W dniu 28 września br. w powietrze wzniósł się ponownie myśliwiec CF–104D Starfighter (nr 637) należący do Stowarzyszenia Norweskich Przyjaciół Starfightera ? to pierwszy lot Starfightera w Europie od lipca 2005 roku.
Pierwszy lot CF–104D Starfighter (nr 637) po 33 latach od wycofania ze służby w Królewskich Norweskich Siłach Powietrznych (Luftforsvaret) miał miejsce w dniu 28 września br. nad terenem bazy lotniczej Bodo ? za sterami Starfightera zasiadał pilot doświadczalny Eskil Amdal. W czasie trwającego 50 minut lotu Starfighterowi należącemu do Stowarzyszenia Norweskich Przyjaciół Starfightera (Norwegian Foreningen Starfighterens Venner) towarzyszył dwumiejscowy wariant myśliwca F-16 Fighting Falcon (F-16 BM Block 20 MLU).
Maszyna będąca przedmiotem tego artykułu to samolot myśliwski CF–104D Starfighter (nr 637), który od maja 1962 roku wykorzystywany był przez Królewskie Kanadyjskie Siły Lotnicze (Royal Canadian Air Force). Po upływie 11 lat, a więc w 1973 roku, Kanada i Norwegia osiągnęły porozumienie w sprawie zakupu 22 maszyn CF-104 dla Królewskich Norweskich Siłach Powietrznych. Wycofanie samolotów myśliwskich Starfighter ze służby w wojskach lotniczych Norwegii nastąpiło z dniem 1 kwietnia 1983 roku ? opisywany w artykule egzemplarz nr 637 został przekazany do Narodowego Norweskiego Muzeum Lotnictwa (Norsk Luftfartsmuseum) w Bodo na północy Norwegii.
Prace przygotowawcze nad przywróceniem zdolności do lotów egzemplarza nr 637 trwały 13 lat ? próbne odpalenie turboodrzutowego silnika General Electric J-79 miało miejsce we wrześniu 2007 roku, pierwsze kołowanie latem 2008 roku. Trzy lata później Starfighter został zarejestrowany i otrzymał cywilne oznaczenie LN-STF.
ZDJĘCIA:
CF-104D Starfighter i F-16 BM Block 20 MLU. /Fot. NFSV
CF-104D Starfighter Fot. NFSV
CF-104D Starfighternr 637 należący do Norwegian Foreningen Starfighterens Venner (stowarzyszenie norweskich przyjaciół Starfightera). /Fot. NFSV
WIDEO: