Pierwszy prototyp przemiennopłata V-280 Valor. / fot. Steve Douglass.

USA: Prototyp przemiennopłata nowej generacji gotowy do oblotu

W dniu 30 sierpnia br. w zakładach Bell Helicopter Amarillo Assembly Center w Teksasie, sfotografowano kompletny prototyp przemiennopłata V-280 Valor, który jest przygotowywany do oblotu. Maszyna nowej generacji została zaprojektowana jako następca V-22 Osprey, które są użytkowane przez amerykańskie siły zbrojne.

Sklep Urodzeni Patrioci

Amarillo, Teksas, USA. / Wikimedia Commons.

Jak poinformował portal The Aviationist, w środę, 30 sierpnia br., na terenie zakładów Bell Helicopter Amarillo Assembly Center, w Amarillo (Teksas), po raz pierwszy sfotografowano kompletny prototyp przemiennopłata V-280 Valor o nr rej. N280BH, który został zarejestrowany przez Federalną Administrację Lotnictwa (Federal Aviation Administration; FAA) w dniu 17 lipca br.

Maszyna od lutego br. przechodzi naziemne testy wibracyjne (czyli wytrzymałościowe kadłuba i innych komponentów – przyp. red.), gdzie została przekazana z 95-procentowym stanem ukończenia. Jak wynika z ujawnionych fotografii autorstwa Steve’a Douglassa, autora bloga Deep Black Horizon, inżynierowie i technicy zakładów w Amarillo przygotowują silniki do próbnego rozruchu przed planowanym na wrzesień br. oblotem. Przypomnijmy, że kompozytowy płatowiec pod pierwszy prototyp V-280 został ujawniony pod koniec września 2015 roku, po 22 miesiącach montażu w zakładach Spirit AeroSystems Inc. w Wichita (Kansas), skąd został wysłany do Teksasu do dalszych prac (czytaj więcej: Pierwszy kadłub dla V-280 Valor ukończony).

Maszyna powstaje wspólnie pod nadzorem Bell Helicopter oraz Lockheed Martin dla programu US Army Future Vertical Lift (FVL), który wcześniej był znany jako Joint Multi-Role Technology Demonstrator (JMR-TD) jako nowy, wielozadaniowy śmigłowiec dla sił zbrojnych USA. Przemiennopłat nowej generacji ma trafić do służby około 2030 roku. Koncepcja maszyny została zaprezentowana przez Bella podczas konwencji Army Aviation Association of America (AAAA) Annual Professional Forum and Exposition, odbywającej się w Fort Worth (Teksas) w kwietniu 2013 roku. We wrześniu tego samego roku w Fort Benning (Georgia) zaprezentowano pełnowymiarową makietę przemiennopłata.

Konkurentem koncepcji Bella jest propozycja firm Sikorsky i Boeing o nazwie SB>1 Defiant (czytaj więcej: Boeing i Sikorsky ujawniają koncepcję szturmowego wariantu SB>1 Defiant [WIDEO]), która jest klasycznym śmigłowcem, bazującym na prototypowym modelu Sikorsky X2 ze śmigłem pchającym (firma stworzyła także na bazie doświadczeń z X2 model S-97 Raider w ramach programu Armed Aerial Scout: Oblot Raidera, Nowe nagranie z testów śmigłowca S-97 Raider [WIDEO], Wypadek eksperymentalnego śmigłowca S-97 Raider [WIDEO]).

Według projektu V-280 Valor posiada potrójnie dublowany elektroniczny system sterowania fly-by-wire, usterzenie motylkowe, stałe skrzydła, duże przesuwane drzwi boczne (o szerokości 1,8 metra) i chowane podwozie. Maksymalna masa startowa wynosić ma ok. 13.680 kilogramów, a prędkość maksymalna ok. 520 km/h. Napęd stanowią dwa silniki turbowałowe General Electric T64-GE-419 o mocy 4.750 KM (3.540 kW) każdy. Maszyna będzie mogła transportować do 11 żołnierzy, a załogę ma stanowić 2 pilotów i 2 techników. Promień działania określono na ponad 460 km, a zasięg do przebazowania nawet na 3.900 km. Powstać ma także wersja uderzeniowa, oznaczona jako AV-280, przenosząca uzbrojenie w komorach wewnętrznych i na podwieszeniach zewnętrznych (rakiety kierowane i niekierowane), a także małe bezzałogowce.

Interesującą różnicą pomiędzy V-22 a V-280 jest fakt, że w odróżnieniu od Ospreya, w nowej maszynie obracane będą jedynie same wirniki, a silniki pozostaną w pozycji poziomej. Dzięki takiemu rozwiązaniu zmniejszy się strumień powietrza kierowany ku ziemi w czasie gdy wirniki ustawione będą poziomo, strumień wylotowy z dyszy silnika nie będzie kierowany w dół. Upraszcza to także skomplikowaną mechanikę napędu Ospreya, będącą źródłem problemów eksploatacyjnych w USAF (CV-22) i US Marines Corps (MV-22B) (w 2018 roku ruszy produkcja wariantu CMV-22B, przeznaczonego dla US Navy – przyp. red.).

FOTO:

Pierwszy prototyp przemiennopłata V-280 Valor. / fot. The Aviationist (Steve Douglass).

Pierwszy prototyp przemiennopłata V-280 Valor. / fot. Steve Douglass.

Warto zauważyć, że zdjęcia nowego przemiennopłata trzeciej generacji ukazały się w sześć dni po ujawnieniu pierwszego MV-22B Osprey Block C, przeznaczonego dla Japońskich Lądowych Sił Samoobrony (JGSDF). Kraj Kwitnącej Wiśni będzie pierwszym na świecie, po USA, użytkownikiem seryjnych przemiennopłatów w liczbie 17 egzemplarzy (czytaj więcej: Zaprezentowano pierwszy przemiennopłat MV-22B Osprey dla Japonii).

Źródła:

deepbluehorizon.blogspot.com: Bell V-280 Valor engine tests begin …

theaviationist.com: Here Are The First Images Of The First Bell V-280 Valor Next-Generation Tilt-Rotor Aircraft Prototype

Czytaj także:

Bell 525 Relentless będzie oferowany na rynek wojskowy

Wypadek amerykańskiego przemiennopłata MV-22B Osprey w Japonii

US Marines testuje ciężkie uzbrojenie dla Osprey’ów

Helocasting z Ospreya [WIDEO]

Bell ujawnił projekt bezzałogowego przemiennopłata V-247 Vigilant [ZDJĘCIA]

Katastrofa przemiennopłata AgustaWestland AW609

Ospreye dla Japonii

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty