Fot. Stratolaunch Systems Corp.

Stratolaunch: Roll-out największego samolotu na świecie [FOTO+WIDEO]

W dniu 31 maja br. na terenie portu lotniczego i kosmicznego Mojave w Kalifornii, miała miejsce uroczystość roll-outu największego samolotu na świecie o nazwie Stratolaunch, który będzie nosicielem rakiet nośnych Pegasus XL.

Mojave Air and Space Port, Kalifornia, USA. / Wikimedia Commons.

W środę, 31 maja br. na terenie portu lotniczego i kosmicznego Mojave (Mojave Air and Space Port) w Kalifornii, miała miejsce uroczystość roll-outu największego samolotu na świecie o nazwie Stratolaunch, który będzie nosicielem rakiet nośnych Pegasus XL, produkcji Orbital ATK. Samolot powstał z inicjatywy Burta Rutana z firmy Scaled Composites (należącej do koncernu Northrop Grumman) oraz Paula G. Allena ze Stratolaunch Systems Corporation, filantropa i współzałożyciela firmy Microsoft, a został zaprojektowany przez prywatną firmę Dynetics. Procedura wyprowadzenia go z hangaru ma związek z przeprowadzeniem testów szczelności zbiorników i układu paliwowego maszyny oraz jest milowym kamieniem w programie jego budowy. Jest to jednocześnie zakończenie pierwszej fazy konstrukcji oraz początek testów naziemnych, po których nastąpi oblot.

Jak informuje Jean Floyd, dyrektor wykonawczy Stratolaunch Systems Corporation, przez ostatnie tygodnie usunięta została infrastruktura budowlana, w tym trzypiętrowe rusztowania i maszyna po raz pierwszy została ustawiona na 28 kołach. Był to kluczowy element etapu przygotowania maszyny do testów naziemnych. Testy naziemne potrwają w ciągu najbliższych tygodni, a oblot zaplanowana na 2019 rok.

Konstrukcyjnie maszyna jest podobna do innego samolotu Stratolaunch Systems Corporation, czyli Model 348 White Knight Two (WK2), w układzie dwukadłubowym (tzw. latająca rama). Każdy z kadłubów posiada własne usterzenie ogonowe i są połączone wspólnym skrzydłem, który będzie posiadał pylony do transportu ładunku. Prawy kadłub będzie mieścić przedział dla załogi, natomiast lewy systemy pokładowe. Zbudowany z kompozytów gigant ma 73 metry długości, 15 metrów wysokości i aż 117,348 metra rozpiętości (385 stóp), co czyni go statkiem latającym o największej w historii rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa ma wynieść 589,67 tony (dla porównania rekordzista, czyli ukraiński samolot transportowy An-225 Mrija ma masę 640 ton), z czego udźwig do 250 ton (An-225 – 253,82 tony maksymalnie i 247 ton w locie komercyjnym). Napęd stanowi sześć silników turbowentylatorowych Pratt & Whitney PW4056 o ciągu 252,4 kN każdy (które zostały pozyskane z dwóch Boeingów 747-400), a zasięg wyniesie do 3.704 km (2.302 mile). Również systemy pokładowe, takie jak awionika, podwozie czy pokłady zostały pozyskane ze wspomnianych samolotów Boeing 747-400 (nr seryjne: „28715” i „28716”), które zostały nabyte od linii lotniczych United Airlines, celem zmniejszenia kosztów budowy.

Porównanie rozpiętości skrzydeł samolotów: Stratolaunch (117 metrów), Hughes H-4 Spruce Goose (97,5 metra), An-225 Mrija (88,4 metra), Airbus A380-800 (79,8 metra) oraz Boeing 747-8 Intercontinental (68,5 metra). / Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0).

Wstępne prace nad samolotem, nazwanym początkowo jako Model 351 „Roc”, ruszyły prawie rok przed ich ofcjalnym obwieszczeniem w grudniu 2011 roku, a pierwszy z dwóch hangarów produkcyjnych otwarto w październiku 2012 roku. Na początku kwietnia 2015 roku maszyna była ukończona w 40%, natomiast w czerwcu 2016 roku osiągnięto postęp wynoszący 76%. Nad samolotem pracuje łącznie 300 osób.

Podstawowym zadaniem Stratolaunch będzie wynoszenie na niską orbitę okołoziemską (low Earth orbit; LEO) do trzech rakiet nośnych Pegasus XL, które będą mogły zostać wystrzelone w różnych kierunkach. Idea takiego wynoszenia ładunków w kosmos, według jej twórcy, czyli Paula G. Allena, zmniejszy zużycie paliwa przez rakietę, co pozwoli równocześnie na zwiększenie masy jej ładunku. Początkowo miała to być wielostopniowa rakieta od SpaceX (2012-2013), następnie pojedyncza Orbital OTK Pegasus II o ładowności 6.100 kg (2013-2015), natomiast w październiku 2016 roku ogłoszono budowę rakiet nośnych Pegasus XL.

Artystyczna koncepcja samolotu Stratolaunch, nosiciela trzech rakiet Pegasus XL. / fot. Stratolaunch Systems Corp.

Artystyczna koncepcja użycia samolotu Stratolaunch w misji wyniesienia na orbitę rakiety Pegasus XL. / fot. Stratolaunch Systems Corp.

FOTO:

Fot. Stratolaunch Systems Corp.

Fot. Stratolaunch Systems Corp.

Fot. Stratolaunch Systems Corp.

Fot. Stratolaunch Systems Corp.

Fot. Stratolaunch Systems Corp.

Fot. Stratolaunch Systems Corp.

WIDEO:

Źródło:

stratolaunch.com: Stratolaunch Aircraft Makes First Rollout To Begin Fueling Tests

Czytaj także:

Boeing i agencja DARPA zbudują samolot kosmiczny dla Pentagonu [WIDEO]

MiG-29UB na krawędzi kosmosu [WIDEO 360°]

Nowy transporter dla chińskich rakiet nośnych

Pożar silnika An-225 Mrija w Lipsku [WIDEO]

Chińczycy kupili licencję na budowę An-225 Mrija

Chińczycy zaprezentowali największą łódź latającą na świecie [WIDEO]

Ukraińcy modernizują swoją flotę Rusłanów

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty