Fot. ppor. Robert Suchy/CO MON.
Fot. ppor. Robert Suchy/CO MON.

Tysięczna misja AWACS-a nad wschodnią flanką NATO

W 1. Bazie Lotnictwa Transportowego (1. BLTr) na wojskowym Okęciu odbyła się prezentacja samolotu wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej Boeing E-3A Sentry AWACS z okazji tysięcznej misji rozpoznawczej tych samolotów nad wschodnią flanką NATO.

W dniu 13 października br. w 1. Bazie Lotnictwa Transportowego (1. BLTr) na wojskowym Okęciu odbyła się prezentacja samolotu wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej Boeing E-3A Sentry AWACS z okazji tysięcznej misji rozpoznawczej tych samolotów nad wschodnią flanką NATO. Oprócz maszyny z natowskiego komponentu E-3A, który stacjonuje w Geilenkirchen (Niemcy), na płycie lotniska można było zobaczyć również myśliwce F-16 z 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego (31 BLT) z Poznania-Krzesin oraz MiG-29 z 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego (23 BLT) z Mińska Mazowieckiego.

Jak powiedział płk Karol Dymanowski, dyrektor Departamentu Polityki Zbrojeniowej MON:

Ministerstwo Obrony Narodowej z satysfakcją odnotowuje tysięczną misję rozpoznawczą samolotów AWACS w przestrzeni powietrznej wschodniej flanki NATO. Jest to kolejny dowód na jedność i spójność działań Sojuszu Północnoatlantyckiego w obliczu zagrożeń, jakie się pojawiają. Działania AWACS-a wpisują się w szerszą gamę środków, jakie NATO podjęło, aby zapewnić bezpieczeństwo na wschodniej flance. Mówimy tu o zwiększonej licznie misji „Air Policing”, stałej rotacyjnej obecności sił sojuszniczych oraz o zdecydowanym zwiększeniu ilości i skali ćwiczeń w ramach Sojuszu.

W prezentacji uczestniczyli także zastępca dowódcy generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ) gen. dyw. Jan Śliwka, dowódca komponentu NATO E-3A gen. bryg. Karsten Stoye oraz załoga natowskiego samolotu AWACS.

Natowskie samoloty wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej po raz pierwszy pojawiły się nad Polską jesienią 2000 roku, a po przystąpieniu do programu NAPMO (NATO Early Warning and Control Programe Management Organisation), nasz kraj, wraz 15 innymi członkami Sojuszu, stała się pełnoprawnym współużytkownikiem floty 17 samolotów AWACS.

Siły Powietrzne RP mogą korzystać z informacji systemu AWACS w sytuacjach zagrożenia lub konfliktu, uczestnicząc też regularnie w ćwiczeniach z udziałem tych maszyn. W ubiegłych latach, samoloty tego systemu brały udział we wszystkich ważnych ćwiczeniach na terytorium Polski, takich jak Anakonda czy Dragon, zabezpieczały sześć polskich misji Baltic Air Policing czy w końcu wydarzenia jak np.: Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej w 2012 oraz wizyta papieża Benedykta XVI. W 2016 roku po raz kolejny wsparły ćwiczenia Anakonda czy udzielały informacji polskim myśliwcom F-16 i MiG-29 podczas osłony Szczytu NATO w Warszawie oraz Światowych Dni Młodzieży w Krakowie. Warto także zauważyć, że łącznie kilkunastu polskich oficerów Sił Powietrznych od 2002 roku pełniło różne funkcje na pokładach tych maszyn.

Źródło: MON: AWACS nad wschodnią flanką NATO

Czytaj także:

Defilada lotnicza nad Stadionem Narodowym [360° WIDEO]

NATO rozmieściło samolot AWACS w Turcji

NATO rozważa użycie samolotów AWACS przeciwko ISIS

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.