Fot. US Navy.

USA: Pierwszy lotniskowiec nowej generacji wyszedł w morze [FOTO+WIDEO]

W dniu 8 kwietnia br. po raz pierwszy wyszedł w morze przyszły, amerykański lotniskowiec nowej generacji USS Gerald R. Ford (CVN-78). Potężny okręt opuścił stocznię w Newport News (Wirginia) i udał się na próby morskie na Oceanie Atlantyckim.

Sklep Urodzeni Patrioci

Newport News, Wirginia, USA. / Wikimedia Commons.

W sobotę, 8 kwietnia br. ze stoczni marynarki wojennej Huntington Ingalls Industries – Newport News Shipbuilding (HII-NNS) w Newport News (Wirginia) wyszedł w morze przyszły, amerykański lotniskowiec nowej generacji USS Gerald R. Ford (CVN-78) (obecnie oznaczony jako PCU Gerald R. Ford (CVN-78); Pre-Commissioned Unit; czyli okręt, które jeszcze nie wszedł do służby – przyp. red.). Pierwszy w swoim typie okręt wojenny opuścił stocznię i rozpoczął próby morskie producenta (Builder’s Sea Trials; BST), które przez najbliższe tygodnie zostaną przeprowadzone na Oceanie Atlantyckim pod okiem ponad tysiąca oficerów i marynarzy, stanowiących niezbędne minimum, a także setek pracowników Naval Nuclear Reactors, odpowiedzialnych za testy okrętowego napędu jądrowego, Dowództwa Systemów Morskich (Naval Sea Systems Command; NAVSEA) oraz głównego producenta, czyli HII-NNS. Podczas prób zostaną sprawdzone podstawowe systemy okrętowe, potrzebne do funkcjonowania okrętu. To pierwsze takie wydarzenie od 42 lat.

Kontradm. Brian Antonio, szef programu lotniskowców w US Navy, powiedział:

Marynarka Wojenna i nasi partnerzy przemysłowi są podekscytowani, że przyszły USS ”Gerald R. Ford” płynie o własnym napędzie, realizując rygorystyczny i kompleksowy program testowy dla tego pierwszego w swoim typie okrętu. Ten kamień milowy jest kulminacją wielu lat ciężkiej pracy i poświęcenia oraz oczekujemy wielu doświadczeń podczas prób morskich. Będziemy nadal współpracować, aby dostarczyć kluczowe zdolności [lotniskowca] „Ford” dla US Navy.

Fot. US Navy.

PCU Gerald R. Ford (CVN-78) jest pierwszą jednostką w swoim typie, cierpiącą opóźnienia, gdyż według niedawnych korekt harmonogramu, odbiór miał nastąpić w listopadzie ub. r., lecz dopiero w dniu 1 grudnia br. przedsiębiorstwo zbrojeniowe General Atomics Electromagnetic Systems (GA-EMS) poinformowało o pomyślnym zakończeniu pierwszej części testów nowego aerofiniszera siódmej generacji AAG (Advanced Arresting Gear) (czytaj więcej: Zakończono testy nowego aerofiniszera dla przyszłego lotniskowca USS „Gerald R. Ford”). Opóźnienie wynikało także z powodu potrzeby wyjaśnienia przyczyn awarii generatorów, do których doszło kilkukrotnie podczas ich testów latem ub. r., dlatego dopiero teraz można było rozpocząć próby morskie. Warto zauważyć, że pierwotnym terminem oddania okrętu dla US Navy był 2015 rok.

W styczniu br., pełniący obowiązki Sekretarza US Navy, Sean Stackley powiedział, że próby stoczniowe odbędą się w marcu, a odbiór nastąpi do końca kwietnia br. Pomimo, że i ten termin przekroczono, urzędnik nadal ma nadzieję na odbiór jednostki przed 1 maja br. Warto dodać, że pełne testy systemów pokładowych z użyciem lotnictwa nie nastąpią przed formalnym przyjęciem okrętu do służby.

Nazwany na cześć 38. prezydenta USA lotniskowiec, według najnowszych kalkulacji kosztował jak dotąd amerykańskiego podatnika 12,8 mld USD, a na ok. 4,8 mld USD wyceniono koszty badawczo-rozwojowe (B+R), które pochłonie program w najbliższej przyszłości, z racji tego, że okręt jest pierwszym w swoim typie (kolejne jednostki mają kosztować po 10,44 mld USD, wg kosztorysu z 2015 roku – przyp. red.). US Navy formalnie złożyła zamówienie na lotniskowiec nowej generacji, obejmującej 10 okrętów w ramach programu o początkowej nazwie CVN-21 i wartości 36,3 mld USD (2015), w dniu 10 września 2008 roku, choć pierwszy kontrakt na wstępne prace podpisano w maju 2004 roku, a w sierpniu 2005 roku rozpoczęto cięcie stali pod kadłub. Stępkę położono w dniu 13 listopada 2009 roku, a w dniu 8 listopada 2013 roku okręt zwodowano i ochrzczono (matką chrzestną została Susan Ford Bales, córka patrona jednostki). Po serii udanych testów, wejście do służby zaplanowano na ten rok, choć konkretnej daty jeszcze nie ujawniono.

Okręt ma 337 metrów długości, jego pokład 78 metrów szerokości (41 metrów na linii wody), 76 metrów wysokości, 12 metrów zanurzenia oraz ok. 100.000 ton wyporności. Napędzany dwoma reaktorami nuklearnymi A1B okręt (jest to nowy reaktor, projektowany od 1998 roku specjalnie dla nowych lotniskowców – przyp. red.) rozwinie prędkość 30 węzłów, które pozwolą na 20-25 lat służby operacyjnej (jest to długość pracy rdzenia reaktora, po którym trzeba go wymienić; planowana jest jedna taka wymiana, która pozwoli na 50-letnią służbę okrętu – przyp. red.) oraz nieograniczony zasięg. Ponadto, nowe reaktory są mniejsze od stosowanych obecnie w lotniskowcach typu Nimitz siłowniach A4W i zapewniają trzy razy więcej mocy wyjściowej, przy niższym zapotrzebowaniu energii na samą jego pracę. Docelowo, lotniskowiec zabierze na pokład ponad 75 samolotów różnego typu i został wyposażony w pierwsze na świecie katapulty elektromagnetyczne (Electromagnetic Aircraft Launch System; EMALS), dostarczone przez GA-EMS.

Tymczasem dobiega powoli końca budowa drugiego lotniskowca tego typu, USS John F. Kennedy (CVN-79), pod którego stępkę położono w dniu 22 sierpnia 2015 roku (czytaj więcej: Położono stępkę pod USS John F. Kennedy). Wodowanie zaplanowano na 2018 rok, a wejście do służby ok. 2020 roku. Również na 2018 rok zaplanowano położenie stępki pod trzeci okręt, USS Enterprise (CVN-80), który ma wejść do służby ok. 2025 roku (obecnie znajduje się we wczesnej fazie budowy). Pierwsze trzy okręty typu Ford zastąpią w służbie odpowiednio: USS Enterprise (CVN-65), typu Enterprise, USS Nimitz (CVN-68) oraz USS Dwight D. Eisenhower (CVN-69), typu Nimitz, a kolejne, jeszcze nienazwane okręty, wszystkie obecnie pozostające na wyposażeniu US Navy lotniskowce.

Zdjęcia z wyjścia w morze PCU Gerald R. Ford (CVN-78):

Fot. US Navy.

Fot. US Navy.

Fot. US Navy.

Fot. US Navy.

Fot. US Navy.

Fot. US Navy.

Fot. US Navy.

Fot. US Navy.

Fot. US Navy.

Fot. US Navy.

Fot. US Navy.

Fot. US Navy.

Fot. US Navy.

Fot. US Navy.

Fot. US Navy.

WIDEO:

Źródła:

navy.mil: Future USS Gerald R. Ford Underway for Builder’s Sea Trials

navytimes.com: At last — carrier Ford tastes the sea to begin trials

Czytaj także:

Chrzest drugiego niszczyciela typu Zumwalt

Indie i Brazylia wycofują ze służby lotniskowce

Oficjalnie: Lotniskowiec o napędzie nuklearnym dla Marynarki Wojennej Indii

Kolejny amerykański lotniskowiec na Morzu Śródziemnym

Rosja zaoferowała Indiom lotniskowiec o napędzie nuklearnym

Gotowość bojowa chińskiego lotniskowca [ZDJĘCIA]

Oficjalnie: Pekin buduje drugi lotniskowiec

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty