Siedem strategicznych transportowców An-124-100 Rusłan, należących do ukraińskich Awialinii Antonowa zostanie zmodernizowanych pod kątem nowych rodzimych silników i awioniki zachodniej produkcji.
Prace modernizacyjne, które właśnie ruszyły, mają zapewnić poprawę parametrów lotu, żywotności i wydajności ekonomicznej pracy silników oraz unowocześnienie awioniki. W kwestii silników Przedsiębiorstwo Państwowe Antonow, Iwczenko-Progress i zakłady Motor Sicz pod koniec czerwca br. podpisały porozumienie ws. wyposażenia Rusłanów w zmodyfikowane jednostki napędowe. Obecnie, maszyny Awialinii Antonowa używają trójwałowych turbowentylatorowych, dwuprzepływowych silników Progress (Łotariew) D-18T serii 3 o ciągu 229,77 kN.
Jak powiedział Ołeksandr Kocjuba, prezes Przedsiębiorstwa Państwowego Antonow:
Modernizacja silników An-124-100 jest jednym z priorytetów, dzięki którym samoloty te będą mogły spełniać współczesne wymagania eksploatacyjne. Rusłany docierają do ponad 900 lotnisk na całym świecie i nie mają sobie równych wśród transportowców. Modernizacja zespołu napędowego obejmie wszystkie samoloty tego typu, użytkowane przez Awialinie Antonowa.
Nowe jednostki napędowe, będące w zasadzie modernizacją obecnie używanych, oznaczone są jako D-18T serii 3M i charakteryzują się zmniejszonym poziomem emisji hałasu i spalin. Ponadto długość resursu została zwiększona z 12 do 14 tys. h, a okres między przeglądami wydłużono dwukrotnie.
Zmodernizowane samoloty, które otrzymają oznaczenie An-124-100M Rusłan, zostaną wyposażone w zachodnią awionikę, m.in. radar pogodowy amerykańskiej firmy Honeywell International, Inc. Oraz wyposażenie firmy Esterline CMC Electronics: nawigację INS/GPS typu CMA-5024, wyświetlacze wielofunkcyjne MFD-2068 oraz system zarządzania lotem (Flight Management System; FMS) typu CMA-9000.
Modyfikacje te pozwolą na zmniejszenie kosztów eksploatacji jednych z największych obecnie eksploatowanych samolotów na świecie, uatrakcyjnienie ich usług na rynkach zagranicznych oraz dostosowanie Rusłanów do norm hałasu i emisji zanieczyszczeń na wszystkich europejskich i amerykańskich lotniskach. Niewykluczone, że w przyszłości podobną modernizacją objęty zostanie należący do Awialinii Antonowa, największy samolot transportowy i światowy rekordzista, An-225 Mrija.
Czytaj także:
Ukraińskie transportowce dla Indii?
Ukraińsko-saudyjskie porozumienie ws. samolotu An-132 [WIDEO]
Arabia Saudyjska kupi samoloty transportowe An-178
Wkrótce nowy ukraiński transportowiec?