Stocznia Marynarki Wojennej S.A. w Gdyni. / Wikimedia Commons.

Stocznia Marynarki Wojennej nawiązała współpracę z Saabem

Saab Group poinformował o podpisaniu listu intencyjnego ws. nawiązania współpracy ze Stocznią Marynarki Wojennej S.A. w Gdyni.

Porozumienie pomiędzy spółkami stanowi podstawę do podjęcia bliskiej współpracy przy oferowaniu wspólnych rozwiązań morskich, w tym okrętów podwodnych, zamówionych przez MON dla Marynarki Wojennej RP.

Dyrektor Saab Group na Polskę, Jason Howard powiedział, że:

Kluczowym elementem naszego podejścia do prowadzenia działalności jest budowa silnych, partnerskich więzi lokalnych. Cieszymy się z tego porozumienia i wierzymy, że stanowi istotny krok przy oferowaniu wsparcia przy realizacji polskich wymagań w zakresie postępowania zakupu okrętów podwodnych o kryptonimie Orka. Dla Saaba, współpraca z lokalnymi partnerami to sposób na zapewnienie, że dostawy naszych rozwiązań gwarantują korzyści dla naszych klientów i, co ważne, że transfer know-how obejmuje lokalny przemysł. Polska Marynarka Wojenna jest zaangażowana w rozbudowany program modernizacyjny, który obejmuje budowę nowych okrętów, w tym trzech okrętów podwodnych. Rozwiązania nawodne i podwodne spółki Saab spełniają wszystkie potrzeby związane z tymi jednostkami. Posiadamy wyjątkowe doświadczenie i uważamy Polskę za kluczowy rynek.

Informacja prasowa Saab Group nt. podpisania listu intencyjnego: Saab Signs Letter Of Intent With Polish Naval Shipyard For Cooperation in Naval Programmes.

W dniu 21 listopada 2014 roku Saab Group zaoferował Polsce, w ramach programu Orka, okręty podwodne zbudowane w oparciu o projekt A26, nowej generacji jednostki z napędem diesel-elektrycznym i właściwościach trudnowykrywalności (stealth) (czytaj więcej: A26 szwedzka podwodna alternatywa dla Scorpène). Na początku września br., w stoczni Saab Kockums w Karlskronie, zainaugurowano cięcie blach pod pierwszą jednostkę tego typu, przeznaczoną dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej (Svenska marinen) (czytaj także: Polskie Kły Cz. V Orka i przetarg na pociski oraz Polskie Kły cz. VII Rosyjska reakcja, opóźniona Orka).

Polska kupuje uzbrojenie i wyposażenie szwedzkiego koncernu od wielu lat. Oddział firmy, Saab Bofors Dynamics, ma dostarczyć polskiej Marynarce Wojennej przeciw-okrętowe pociski manewrujące krótkiego zasięgu RBS15 Mk3 dla małych okrętów rakietowych projektu 660, typu Orkan (w kodzie NATO: Sassnitz), ORP Piorun i ORP Orkan, należących do dywizjonu Okrętów Bojowych. W 2007 roku osiem kontenerów z rakietami RBS15 w wersji Mk2 zostało zainstalowanych na okręcie tego samego typu, ORP Grom. Pocisków tych używają także Marynarki Wojenne Szwecji i Niemiec.

Wyrzutnia rakiet RBS15 Mk2 na okręcie rakietowych projektu 660, typu Orkan. / Wikimedia Commons.

Wyrzutnia rakiet RBS15 Mk2 na okręcie rakietowych projektu 660, typu Orkan. / Wikimedia Commons.

Okręty typu Orkan używają także, dostarczonych przez Saab Microwave Systems, wielozadaniowych radarów obserwacji przestrzeni powietrznej oraz powierzchni morza Sea GIRAFFE AMB 3-D. Radary są zdolne do wykrywania i śledzenia zarówno obiektów latających (w tym pocisków rakietowych, artyleryjskich, czy moździerzowych). Oprócz polskich okrętów, szwedzkie radary są zainstalowane na zmodernizowanych wielozadaniowych korwetach rakietowych typu Victory, należących do Marynarki Wojennej Republiki Singapuru czy najnowszych amerykańskich trimaranach, okrętach litoralnych typu Independence.

Radar Sea GIRAFFE AMB 3-D na okręcie rakietowym projektu 660, typu Orkan. / Wikimedia Commons.

Radar Sea GIRAFFE AMB 3-D na okręcie rakietowym projektu 660, typu Orkan. / Wikimedia Commons.

Ponadto, w zeszłym roku Marynarka Wojenna RP wybrała system przeciwminowy Saab Double Eagle na wyposażenie niszczycieli min typu Kormoran II (czytaj także: ORP „Kormoran” zwodowany). Jason Howard powiedział wtedy, że:

System Double Eagle nowej generacji jest w stanie przeprowadzać działania zarówno jako autonomiczny pojazd podwodny (AUV) zasilany akumulatorowo oraz zdalnie kierowany pojazd podwodny (ROV) zasilany konwencjonalną wiązką kabli. AUV będzie w stanie odnaleźć i automatycznie podłączyć się do złącza, znajdując się przez cały czas w wodzie. Umożliwi to pobranie zebranych danych oraz naładowanie akumulatorów bez zbędnego ryzyka, występującego podczas wypłynięcia lub odzyskiwania urządzenia.

Informacja prasowa na ten temat: Polish Navy choses Saab’s Double Eagle for the Kormoran II MCMV.

Double Eagle Mark II/III. / fot. Saab Group.

Double Eagle Mark II/III. / fot. Saab Group.

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty