzbrojeniem wieży są pojedyncza armata automatyczna 2A42 kal. 30 mm (z zapasem 330 sztuk amunicji), karabin maszynowy PKT kal. 7,62 mm (600 sztuk amunicji) oraz dwie wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) 9M113 Konkurs (w kodzie DIA/NATO: AT-5 Spandrel). Warto zauważyć, że jest prowadzone studium wykonalności możliwości integracji ppk 3. generacji, a największe szanse na to mają izraelskie SPIKE-LR.

Zbliżenie na armatę automatyczną 2A42 kal. 30 mm i bezzałogową wieżę TURRA 30. / fot. MO Słowacji.

Masa zmodernizowanego BpzV Svatawa pozostaje na poziomie pierwotnej wieży, co było warunkiem akceptacji pakietu modernizacyjnego, tj. na poziomie 13.800 kg +2%. Pozostawienie pierwotnej masy wiąże się również z brakiem wzrostu zdolności ochrony balistycznej, która jest na pierwotnym poziomie 2 STANAG 4569 oraz ochrony przeciwminowej na poziomie 2A (z wyjątkiem wieży, która posiada ochronę poziomu 1 wg STANAG 4569).

System kierowania ogniem składa się z kamery termowizyjnej Leonardo Tilde A o rozdzielczości 640×480 oraz wspomnianego dalmierza laserowego i kamery telewizyjnej dzienno-nocnej. Na dachu wieży znajduje się wykrywacz opromieniowania wiązką laserową izraelskiej firmy Elbit Systems.

Zmieniła się architektura wnętrza pojazdu, gdyż po usunięciu starej, załogowej wieży (w podstawie której przechowywano amunicję do niej) i zastosowaniu nowej, bezzałogowej, pojawiło się w kadłubie więcej miejsca dla załogi i wyposażenia. Zastosowano nową, szerokopasmową łączność typu RF-7800, produkowaną przez amerykańskie korporację Harris oraz fotele przeciwwybuchowe BOG-AMS-V, produkowane przez czeskie przedsiębiorstwo BOGGES. Kierowca wozu otrzymał nowy przyrząd obserwacyjny DND-5F, również czeskiej firmy, tym razem MEOPTA.

Zmodernizowany bojowy wóz rozpoznawczy BpzV Svatawa podczas testów pływalności. / fot. VTSÚ Záhorie.

Źródło:

armadninoviny: Modernizované BPzV – najmodernejší prírastok OS SR

Czytaj także:

Corsac 8×8 – nowy kołowy transporter opancerzony ze Słowacji [ZDJĘCIA]

Słowacja odebrała pierwszą partię UH-60M Black Hawk [ZDJĘCIA]

KTO Rosomak dla sił zbrojnych Republiki Słowacji?

Czechy zainteresowane zakupem niemieckich bwp Puma?

Inspektorat Uzbrojenia kupuje amunicję do BWP-1

Amerykańskie śmigłowce wielozadaniowe UH-1Y Venom dla Czech

Kołowe transportery Mowag Piranha V będą produkowane w Rumunii

Czeskie MON zainteresowane Samobieżnymi Moździerzami RAK

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.