Fot. TAI.

Turcy ujawnili projekt nowego śmigłowca wielozadaniowego

Państwowa korporacja zbrojeniowa Turkish Aerospace Industries (TAI) ujawniła pierwsze informacje na temat projektu nowego, rodzimego śmigłowca wielozadaniowego o masie 10 ton.

Sklep Urodzeni Patrioci

Na stronie internetowej tureckiej, państwowej korporacji zbrojeniowej Turkish Aerospace Industries (TAI) pojawiła się interesująca, acz lakoniczna informacja o projekcie pierwszego rodzimego śmigłowca wielozadaniowego, który nie otrzymał jeszcze nazwy.

Jak informuje turecki producent, celem projektu jest opracowanie 10-tonowego śmigłowca ogólnego przeznaczenia z konfiguracją wojskową odpowiednią do operacji poszukiwawczo-ratowniczych (search and rescue; SAR) oraz morskich. Śmigłowiec zostanie zaprojektowany z uwzględnieniem wymagań operacyjnych, takich jak przestronna kabina transportowa, tylna rampa załadunkowa oraz składane podwozie.

Śmigłowiec zostanie zaprojektowany w taki sposób, aby pomieścić ponad 20 osób, wykonywać loty z maksymalną prędkością 315 km/h (170 węzłów) wraz z zasięgiem do 1.000 km (540 mil morskich). Maszyna zostanie wyposażona w zaawansowane pakiety misji i systemy lotu.

Fot. TAI.

Tureckie śmigłowce?

TAI posiada nieduże doświadczenie, jeśli chodzi o samodzielne projektowanie i budowę śmigłowców. Podczas Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Paryżu (ang. Paris Air Show 2017; fr. Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace (SIAE) de Paris-Le Bourget), który odbył się w dniach 19-25 czerwca br. na lotnisku Le Bourget, Turcy zaprezentowali makietę 6-tonowego, dwusilnikowego, lekkiego śmigłowca wielozadaniowego TAI T625, nad którym prace ruszyły w 2010 roku. Napęd mają stanowić silniki turbowałowe LHTEC-CTS800·4A o mocy 1.373 KM (1.023 kW) każdy, co zapewni mu prędkość maksymalną 306 km/h (165 węzłów) i zasięg ponad 740 km (400 mil morskich). Załoga ma składać się z dwóch osób, a liczba pasażerów ma wynosić dwunastu. Długość maszyny to 15,87 metra, a średnica wirnika głównego 13,2 metra. Maksymalna masa startowa ma wynosić 6.050 kg, a pułap praktyczny 6.096 metrów. Maszyna otrzymała turecką awionikę i glass cockpit od przedsiębiorstwa ASELSAN A.Ş. (Askeri Elektronik Sanayi).

Makieta śmigłowca TAI T625. / Wikimedia Commons (CC-BY-SA 2.0).

Jeśli chodzi o inne konstrukcje lotnicze wiropłatów, to w 2007 roku TAI opracowała wspólnie z włoską AgustaWestland śmigłowiec uderzeniowo-rozpoznawczy T129 ATAK, bazujący na płatowcu sprawdzonego Agusta A129CBT Mangusta. Śmigłowiec otrzymał tureckie podzespoły, a dostawy pierwszej partii maszyn dla rodzimych sił zbrojnych nastąpiły w latach 2014-2016 (czytaj także: Pierwsza partia śmigłowców T-129 ATAK dla Turcji). Tymczasem, w dniu 31 października br. TAI ujawniła, że powstanie większy i cięższy wariant, oznaczony jako ATAK 2, który powstanie siłami tureckiego przemysłu, ale dzięki wcześniejszemu pozyskaniu włoskich technologii.

Artystyczna wizja śmigłowca szturmowego ATAK 2. / fot. TAI.

Trzecią konstrukcją, którą zajmuje się obecnie TAI, jest również 10-tonowy śmigłowiec wielozadaniowy, oznaczony jako T-70, który jest licencjonowanym wariantem amerykańskiego Sikorsky S-70i Black Hawk, który został wybrany w ramach programu TUHP (Turkish Utility Helicopter Program). Siły zbrojne zamówiły 109 maszyn, które otrzymają amerykańsko-turecką awionikę IMAS (Integrated Modular Avionics System). Prototyp T-70 o numerze bocznym „SP-YVB” został zmontowany i następnie zaprezentowany w zakładach PZL Mielec Sp. z o.o. w dniu 22 czerwca ub. r., natomiast w dniu 2 marca br. dostarczony odbiorcy (czytaj więcej: Śmigłowiec T-70 TUHP z Polski dla Turcji oraz: Śmigłowiec T-70 TUHP z Mielca przekazany Turcji).

T-70 TUHP („SP-YVB”). / fot. Lockheed Martin.

Źródła:

tai.com.tr: 10 ton sinifi genel maksat helİkopterİ projesİ

tai.com.tr: T625 genel maksat helİkopterİ

tai.com.tr: ATAK 2 taarruz helİkopterİ projesİ

Czytaj także:

Leonardo zbuduje następcę włoskich śmigłowców AW129 Mangusta

Rozpoczęcie dostaw poszukiwawczo-ratowniczych AW101 dla Norwegii

Włoski przemiennopłat AW609 w wersji poszukiwawczo-ratowniczej [FOTO]

Mieleckie śmigłowce S-70i polecą do Stanów Zjednoczonych

USA zablokują dostawy myśliwców F-35A dla Turcji?

Airbus Helicopters ujawnił koncepcję hybrydowego śmigłowca RACER [FOTO+WIDEO]

Śmigłowiec Cobra puczystów otwiera ogień do policji [WIDEO]

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty