/Fot. Airman 1st Class Benjamin Wiseman |U.S. Air Force

USAF: A-10 Thunderbolt II w służbie do 2021 roku?

Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych podjęły decyzję dotyczącą dalszych losów samolotów bliskiego wsparcia sił lądowych A-10 Thunderbolt II. Jak wynika z informacji przedstawionych przez szefa Sztabu Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych generała Davida Lee Goldfeina, legendarne Warthogi pozostaną w służbie co najmniej do 2021 roku.

Jak poinformowały Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych, samoloty bliskiego wsparcia sił lądowych A-10 Thunderbolt II znane także pod nazwą Warthog (ang. guziec) pozostaną w służbie do co najmniej 2021 roku. Informacje o dalszych losach tych doprawdy legendarnych maszyn amerykańskiego lotnictwa zostały ujawnione we wtorek, w dniu 7 lutego br. podczas konferencji prasowej przez szefa Sztabu Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych generała Davida Lee Goldfeina.

Początkowo planowano, że Warthogi zostaną wycofane ze służby w 2018 roku ? decyzja amerykańskich władz sprawia, że pozostaną one w służbie o trzy lata dłużej, aniżeli wcześniej planowano. Generał David Goldfein powiedział, że Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych nadal prowadzą ożywione dyskusje na temat przyszłości platformy. Jednym z elementów prowadzonych obecnie dyskusji jest kwestia powołania do życia nowego programu mającego na celu stworzenie maszyny zdolnej zastąpić posiadające unikalne zdolności samoloty bliskiego wsparcia sił lądowych A-10 Thunderbolt II.

Jaka będzie przyszłość misji CAS?

/Fot. Northrop Grumman

Generał zaznaczył, że pragnie, aby rozpoczęto analizy nad przeniesieniem zadań bliskiego wsparcia z powietrza (ang. close air support; CAS) z jak to się wyraził ?platformocentrycznych? jednostek na rodzinę systemów. Ponadto gen. Goldfein powiedział, że do podjęcia ostatecznych decyzji w tej kwestii konieczne jest zrozumienie działań amerykańskiego lotnictwa w kwestii zapewniania bliskiego wsparcia z powietrza ? nie jest bowiem tajemnicą, że misje wsparcia sił lądowych prowadzić mogą także inne maszyny.

W tej kwestii, dla lepszego zobrazowania jego wypowiedzi, generał posłużył się przykładem rodem z konfliktu w Afganistanie. Powiedział on ? podpierając się swoim doświadczeniem dowódczym w Afganistanie ? że w 2011 roku do zadań CAS zaprzęgano różnego rodzaju maszyny ? zależnie od regionu prowadzonych działań. W górzystych regionach na wschodzie Afganistanu sprawdzały się bezzałogowce MQ-9 Reaper, z kolei na otwartych przestrzeniach na południu kraju swoje pięć minut miały A-10 Thunderbolt II. Bombowce B-1B Lancer sprawdzały się w północnej części kraju, z kolei F-16 Fighting Falcon wykorzystywano na większą skalę w zachodnich połaciach Afganistanu.

?Wojna domowa…?

Warto zaznaczyć, że w ostatnich latach w Stanach Zjednoczonych rozpoczęto ożywioną batalię o los Warthogów. Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych wielokrotnie uciekały się do różnych form walki z legendarnymi Warthogami ? wszystko po to, aby stworzyć klimat przyjazny dla nowych myśliwców 5. generacji F-35 Lightning II produkowanych przez koncern Lockheed Martin. Próby zdyskredytowania A-10 przez USAF nie pozostały niezauważone ? w obronie tych maszyn stawał zarówno Kongres USA, jak i inne instytucje państwowe oraz środowiska zainteresowane obronnością Stanów Zjednoczonych. Walka o jak najszybsze wycofanie A-10’tek została niejako przegrana przez jedną ze stron tego konfliktu, czyli Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych. Teraz amerykańskie lotnictwo będzie musiało poczekać na rozwój wydarzeń w kwestii nie do końca jasnych planów budowy dedykowanego misjom CAS następcy A-10.

?Warthog?

Rysunek A-10 Thunderbolt II, autorstwa Ralph1989.

Fairchild A-10 Thunderbolt II, znany też jako Warthog (Guziec) jest samolotem bliskiego wsparcia powietrznego wojsk lądowych (CAS) przeznaczonym do rażenia naziemnych celów opancerzonych. Cechą charakterystyczną maszyny są skrzydła w kształcie krzyża oraz umieszczony tuż pod nosem samolotu wylot potężnego działka GAU-8/A Avenger. Działko wyposażone w 7 luf kal. 30 mm potrafi w ciągu zaledwie 17 sekund wystrzelać cały zapas amunicji, wynoszący 1.174 naboje (szybkostrzelność teoretyczna wynosi 4.200 naboi na minutę). Działko razi ogniem z dystansu nawet do 6.500 metrów, a seria pocisków z niego wystrzelonych jest w stanie przebić pancerz większości współczesnych czołgów i transporterów opancerzonych.

Źródło: Defense News – The famed 'Warthog’ will stick around until at least 2021 | Foxtrot Alpha – The A-10 Warthog Will Be In Service At Least Until 2021 | Flight Global – A-10 fleet spared retirement through 2021 | Buisness Insider – The Air Force is keeping the beloved A-10 'Warthog’ around for at least a few more years

Zobacz także:

Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.