Extremalna promocja notebooka MSI
Fot. General Dynamics Land Systems.

Stryker MSL – nowy wariant uzbrojony w pociski rakietowe

Amerykański koncern zbrojeniowy General Dynamics Land Systems ujawnił nowy wariant kołowego transportera opancerzonego Stryker, oznaczony jako Stryker Mobile SHORAD lub Stryker MSL i uzbrojony w kierowane pociski przeciwpancerne i przeciwlotnicze.

Sklep Urodzeni Patrioci

Huntsville, Alabama. / Wikimedia Commons.

We wtorek, 8 sierpnia br. podczas Space & Missile Defense (SMD) Symposium, które potrwa trzy dni i ma miejsce w Huntsville (Alabama), koncern zbrojeniowy General Dynamics Land Systems (GDLS) ujawnił nowy wariant kołowego transportera opancerzonego Stryker, oznaczony jako Stryker Mobile SHORAD (Short-Range Air Defense) lub Stryker MSL i uzbrojony w kierowane pociski przeciwpancerne z rodziny AGM-114 Hellfire (lub wariant AGM-114L Longbow Hellfire) i przeciwlotnicze krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinder.

Zgodnie z ideą producenta, nowy wariant flagowego pojazdu opancerzonego będzie niszczył wrogie bezzałogowce lub załogowe statki powietrzne, skutecznie przeciwstawiając się napastnikom. Stryker MSL, operowany przez trzyosobową załogę, został wyposażony w zmodernizowaną wieżę AN/TWQ-1 Avenger Air Defense System, dostosowaną do odpalania uzbrojenia rakietowego o lepszych parametrach taktyczno-technicznych, która została umieszczona w jego tylnej części. Dzięki temu rozwiązaniu, pojazdy zapewnią lepsze zdolności defensywne i ofensywne wsparcie ogniowe, dzięki swojemu opancerzeniu niż lżejsze pojazdy taktyczne.

Kendall Linson, dyrektor biznesowy działu Stryker and Specialty Wheeled Vehicles w GDLS, powiedział:

Dowiedzieliśmy się, że US Army potrzebuje zdolności do obrony powietrznej bliskiego zasięgu i szybko opracowaliśmy to rozwiązanie, by zintegrować zdolności rakietowe ze Strykerem, który zapewnia większe szanse przetrwania i lepszą mobilność. Mniej opancerzony pojazd może przemieścić się daleko tylko dzięki dodatkowym systemom ochronnym, a Stryker może udać się wprost na pole walki.

Linson dodał, że US Army pracuje nad odzyskaniem przewagi w zakresie krótkodystansowej broni przeciwlotniczej po tym, jak część z niej wycofano w po zakończeniu zimnej wojny. Teraz, gdy Rosja zaatakowała Ukrainę, siły agresora użyły bezzałogowych aparatów latających, które stały się nowym zagrożeniem dla sił amerykańskich w Europie. Dlatego US Army pracuje nad nową doktryną, obejmującą m.in. działania asymetryczne.

Na wrzesień br. General Dynamics Land Systems i US Army zapowiedziały testy nowego pojazdu na poligonie rakietowym White Sands (White Sands Missile Range; WSMR) w stanie Nowy Meksyk, podczas których zniszczy dwa cele powietrzne oraz jeden na lądzie. Warto zauważyć, że koszty badań i rozwoju Stryker MSL zostały sfinansowane tylko i wyłącznie dzięki funduszom własnym GDLS.

W niedalekiej przyszłości, Stryker MSL otrzyma działka przeciwlotnicze kal. 30 mm, dlatego Boeing Company zaprojektował specjalny interfejs do systemu wieżowego Avenger, aby zintegrować szerszy zakres broni i amunicji. Pojazd otrzyma również własną technologię radarową, która przyspieszy i usprawni namierzanie celów przez załogę. Będzie to trójwspółrzędna stacja radiolokacyjna typu AN/MPQ-64 Sentinel.

Obecnie, General Dynamics Land Systems testuje co najmniej osiem prototypowych Strykerów, aby do czerwca 2018 roku dostarczyć US Army 81 nowych pojazdów, w tym seryjnych XM1296 Dragoon, które zostały uzbrojone w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia wyposażony w armatę automatyczną Orbital ATK XM 813 kal. 30 mm (czytaj więcej: US Army odebrała pierwszego Dragoona [WIDEO]).

Fot. General Dynamics Land Systems.

Stryker to rodzina kołowych transporterów opancerzonych piechoty o napędzie w układzie 8×8 znajdujących się na wyposażeniu Armii Stanów Zjednoczonych od 2002 roku w brygadach lekkich tzw. Stryker Brigade Combat Team. Konstrukcja KTO Stryker oparta jest na kanadyjskim transporterze LAV III (pokrewna wersja LAV-25 obecnie używana jest m.in. przez amerykańską piechotę morską). Transportery Stryker niezależnie od wersji posiadają ten sam silnik Caterpillar C7 o mocy 350 KM (pozwalający na rozwijanie prędkości rzędy około 96 km/h – przyp. red.) i podwozie – poszczególne wariantu transportera różnią się zatem wyposażenie, uzbrojeniem oraz konstrukcją nadwozia. Kadłub pojazdu wykonano z wysokiej jakości płyt stalowych, które zapewniają ochronę przed ostrzałem broni strzeleckiej kalibru 7,62 mm – celem zwiększenia odporności na ataki pancerz został wzmocniony ceramicznymi płytami, które sprawiają, że pojazd jest odporny na ostrzał z broni kalibru 14,5 mm, a także na odłamki powstałe w wyniku wybuchu amunicji artyleryjskiej 152 mm. W celu ochrony przed atakiem z ręcznych granatników przeciwpancernych (np. RPG-7) pojazdy można wyposażyć w dodatkowe ekrany przeciwkumulacyjne.

Produkowany przez koncern Lockheed Martin, AGM-114L Longbow Hellfire jest jedną z szesnastu wersji przeciwpancernych pocisków kierowanych z rodziny Hellfire (Helicopter launched fire-and-forget), zaprojektowanych jako śmigłowcowe pociski klasy powietrze-ziemia typu „wystrzel i zapomnij”. W omawianej wersji, pocisk został wyposażony w głowicę naprowadzania wstępnego i system radarowy pracujący na falach radiowych o długościach milimetrowych o dużej odporności na zakłócenia. Zasięg pocisku wynosi 9.000 metrów, a głowicę bojową stanowi ładunek kumulacyjny w układzie tandemowym (High Explosive Anti-Tank (Charge); HEAT) o masie 9 kg. Masa całego pocisku to 49 kg, a długość wynosi 176 cm.

AIM-9X Sidewinder to pocisk rakietowy krótkiego zasięgu klasy powietrze-powietrze, stanowiący najnowszą generację pocisków AIM-9 Sidewinder. Pocisk zapewnia możliwość przeprowadzania operacji zarówno dziennych jak i nocnych, odpalenia bez namierzenia celu, a także zwiększony zasięg wykrywania i automatycznego namierzania celów oraz wysoką odporność na środki przeciwdziałania wroga.

Źródło:

scout.com: General Dynamics Land Systems Unveils Hellfire-Firing Stryker

Czytaj także:

Izrael: Nowa wersja ciężkiego bwp Namer [WIDEO]

Eksperymentalne transportery Stryker w Europie

Peru kupuje transportery opancerzone Stryker

AUSA 2016: Griffin i Stryker MEHEL 2.0 – nowe wozy bojowe od General Dynamics Land Systems

Dragoon Ride – amerykańskie Strykery na polskich drogach

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty