Prototyp T-70 TUHP w PZL Mielec. / fot. Sikorsky Aircraft Corporation.

T-70 TUHP z Polski dla Turcji

W zakładach Sikorsky’ego PZL Mielec zaprezentowano prototyp wielozadaniowego śmigłowca T-70 TUHP, z przeznaczeniem na przetarg dla tureckich sił zbrojnych i innych służb państwowych.

Maszynę, która powstała na bazie produkowanego w Mielcu modelu S-70i Black Hawk, zaprezentowano w dniu 22 czerwca br., w dwa tygodnie po ogłoszeniu przez Ankarę programu mającego na celu pozyskanie nowego śmigłowca wielozadaniowego (Turkish Utility Helicopter Program; TUHP) dla sił zbrojnych i innych służb państwowych.

W ceremonii prezentacji pierwszego prototypu (nr boczny SP-YVB), będącego jednocześnie 37. śmigłowcem Black Hawk zmontowanym w Mielcu, ze strony tureckiej wzięli udział wysocy rangą przedstawiciele Podsekretariatu Przemysłu Zbrojeniowego (Savunma Sanayii Süsteşarlığı; SSM) oraz przedsiębiorstw zbrojeniowych: Turkish Aerospace Industries (TAI), ASELSAN A.Ş. (Askeri Elektronik Sanayi) oraz Alp Aviation.

Zmiany w porównaniu z modelem bazowym objęły zabudowanie wciągarki, dodatkowego wewnętrznego zbiornika paliwa, zawiesia ładunkowego, zintegrowanego systemu nadzorującego stan płatowca maszyny oraz instalację systemu odladzania łopat wirnika głównego i hamulca tegoż wirnika. Tak zmodyfikowana maszyna zostanie przebazowana do Turcji na początku przyszłego roku, gdzie otrzyma zupełnie nową awionikę IMAS (Integrated Modular Avionics System), opracowaną przez wspólnie przez Sikorsky’ego i ASELSAN A.Ş.

Jason Lambert, dyrektor programu TUHP w Sikorsky Aircraft Corporation powiedział, że:

Dostawa na czas i oczekiwana jakość tego śmigłowca S-70i jest wspaniałym startem programu TUHP. Sukces tego milowego kroku został osiągnięty dzięki poświęceniu zespołów montażowych PZL Mielec i inżynierów Sikorsky’ego, którzy również dołączyli do niego opcję wyposażenia misji „BLACK HAWK” dla międzynarodowej dostawy z Polski.

Oczekuje się, że maszyna przejdzie testy kwalifikacyjne w 2019 roku, a mieleckie zakłady dostarczą Turkom pięć pierwszych płatowców w ciągu 2 lat. Reszta, ze 109 zamówionych maszyn, zostanie wyprodukowana na licencji w Turcji. Potem, T-70 otrzymają Certyfikaty Typu (TCH) i rozpoczną się dostawy dla Sił Lądowych (Türk Kara Kuvvetleri), Sił Powietrznych (Türk Hava Kuvvetleri), Żandarmerii (Türk Jandarması), Dowództwa Sił Specjalnych (Özel Kuvvetler Komutanlığı), Generalnego Dyrektoriatu Bezpieczeństwa (Emniyet Genel Müdürlüğü) oraz Generalnego Dyrektoriatu ds. Lasów (Orman Genel Müdürlüğü). Planowana data zakończenia dostaw to 2026 rok.

Czytaj także:

Otokar gotowy do masowej produkcji czołgu Altay [WIDEO]

MEADS dla Turcji?

Oblot UH-60V Black Hawk w styczniu 2017 roku

Program ALIAS: Zmodyfikowany śmigłowiec S-76 wykonał całkowicie autonomiczny lot [WIDEO]

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.