CH-53K King Stallion. / fot. Sikorsky Aircraft Corporation.

USA: Zielone światło dla produkcji CH-53K King Stallion

We wtorek, w dniu 4 kwietnia br. Departament Obrony USA wydał ostateczną zgodę na rozpoczęcie produkcji ciężkich śmigłowców transportowych CH-53K King Stallion dla Korpusu Piechoty Morskiej  Stanów Zjednoczonych (USMC). 

Sklep Urodzeni Patrioci

Jak poinformował portal USNI News, we wtorek, w dniu 4 kwietnia br. podsekretarz obrony ds. zamówień, technologii i logistyki wydał oficjalną zgodę dla koncernu zbrojeniowego Lockheed Martin na rozpoczęcie produkcji ciężkich śmigłowców transportowych CH-53K King Stallion dla Korpusu Piechoty Morskiej  Stanów Zjednoczonych (USMC). Informację o decyzji amerykańskich władz ujawnił rzecznik Pentagonu kmdr. Patrick Evans.

Departament Obrony USA planuje, że do 2029 roku zakupionych zostanie aż 200 ciężkich śmigłowców transportowych CH53K King Stallion — pierwsze maszyny mają osiągnąć gotowość operacyjną w 2020 roku — zastąpią one flotę swoich starzejących się poprzedników CH53E Super Stallion, które z roku na rok borykają się z coraz większymi problemami technicznymi. Problemy techniczne doprowadziły już do kilku tragicznych w skutkach katastrof lotniczych (czytaj także: Katastrofa Super Stalliona oraz Kolizja śmigłowców transportowych CH-53 w pobliżu Hawajów).

Według Buisness Insider, każda z 200 zamówionych maszyn ma kosztować średnio 85 mln USD (oraz 105 mln USD w przypadku doliczenia do tej kwoty m.in. kosztu części zamiennych). Przejście do fazy ‚produkcji i rozwoju’ ma ponadto oznaczać, że jeszcze w tym roku Piechota Morska otrzyma dwie nowe maszyny, natomiast kolejne cztery w przyszłym roku. Niskie tempo produkcji ma pozwolić na usprawnienie procesu produkcji oraz dokonanie ewentualnych zmian w programie wynikających z doświadczeń nabytych podczas wciąż trwających testów.

CH-53K King Stallion a CH-53E Super Stallion

Sikorsky CH-53E Super Stallion, rysunek autorstwa Ralph1989. CH-53E jest wojskowym oznaczeniem śmigłowca S-80E, wariantu ciężkiego transportowca, używanego przez US Navy i Korpus Piechoty Morskiej.

CH-53K King Stallion posiada zbliżone rozmiary jak jego poprzednik – CH-53E Super Stallion, jest wyposażony w trzy silniki turbowałowe GE38-1B (oznaczenie w US Navy: T408-GE-400) o mocy 7.500 KM/5.520 kW firmy GE Aviation, których moc przekładana jest przez nowe piasty, wykonane z elastomerów (polimerowych tworzyw sztucznych – przyp. red.) oraz nowe, całkowicie kompozytowe śmigła (siedem wirnika głównego oraz cztery ogonowego). Maszyna jest także wyposażona w nowy, zdigitalizowany glass-cockpit. Maksymalna masa startowa wynosi 39,9 tony (Super Stallion – 33,3 tony), a ładowność 15,9 tony (Super Stallion – 14,5 tony), co pozwala na transport nawet do 55 żołnierzy. Długi na 30,2 metra i przy maksymalnej prędkości 315 km/h śmigłowiec, będzie mógł dolecieć na odległość do 852 km (promień działania wynosi 204 km).

Prototyp CH-53K King Stallion podczas pierwszej, oficjalnej prezentacji w dniu 5 maja 2014 roku. / Wikimedia Commons.

Źródło: Sea Power | USNI News | Business Insider/Reuters 

Zobacz także:

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty