An-124-100 Rusłan Awialinii Antonowa. / fot. antonov.com
An-124-100 Rusłan Awialinii Antonowa. / fot. antonov.com

Ukraińcy modernizują swoją flotę Rusłanów

Siedem strategicznych transportowców An-124-100 Rusłan, należących do ukraińskich Awialinii Antonowa zostanie zmodernizowanych pod kątem nowych rodzimych silników i awioniki zachodniej produkcji.

Prace modernizacyjne, które właśnie ruszyły, mają zapewnić poprawę parametrów lotu, żywotności i wydajności ekonomicznej pracy silników oraz unowocześnienie awioniki. W kwestii silników Przedsiębiorstwo Państwowe Antonow, Iwczenko-Progress i zakłady Motor Sicz pod koniec czerwca br. podpisały porozumienie ws. wyposażenia Rusłanów w zmodyfikowane jednostki napędowe. Obecnie, maszyny Awialinii Antonowa używają trójwałowych turbowentylatorowych, dwuprzepływowych silników Progress (Łotariew) D-18T serii 3 o ciągu 229,77 kN.

Jak powiedział Ołeksandr Kocjuba, prezes Przedsiębiorstwa Państwowego Antonow:

Modernizacja silników An-124-100 jest jednym z priorytetów, dzięki którym samoloty te będą mogły spełniać współczesne wymagania eksploatacyjne. Rusłany docierają do ponad 900 lotnisk na całym świecie i nie mają sobie równych wśród transportowców. Modernizacja zespołu napędowego obejmie wszystkie samoloty tego typu, użytkowane przez Awialinie Antonowa.

Nowe jednostki napędowe, będące w zasadzie modernizacją obecnie używanych, oznaczone są jako D-18T serii 3M i charakteryzują się zmniejszonym poziomem emisji hałasu i spalin. Ponadto długość resursu została zwiększona z 12 do 14 tys. h, a okres między przeglądami wydłużono dwukrotnie.

Zmodernizowane samoloty, które otrzymają oznaczenie An-124-100M Rusłan, zostaną wyposażone w zachodnią awionikę, m.in. radar pogodowy amerykańskiej firmy Honeywell International, Inc. Oraz wyposażenie firmy Esterline CMC Electronics: nawigację INS/GPS typu CMA-5024, wyświetlacze wielofunkcyjne MFD-2068 oraz system zarządzania lotem (Flight Management System; FMS) typu CMA-9000.

Modyfikacje te pozwolą na zmniejszenie kosztów eksploatacji jednych z największych obecnie eksploatowanych samolotów na świecie, uatrakcyjnienie ich usług na rynkach zagranicznych oraz dostosowanie Rusłanów do norm hałasu i emisji zanieczyszczeń na wszystkich europejskich i amerykańskich lotniskach. Niewykluczone, że w przyszłości podobną modernizacją objęty zostanie należący do Awialinii Antonowa, największy samolot transportowy i światowy rekordzista, An-225 Mrija.

Czytaj także:

Ukraińskie transportowce dla Indii?

Ukraińsko-saudyjskie porozumienie ws. samolotu An-132 [WIDEO]

Arabia Saudyjska kupi samoloty transportowe An-178

Wkrótce nowy ukraiński transportowiec?

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty