Samolot walki radioelektronicznej EC-130H Compass Call. / fot. USAF.

USA zbudują następcę samolotów walki radioelektronicznej EC-130H Compass Call

Do końca 2029 roku, Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych całkowicie wymienią flotę samolotów walki radioelektronicznej Lockheed EC-130H Compass Call w ramach programu EC-X. Zmodyfikowane Herculesy są z powodzeniem używane od początku lat 80. XX wieku.

Sklep Urodzeni Patrioci

W czwartek, 4 maja br. portal AirForceTimes poinformował o planach wycofania floty piętnastu samolotów walki radioelektronicznej Lockheed EC-130H Compass Call (w tym jednego samolotu służącego do treningów, oznaczonego jako TC-130H), które zostaną zastąpione dziesięcioma maszynami nowej generacji w ramach programu EC-X do końca 2029 roku.

Kpt. Emily Grabowski, rzeczniczka prasowa Departamentu Sił Powietrznych USA powiedziała, że USAF po skonfrontowaniu swoich potrzeb oraz rynku, doszły do wniosku, że nie ma potrzeby projektowania nowego płatowca, lecz można dostosować cywilny model samolotu do roli nowego EC-X. Przedsiębiorstwo L3 Technologies (dawnej L3 Communications – przyp. red.), które zajmuje się utrzymaniem floty EC-130H Compass Call zdecyduje, który model samolotu zakupić i przystosować do nowej roli. Rzeczniczka dodała, że nie chce spekulować nad głównym kontraktorem i modelem, który zostanie wybrany. Dodała, że koszt programu EC-X wyniesie około 2 mld USD w ciągu ponad 10 lat, włączając w to zakup 10 nowych samolotów, co w porównaniu z kosztami utrzymania obecnej floty zapewni duże oszczędności.

Jednak w ubiegłym miesiącu, szef sztabu USAF, gen. David L. Goldfein powiedział przed Komitetem Izby Reprezentantów ds. Sił Zbrojnych (House Armed Services Committee), że uchwalenie całorocznej rezolucji budżetowej na rok fiskalny 2017 spowoduje opóźnienie w rozpoczęciu programy budowy następcy EC-130H Compass Call. Kpt. Grabowski powiedziała, że wyniosą one co najmniej 12 miesięcy, co z kolei spowoduje zwiększenie kosztów utrzymania floty o kolejne 300 mln USD.

Program adaptacji samolotów transportowych C-130 Hercules do nowej roli ruszył w 1983 roku, lecz płatowce zostały zbudowane w latach 1964-1973. Jako element lotniczych środków dowodzenia, kierowania i łączności (Airborne Command, Control And Communications; ABCCC) zapewniają dowódcom szczebla taktycznego ogromną przewagę przed i podczas kampanii powietrznej. Samoloty bowiem zakłócają i dezorganizują systemy dowodzenia i kontroli przeciwnika, zmniejszając dzięki temu jego zdolności bojowe, jak i straty sił własnych i sojuszniczych.

EC-130H Compass Call (zwane też Rivet Fire, z uwagi na takie oznaczenie systemu walki radioelektronicznej, w który są wyposażone – przyp. red.) były z powodzeniem używane podczas najważniejszych kampanii lotniczych USAF w ciągu ostatnich 35 lat, w tym nad Kosowem, Haiti, Panamą, Libią, Irakiem, Serbią i Afganistanem, a od 2004 roku na stałe zostały wypożyczone Dowództwu Centralnemu Stanów Zjednoczonych (U.S. Central Command; USCENTCOM) w rejonie Bliskiego Wschodu. Obecnie, wspierają siły irackie i koalicji antyterrorystycznej, zakłócając systemy komunikacji bojowników Państwa Islamskiego (ISIS).

Wiek płatowców jednak robi swoje i obsługa techniczna coraz częściej narzeka na ich utrzymanie. Obecnie trwają prace nad zmodernizowaniem samolotów do wersji Block 30, w celu zwiększenia ich niezawodności. W planach są także kolejne wersje: Block 35 i Block 40. Maszyny stacjonują w bazie lotniczej Davis–Monthan w Tucson (Arizona) i podlegają 55. Grupie Walki Elektronicznej (55th Electronic Combat Group) podzielonej na trzy eskadry walki radioelektronicznej: 41., 42. i 43. Pierwsze informacje o rozpoczęciu wycofywania przynajmniej siedmiu EC-130H Compass Call pojawiły się w kwietniu 2015 roku.

Źródła:

airforcetimes.com: A new Compass Call: The Air Force is replacing its Vietnam-era electronic warfare planes

globalsecurity.org: EC-130H Rivet Fire / Compass Call

Czytaj także:

USAF: wkrótce testy broni laserowej na AC-130?

C-130J dla niemieckiego lotnictwa?

Potężny amerykański gunship AC-130 w akcji [WIDEO]

Francja kupi samoloty C-130J i KC-130J

USAF zaprezentowało koncept nowego „samolotu arsenału” [WIDEO]

USAF: A-10 Thunderbolt II w służbie do 2021 roku?

KC-Z: Powietrzny tankowiec w technologii stealth dla USAF?

USAF złożyły zamówienie w dwóch programach nosicieli broni nuklearnej nowej generacji

Northrop Grumman B-21 Raider – nowy amerykański bombowiec strategiczny

Prowlery na emeryturze

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty