Fot. PRNewsfoto/Lockheed Martin Aeronautics Com.

USA zbudują pierwszy na świecie ponaddźwiękowy samolot biznesowy

W dniu 15 grudnia br. koncern zbrojeniowy Lockheed Martin podpisał porozumienie o współpracy (MoU) z Aerion Corp. w sprawie opracowania i budowy pierwszego na świecie ponaddźwiękowego samolotu biznesowego o nazwie Aerion AS2.

W piątek, 15 grudnia br. koncern zbrojeniowy Lockheed Martin podpisał porozumienie o współpracy (Memorandum of Understaning; MoU) z Aerion Corporation w sprawie opracowania i budowy pierwszego na świecie ponaddźwiękowego samolotu biznesowego (supersonic business jet; SSBJ) o nazwie Aerion AS2.

Porozumienie ma na celu zdefiniować formalny i zamknięty proces badania możliwości w zakresie praktycznej technologii SSBJ, co potrwa 12 miesięcy, w ciągu których inżynierowie obu korporacji będą współpracować w celu opracowania ram na wszystkich etapach programu, w tym inżynierii, certyfikacji i produkcji.

Robert M. Bass, prezes Aerion Corporation, powiedział:

Ta współpraca jest absolutnie kluczowa dla stworzenia supersonicznego renesansu. A jeśli chodzi o ponaddźwiękowy „know-how”, możliwości Lockheed Martin są dobrze znane, a tak naprawdę legendarne. Dzielimy się z Lockheed Martin zobowiązaniem do długoterminowego rozwoju efektywnych, cywilnych naddźwiękowych statków powietrznych.

Z kolei Orlando Carvalho, wiceprezes wykonawczy, Lockheed Martin Aeronautics, dodał:

Cieszymy się, że możemy współpracować z Aerion nad rozwojem ich naddźwiękowego odrzutowca, który potencjalnie posłuży jako platforma dla pionierskich, przyszłych naddźwiękowych samolotów. Po naszym wstępnym przeglądzie technologii aerodynamicznej korporacji Aerion, nasza konkluzja jest taka, że koncepcja AS2 zagwarantuje dalsze inwestycje naszego czasu oraz zasobów. Dążymy do tego, aby pozostać w czołówce technologii lotniczych i jesteśmy podekscytowani, aby zbadać, jaki wkład możemy wnieść w pracę z Aerion nad tworzeniem historii lotnictwa.

Porozumienie jest owocem szerokich ustaleń pomiędzy zespołami technicznymi Aerion Corp. z Reno w Teksasie i Skunk Works, działu zaawansowanych programów rozwojowych Lockheed Martin, który od blisko 75 lat istnienia tworzy projekty rewolucyjnych statków powietrznych. Ale wsparcie know-how dla Aerion pochodzi również zza oceanu. W ciągu ostatnich dwóch i pół roku inżynierowie udoskonalił aerodynamikę i konstrukcję AS2 dzięki poprzedniej umowie o współpracy z europejskim Airbusem. Dzięki tym staraniom, obie firmy opracowały wstępny projekt konstrukcji skrzydeł i płatowca, układu systemów pokładowych i wstępnych koncepcji systemu sterowania lotem typu fly-by-wire.

Jesteśmy wdzięczni za wkład firmy Airbus do programu. Nie moglibyśmy przenieść programu na ten etap bez ich wsparcia. – powiedział Brian Barents, dyrektor wykonawczy Aerion Corporation.

Fot. PRNewsfoto/Lockheed Martin Aeronautics Com.

Tymczasem w maju br. GE Aviation, dział koncernu General Electric, podpisał umowę z Aerion w celu zdefiniowania odpowiednich jednostek napędowych dla AS2, dzięki którym będzie możliwe osiąganie prędkości przelotowych powyżej 1 Ma. Samolot zostanie wyposażony w trzy silniki o ciągu 67–76 kN każdy.

Według istniejącego projektu, AS2 ma mieć 52 metry długości, 19 metrów rozpiętości skrzydeł, 6,7 metra wysokości, a masa ma wynosić odpowiednio 21.432 kg dla pustego samolotu i 54.885 kg maksymalnie obciążonego. Wielkość przedziału pasażerskiego ma wynosić 9,1 x 1,9 x 2,2 metra. Oczekuje się, że AS2, który zabierze na pokład 12 osób, będzie osiągał prędkość 1,4 Ma nad wodą oraz 1,2 Ma nad lądem ze znaczącą redukcją gromu dźwiękowego (soft “thump”), a maksymalna prędkość teoretyczna ma wynosić 1,5 Ma (1.593 km/h). Pułap praktyczny ma wynosić 16.000 metrów. Dzięki technologii specjalnego skrzydła laminarnego, opracowanego wspólnie z NASA, samolot ma mieć zasięg od 8.797 do 9.816 km (np. pozwalając na lot z Los Angeles do Paryża), przy wydajności ekonomicznej zarówno w locie z prędkościami ponad-, jak i poddźwiękowymi. Na trasach transatlantyckich (np. Nowy Jork-Londyn) pozwoli to na skrócenie czasu lotu o 3 godziny, co pozwoli biznesmenom na wykonywanie podróży tam i z powrotem w ciągu jednego dnia.

W listopadzie 2015 roku Aerion ogłosiła, że otrzymała zlecenie na budowę floty 20 samolotów AS2 od operatora floty samolotów biznesowych Flexjet LLC. Aerion oczekuje pierwszego lotu AS2 w 2023 roku i certyfikacji maszyny w 2025 roku.

Warto zauważyć w kontekście zbliżającego się renesansu cywilnych samolotów ponaddźwiękowych, że w dniu 26 czerwca br. NASA ogłosiła zakończenie wstępnego przegląd projektu (PDR) dla supersonicznego samolotu transportowego QueSST (Quiet Supersonic Transport), który również powstanie z pomocą koncernu Lockheed Martin (czytaj więcej: QueSST: Milowy krok NASA w budowie supersonicznego samolotu transportowego).

Źródło:

news.lockheedmartin.com: Aerion and Lockheed Martin Join Forces to Develop World’s First Supersonic Business Jet

Czytaj także:

Stratolaunch: Roll-out największego samolotu na świecie [FOTO+WIDEO]

Boeing i agencja DARPA zbudują samolot kosmiczny dla Pentagonu [WIDEO]

Lockheed Martin zintegrował nowy napęd z bezzałogowcem Fury

Lockheed Martin opracuje działko laserowe dla myśliwca taktycznego

Boeing i Lockheed Martin w programie podwodnego drona XLUUV Orca

MDA: Lockheed Martin opracuje broń laserową dla bezzałogowca

DSEI 2017: Lockheed Martin UK prezentuje miniaturowego drona Outrider [WIDEO]

Lockheed Martin i Raytheon w następnej fazie programu na nuklearny pocisk cruise nowej generacji

Lockheed Martin ujawnił C-130J-SOF Super Hercules do zadań specjalnych

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.