Fot. screen YouTube.

Świdnik: Pierwsza w Polsce oficjalna prezentacja śmigłowca AW101 [WIDEO]

W dniu 2 marca br. na terenie zakładów PZL-Świdnik S.A., należących do Leonardo Helicopters, miała miejsce pierwsza w Polsce oficjalna prezentacja średniego śmigłowca wielozadaniowego AgustaWestland AW101 z myślą o nowym przetargu na śmigłowce dla Wojska Polskiego.

W czwartek, 2 marca br. na terenie zakładów PZL-Świdnik S.A., należących do Leonardo Helicopters, miała miejsce pierwsza w Polsce oficjalna prezentacja średniego śmigłowca wielozadaniowego AgustaWestland AW101. Wydarzenie jest związane z nowym przetargiem na śmigłowce wielozadaniowe dla Wojska Polskiego, który został rozpoczęty w dniu 20 lutego br., a do którego zaproszono przedsiębiorstwa: Airbus Helicopters, PZL Mielec Sp. z o.o. oraz PZL-Świdnik S.A. (czytaj więcej: MON: rozpoczęto procedurę pozyskania nowych śmigłowców dla Wojska Polskiego).

Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters powiedział, że:

Wnosi do Polski nie tylko dużo nowej wiedzy, ale też jest na tyle duży, że jest z nim związane duże zapotrzebowanie na pracę. Mamy głębokie przekonanie, że to jest śmigłowiec, jakiego z pewnością potrzebuje Marynarka Wojenna, która w poprzednim przetargu nie otrzymywała maszyny, na którą czekała. (…) Pokazujemy ten śmigłowiec, ponieważ jesteśmy przekonani, że on doskonale wypełnia oczekiwania zmawiającego. Natomiast analizujemy cały czas dokumentację. (…) To jest przede wszystkim śmigłowiec słynny ze zwalczania okrętów podwodnych, misji poszukiwawczo-ratowniczych na polu walki, przede wszystkim na morzu. Używa tego śmigłowca ogromna marynarka wojenna Wielkiej Brytanii, a także armie Włoch, Portugalii, Kanady, Japonii, Norwegii. (…) To jest śmigłowiec specjalistyczny, idealnie w naszym przekonaniu spełniający oczekiwania i polskiej marynarki wojennej, i polskich wojsk specjalnych. Natomiast my będziemy w dalszym ciągu oferowali śmigłowiec AW149, jako śmigłowiec mniejszy i do innych potrzeb doskonale się sprawdzający, a mniejszy, czyli tańszy w zakupie i w eksploatacji. (…) W przypadku odpowiedniej skali zamówienia i uzgodnień offsetowych z Ministerstwem Obrony Narodowej jesteśmy w stanie w Świdniku robić cały kadłub takiego śmigłowca, nie mówiąc o tym, że na koniec on będzie dostarczany przez Świdnik i będzie tutaj finalnie wykonywany. To jest ogromna szansa dla zakładu. (pełna wypowiedź dla mediów poniżej na nagraniu wideo)

Z kolei prezes PZL-Świdnik S.A., Mieczysław Majewski dodał, że:

W tej chwili robimy elementy struktury kadłuba i części przy silnikach, pracuje przy tym około stu osób. Gdybyśmy wygrali przetarg na dostawę, to w zależności od liczby sztuk, można liczyć na pracę dla kilkuset osób w produkcji i procesach związanych z oblotami, finalną konfiguracją i innymi.

Prezentowana maszyna to wariant HH-101A o numerze bocznym 15-01, należący do Włoskich Sił Powietrznych (Aeronautica Militare) w wersji ratownictwa bojowego (combat search and rescue; CSAR). W 2011 roku Aeronautica Militare wybrała zakup 12 maszyn jako następców starzejącej się floty Sea King HH-3F. Prezentowana maszyna jest zdolna do transportu do 5 członków załogi i 20 w pełni wyposażonych żołnierzy lub 6 członków załogi i 8 żołnierzy realizujących misje specjalne. Uzbrojone stanowią 3 karabiny maszynowe kal. 7,62 mm, zamontowane po obu stronach kadłuba oraz na tylnej rampie. Wyposażony jest w opancerzone fotele w kabinie załogi, osłonę stanowisk operatorów broni pokładowej oraz krytycznych systemów śmigłowca oraz posiada zintegrowany system walki elektronicznej.

Nagrania wideo dzięki portalowi Świdnik – wysokich lotów!

Prezentacja śmigłowca AW101:

Komentarz dla mediów Krzysztofa Krystowskiego:

Przypomnijmy, że w dniu 12 stycznia br. Dziennik Wschodni poinformował, powołując się na „nieoficjalne, ale wiarygodne źródła w Warszawie”, że zakłady PZL-Świdnik S.A. mają dostarczyć Marynarce Wojennej RP śmigłowce AgustaWestland AW101, przeznaczone do zadań poszukiwawczo-ratowniczych (search and rescue; SAR) oraz przeciwminowych (Airborne Mine Counter Measures; AMCM) (czytaj więcej: Śmigłowce AgustaWestland AW101 dla Marynarki Wojennej RP?).

AgustaWestland AW101 (wcześniej jako EH101) jest średnim śmigłowcem wielozadaniowym, opracowanym przez włoską Agusta S.p.A i brytyjską Westland Helicopters, a od 2016 roku produkowanym przez koncern obronno-lotniczy Leonardo-Finmeccanica (do którego należą m.in. zakłady PZL-Świdnik S.A.). Śmigłowiec ma 19,53 metra długości, 18,59 metra średnicy wirnika głównego, 6,62 metra wysokości oraz 14,6 tony maksymalnej masy startowej. Napędzany trzema silnikami turbowałowymi Rolls-Royce Turbomeca RTM322-01, General Electric T-700-GE-T6A1 lub General Electric CT7-8E (zależnie od wersji). Załogę stanowi 3-4 lotników, a ładowność wynosi 5.520 kg lub 45 żołnierzy. Jak dotąd osiem maszyn rozbiło się (z czego trzy były to prototypy). Prędkość maksymalna wynosi 309 km/h, przelotowa 278 km/h, zasięg 833 km, a pułap 4.575 metrów.

Powstało wiele wersji śmigłowca, które różnią się od siebie wyposażeniem, w zależności od potrzeb użytkowników. Wśród nich jest 12 państw: Algieria (wersja 610), Arabia Saudyjska, Dania (512 Merlin), Indonezja, Kanada (511 jako CH-149 Cormorant), Japonia (510, 518), Nigeria, Norwegia (612), Portugalia (514, 515, 516), Turkmenistan, Wielka Brytania (111/Merlin HM1, 411/Merlin HC3, Merlin HM2, Merlin HC4/4A oraz planowany Merlin ASaC5) oraz Włochy (110, 112, 410, 413, 611). Niedoszłymi użytkownikami maszyn były Indie i USA (519 na licencji jako Lockheed Martin VH-71 Kestrel). Pierwszy prototyp został oblatany w dniu 9 października 1987 roku, a produkcja seryjna ruszyła 10 lat później. Zbudowany w wielu wariantach śmigłowiec pełni rolę maszyny zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) i nawodnych (ASuW), wczesnego ostrzegania i kontroli (AEW&C), desantowej, poszukiwawczo-ratowniczej (SAR), ratownictwa bojowego (CSAR), transportowej, patrolowej/ochrony rybołówstwa, zwalczania min (AMCM) czy do przewozu bardzo ważnych osób (VVIP).

Źródło:

pap.pl: Wielozadaniowy śmigłowiec AW101 zaprezentowano w PZL-Świdnik

Czytaj także:

Śmigłowiec T-70 TUHP z Mielca przekazany Turcji

Pierwszy lot norweskiego śmigłowca AW101 do działań SAR

Koniec transferu śmigłowców AW101 Merlin do Royal Navy

PZL-Świdnik przekazał wojsku ostatniego Głuszca

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty