GTK Boxer jako transporter opancerzony. / fot. ARTEC GmbH.

Transportery opancerzone Boxer dla Wielkiej Brytanii?

Wielka Brytania zamierza zakupić kołowe transportery opancerzone Boxer z Republiki Federalnej Niemiec – jak podaje brytyjski dziennik The Times transportery mają zostać zakupione w trybie przyśpieszonym za kwotę 3 mld ?.

Jak dowiedział się dziennik The Times, brytyjskie siły zbrojne zakładają, że wraz z spadającym kursem funta szterlinga spowodowanym wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, władze z Downing Street zmuszone będą do opóźnienia lub rezygnacji z realizacji projektów które nie zostały jeszcze zaksięgowane. W związku z tym, resort obrony Wielkiej Brytanii zamierza zakupić w Republice Federalnej Niemiec w trybie przyśpieszonym nawet do 800 kołowych transporterów opancerzonych za kwotę 3 mld ?. Zakup budzi kontrowersje na wyspach brytyjskich, gdzie jak podaje The Times mówi się o tym zamówieniu w kontekście przewidywanych strat dla Wielkiej Brytanii w wysokości 1 mld ? i utracie kilkuset miejsc pracy.

Przyśpieszony zakup transporterów w Republice Federalnej Niemiec poza przetargiem sprawi, że szansę na dozbrojenie brytyjskiej armii stracą co najmniej cztery firmy – o kontrakt na doposażenie brytyjskiej armii oprócz niemieckiego konsorcjum ARTEC GmbH walczą koncerny General Dynamics, Patria, ST Kinetics oraz brytyjski BAE Systems. Według dziennika The Times powołującego się na ekspertów z reprezentujących przemysł obronny zamówienie mogłoby kosztować o 1 mld ? i utworzyć setki miejsc pracy na terenie Wielkiej Brytanii – przyczyną takich kroków brytyjskiego MON, może być spadający kurs funta szterlinga, który w ciągu pięciu najbliższych lat kosztować ma brytyjski MON dodatkowe dwa miliardy.

GTK Boxer w służbie niemieckiej. /Fot. Bundeswehr-Fotos Wir.Dienen.Deutschland na licencji CC BY 2.0 via Wikimedia Commons.

GTK Boxer w służbie niemieckiej. /Fot. Bundeswehr-Fotos Wir.Dienen.Deutschland na licencji CC BY 2.0 via Wikimedia Commons.

Boxer to kołowy transporter opancerzony produkcji niemiecko-holenderskiej, produkowany przez konsorcjum ARTEC GmbH (ARmoured vehicle TEChnology), w skład którego weszły niemieckie spółki KMW Krauss-Maffei Wegmann GmbH & Co. KG oraz Rheinmetall Defence Vehicle Systems. Początek prac nad projektem kołowego transportera opancerzonego Boxer miał miejsce w 1990 roku – prace nad projektem zainicjowały trzy kraje: Francja, Niemcy oraz Wielka Brytania. Ostatecznie z projektu wycofała się Francja (1999 r.) – opuściła program na rzecz pojazdu VBCI (Véhicule blindé de combat d’infanterie) – oraz Wielka Brytania.

Miejsce Francji oraz Wielkiej Brytanii w 2001 roku zajęła Holandia. Przekazanie pierwszego egzemplarza kołowego transportera opancerzonego Boxer miało miejsce w dniu 23 września 2009 roku – pierwszy egzemplarz trafił do armii niemieckiej gdzie otrzymał oznaczenie (GTK) Boxer (Gepanzertes Transportkraftfahrzeug). Kołowe transportery opancerzone Boxer znajdują się na wyposażeniu sił zbrojnych Holandii oraz Niemiec, trzecim użytkownikiem jest Litwa. W dniu 22 sierpnia br. litewskie MON podpisało umowę na zakup 88 kołowych transporterów opancerzonych Boxer (czytaj także: Litwa zamówiła 88 ciężkich kołowych transporterów opancerzonych GTK Boxer) – niedawno ogłoszono, że koncern Rafael doposaży zamówione przez Litwę transportery Boxer w bezzałogowe wieże Samson Mk.II (czytaj także: Bezzałogowe wieże Samson Mk.II dla litewskich GTK Boxer).

Zobacz także:

Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.