Pierwsza z 16 norweskich maszyn AW101. Źródło: Finmeccanica.
Pierwsza z 16 norweskich maszyn AW101. Źródło: Finmeccanica.

Pierwszy lot norweskiego śmigłowca AW101 do działań SAR

Finmeccanica (od niedawna Leonardo) poinformowała, że w dniu 21 marca 2016 roku, w powietrze wzniósł się pierwszy z 16 śmigłowców AgustaWestland AW101 przeznaczonych dla norweskiego Ministerstwa Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa Publicznego.

W dniu 23 marca 2016 roku, firma Finmeccanica ogłosiła, że w dniu 21 marca 2016 roku pierwszy z 16 śmigłowców AgustaWestland AW101 przeznaczonych dla norweskiego Ministerstwa Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa Publicznego, po raz pierwszy wzniósł się w powietrze w fabryce w Yeovil (Wielka Brytania).

Zgodny z harmonogramem udany lot pierwszego egzemplarza AW101 stanowi prawdziwy kamień milowy i początek programu testowego maszyn, który doprowadzi do pierwszych dostaw śmigłowców do Ministerstwa Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa Publicznego (do działań SAR prowadzonych przez Królewskie Norweskie Siły Powietrzne), które planuje się na 2017 rok. Dostawy maszyn będą kontynuowane aż do 2020 roku.

Pierwsza z 16 norweskich maszyn AW101. Źródło: Finmeccanica.

Pierwsza z 16 norweskich maszyn AW101. Źródło: Finmeccanica.

Jestem bardzo zadowolony, że Finmeccanica osiągnęła ten ważny kamień milowy w projekcie śmigłowca SAR, a tym samym czyni postępy dla zastąpienia starzejącego się śmigłowca SH-3 Sea King nowym AW101 do 2020 roku” – powiedział Anders Anundsen, minister Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa Publicznego Norwegii, dziękując przy tym załodze firmy Finmeccanica za ich ciężką pracę i oddanie sprawie.

W grudniu 2013 roku, norweskie Ministerstwo Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa Publicznego podpisało kontakt na 16 śmigłowców AW101, oraz wsparcie techniczne i trening dla załóg, by sprostać wymaganiom norweskiego programu NAWSARH (All Weather SAR Helicopter). Każda maszyna wyposażona jest w zaawansowany sprzęt dla prowadzenia misji SAR, w tym radary AESA (Active Electronically Scanned Array) powstające w zakładach Finmeccanica w Edynburgu.

Duże drzwi kabiny oraz tylna rampa zapewniają łatwy dostęp dla personelu, który osób ratowanych oraz wyposażenia do 27 m3 kabiny. Wydział Finmeccanica ds. śmigłowców zapewni wstępne wsparcie i usługi szkoleniowe, w tym części zamienne w każdej bazie, w której będą operować maszyny i szkolenia załogi.

Zobacz także:

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty