Triton 4x4 - nowy pojazd dla ukraińskiej straży granicznej. Źródło: armyrecognition.com

Triton 4×4 – nowy pojazd dla ukraińskiej straży granicznej

Według ukraińskich mediów, już wkrótce firma Kyiv PJSC przystąpi do testów nowego transportera opancerzonego Triton 4×4. Pierwszy prototypowy egzemplarz pojazdu Triton powstał we wrześniu 2015 roku. 

Zainteresowanie tą nową konstrukcją wyraziła Straż Graniczna Ukrainy, która zamówiła już 62 transportery opancerzone Triton wyposażone w sprzęt rozpoznania i obserwacji do kontroli granicy ukraińsko-rosyjskiej.

Triton to pojazd wyposażony w napęd w układzie 4×4, wykorzystujący niektóre komponenty rosyjskiego BTR-80. Ten transporter opancerzony waży 11 ton i jest napędzany pochodzącym od Volvo silnikiem diesla typu TAD620VE, który przy 2500 obr/min osiąga moc 155 koni mechanicznych oraz automatyczną skrzynię biegów Allison 1000 SR.

W kabinie znajdzie się miejsce dla 7 żołnierzy (włączając w to dowódcę i kierowcę). Źródło: bmpd.livejournal

W kabinie znajdzie się miejsce dla 7 żołnierzy (włączając w to dowódcę i kierowcę). Źródło: bmpd.livejournal

Silnik Volvo TAD620VE charakteryzuje się niskim zużyciem paliwa oraz spełnia panujące na rynku europejskim, jak i amerykańskim normy dopuszczalnych emisji spalin. Transporter opancerzony Triton 4×4 może poruszać się z maksymalną prędkością 110 km/h a jego zasięg maksymalny to 700 km. W kabinie znajdzie się miejsce dla 7 żołnierzy (włączając w to dowódcę i kierowcę).

Kadłub nowego transportera opancerzonego oferuje ochronę STANAG 4569 na poziomie 2 – co pozwala na skuteczną ochronę przed ostrzałem bronią kalibru 7.62×39 (API-BZ) na dystansie 30 metrów z prędkością 695 m/s i wybuchem 6 kg min pod kołami pojazdu.

W tylnej części pojazdu na wysięgniku teleskopowym zamontowano antenę radarową, którą można podnieść na maksymalny pułap 4,5 m oraz kamerę termowizyjną. Źródło: bmpd.livejournal

W tylnej części pojazdu na wysięgniku teleskopowym zamontowano antenę radarową, którą można podnieść na maksymalny pułap 4,5 m oraz kamerę termowizyjną. Źródło: bmpd.livejournal

Prototypowy egzemplarz pojazdu Triton wyposażono w systemy rozpoznania i prowadzenia walki elektronicznej włączając w tym w dwukanałowy system monitoringu telewizyjnego dla operacji dziennych i nocnych. Poza tym pojazdy posiadają pełny system łączności radiowej, dalmierz laserowy oraz system termowizyjny.

W tylnej części pojazdu na wysięgniku teleskopowym zamontowano antenę radarową, którą można podnieść na maksymalny pułap 4,5 m oraz kamerę termowizyjną. Zaletą nowej konstrukcji jest możliwość demontażu masztu i jego zdalnej kontroli na odległości do 100 m od pojazdu. Pojazd wyposażono także w niezależny system ogrzewania oraz zasilania do prowadzenia operacji ciągłego nadzoru przez 7 dni.

Triton jest uzbrojony w zdalnie sterowany ciężki karabin maszynowy NSVT o kal. 12,7 mm oraz wyrzutnię granatów dymnych. Źródło: bmpd.livejournal

Triton jest uzbrojony w zdalnie sterowany ciężki karabin maszynowy NSVT o kal. 12,7 mm oraz wyrzutnię granatów dymnych. Źródło: bmpd.livejournal

Triton jest uzbrojony w zdalnie sterowany ciężki karabin maszynowy NSVT o kal. 12,7 mm oraz wyrzutnię granatów dymnych. Pojazd może pokonywać rzeki bez jakiegokolwiek przygotowania. Dostępne informacje wskazują, że istnieje także wersja amfibijna tego pojazdu.

Czytaj także:

Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.