V-280 Valor podczas pierwszego lotu. / fot. Bell Helicopter.

USA: Oblot zmiennowirnikowca nowej generacji V-280 Valor [WIDEO]

W dniu 18 grudnia br. z lotniska przy zakładach Bell Helicopter Amarillo Assembly Center w Teksasie dokonano oblotu zmiennowirnikowca nowej generacji Bell V-280 Valor.

Amarillo, Teksas, USA. / Wikimedia Commons.

Jak poinformował amerykański koncern zbrojeniowy Bell Helicopter, w poniedziałek, 18 grudnia br. z lotniska przy firmowych zakładach Amarillo Assembly Center w Teksasie dokonano oblotu zmiennowirnikowca nowej generacji Bell V-280 Valor o numerze rejestracyjnym N280BH. Jak podkreśla producent, V-280 zapewni niezrównaną sprawność, szybkość, zasięg oraz ładowność przy przystępnej cenie. Oblot został określony jako kamień milowy w programie następnej generacji statków powietrznych pionowego startu i lądowania (VTOL) dla amerykańskich sił zbrojnych.

Mitch Snyder, prezes i dyrektor wykonawczy Bell Helicopter, powiedział:

To ekscytujący moment dla Bell Helicopter, a ja nie mogłem być bardziej dumny z postępów, jakie osiągnęliśmy podczas pierwszego lotu Bell V-280. Pierwszy lot jest dowodem naszego zaangażowania we wspieranie priorytetów modernizacji kierownictwa Departamentu Obrony i inicjatyw związanych z reformą zakupów. Valor ma na celu zrewolucjonizowanie transportu lotniczego pionowego startu dla US Army i stanowi transformacyjny samolot do wszystkich skomplikowanych misji, do których siły zbrojne nas zapytały o rozwiązanie. Cieszymy się, że możemy uczestniczyć w tym sukcesie pierwszego lotu V-280, razem z zespołem programu. V-280 ma zamiar całkowicie zmienić to, co jest możliwe dla wojska, jeśli chodzi o planowanie działań zbrojnych i operacji wysuniętych.

Program zmiennowirnikowca Bell V-280 Valor jest częścią inicjatywy, realizowanej wspólnie pod nadzorem Bell Helicopter oraz Lockheed Martin dla programu US Army Future Vertical Lift (FVL), który wcześniej był znany jako Joint Multi-Role Technology Demonstrator (JMR-TD). Podmiotami wspierającymi program są przedsiębiorstwa i koncerny zbrojeniowe: General Electric, Moog, IAI, TRU Simulation & Training, Astronics, Eaton, GKN Aerospace, Lord, Meggitt oraz Spirit AeroSystems. Konkurencyjnym modelem w programie FVL jest propozycja koncernów Sikorsky Aircraft Corporation i Boeing Company o nazwie SB>1 Defiant (czytaj więcej: Boeing i Sikorsky ujawniają koncepcję szturmowego wariantu SB>1 Defiant [WIDEO]), która jest klasycznym śmigłowcem, bazującym na prototypowym modelu Sikorsky X2 ze śmigłem pchającym.

V-280 jest oferowany US Army jako samolot wsparcia operacji wojskowych, który ma zapewnić także łatwość konserwacji, niezawodność oraz przystępność cenową. Dzięki dwukrotnie większej prędkości maksymalnej i zasięgowi konwencjonalnych śmigłowców, Valor został zaprojektowany tak, by oferować zdolności manewrowe i sprawność operacyjną, pozwalające na samodzielnych misji przerzutu sił i operacji pionowego startu i lądowania, które nie są obecnie realizowane przez żaden statek powietrzny US Army.

Przypomnijmy, że kompletny prototyp gotowy do oblotu sfotografowano w Amarillo w dniu 30 sierpnia br., gdzie z 95-procentowym stanem ukończenia przechodził od lutego br. naziemne testy wibracyjne, a następnie próbne rozruchy silników (czytaj więcej: USA: Prototyp zmiennowirnikowca nowej generacji gotowy do oblotu). Kompozytowy płatowiec pod pierwszy prototyp został ujawniony pod koniec września 2015 roku, po 22 miesiącach montażu w zakładach Spirit AeroSystems Inc. w Wichita (Kansas), skąd został wysłany do Teksasu do dalszych prac (czytaj więcej: Pierwszy kadłub dla V-280 Valor ukończony). Koncepcja maszyny została zaprezentowana przez Bella podczas konwencji Army Aviation Association of America (AAAA) Annual Professional Forum and Exposition, odbywającej się w Fort Worth (Teksas) w kwietniu 2013 roku. We wrześniu tego samego roku w Fort Benning (Georgia) zaprezentowano pełnowymiarową makietę zmiennowirnikowca.

Według projektu, V-280 Valor posiada potrójnie dublowany elektroniczny system sterowania fly-by-wire, usterzenie motylkowe, stałe skrzydła, duże przesuwane drzwi boczne (o szerokości 1,8 metra) i chowane podwozie. Maksymalna masa startowa wynosić ma ok. 13.680 kilogramów, a prędkość maksymalna ok. 520 km/h. Napęd stanowią dwa silniki turbowałowe General Electric T64-GE-419 o mocy 4.750 KM (3.540 kW) każdy. Maszyna będzie mogła transportować do 11 żołnierzy, a załogę ma stanowić 2 pilotów i 2 techników. Promień działania określono na ponad 460 km, a zasięg do przebazowania nawet na 3.900 km. Powstać ma także wersja uderzeniowa, oznaczona jako AV-280, przenosząca uzbrojenie w komorach wewnętrznych i na podwieszeniach zewnętrznych (rakiety kierowane i niekierowane), a także małe bezzałogowce.

WIDEO:

Źródło:

news.bellhelicopter.com: Bell V-280 Valor Achieves First Flight

Czytaj także:

Bell 525 Relentless będzie oferowany na rynek wojskowy

Włoski zmiennowirnikowiec AW609 w wersji poszukiwawczo-ratowniczej [FOTO]

Izrael zrezygnuje z zakupu zmiennowirnikców V-22 Osprey?

Stratom XR-P – gąsienicowy dron transportowy dla MV-22B Osprey [WIDEO]

Zaprezentowano pierwszy zmiennowirnikowiec MV-22B Osprey dla Japonii

Wypadek amerykańskiego zmiennowirnikowca MV-22B Osprey w Japonii

US Marines testuje ciężkie uzbrojenie dla Osprey’ów

Wypadek amerykańskiego zmiennowirnikowca MV-22B Osprey w Japonii

Bell ujawnił projekt bezzałogowego zmiennowirnikowca V-247 Vigilant [ZDJĘCIA]

Helocasting z Ospreya [WIDEO]

Ospreye dla Japonii

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty