Gulfstream IAI G550 CAEW (Conformal Airborne Early Warning), samolot wczesnego ostrzegania Sił Powietrznych Republiki Singapuru (RSAF). / Wikimedia Commons (CC-BY-SA 2.0).

USAF: Gulfstream G550 nową platformą dla samolotu walki radioelektronicznej

Jak poinformowała rzeczniczka prasowa Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, przedsiębiorstwo L3 Technologies wybrało samolot Gulfstream G550 AEW jako platformę dla przyszłego samolotu walki radioelektronicznej, opracowywanego w ramach programu EC-X jako następca floty maszyn Lockheed EC-130H Compass Call.

Sklep Urodzeni Patrioci

W dniu 8 września br. Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) udzieliły niezdefiniowanego kontraktu (undefinitised contract action; UCA) przedsiębiorstwu L3 Technologies w ramach programu EC-X na budowę następcy samolotu walki radioelektronicznej Lockheed EC-130H Compass Call. Jednocześnie rzeczniczka USAF, Ann Stefanek, dodała, że producent wybrał samolot Gulfstream G550 AEW (Airborne Early Warning) jako platformę dla przyszłego systemu EC-37B, po uwzględnieniu analiz przeprowadzonych przez biuro programu EC-X Sił Powietrznych. UCA jest to kontrakt, w którym warunki, specyfikacja oraz cena nie zostały zdefiniowane przed rozpoczęciem jego realizacji.

Wcześniej, w dniu 6 września br. Rządowe Biuro Kontroli (Government Accountability Office; GAO) oddaliło skargę koncernów: amerykańskiego Boeing Company i kanadyjskiego Bombardier Aerospace ws. przyznania kontraktu przedsiębiorstwu L3 Technologies. Rzeczniczka prasowa Boeinga, Caroline Hutchinson, powiedziała dla portalu IHS Jane’s 360, że po decyzji GAO, koncern nie będzie dalej zaskarżał wyboru USAF. Warto zauważyć, że powyższe koncerny rywalizują także z konsorcjum L3-Gulfstream (wraz z Northrop Grumman) ws. rekapitalizacji programu programu JSTARS (Joint Surveillance Target Attack Radar System) i budowy następcy samolotu rozpoznania pola walki i dowodzenia Northrop Grumman E-8C (czytaj także: Kolejne opóźnienia następcy JSTARS).

Przypomnijmy, że decyzja o rozpoczęciu programu EC-X pojawiła się na początku maja br. USAF ogłosiły wówczas, że flota piętnastu samolotów walki radioelektronicznej Lockheed EC-130H Compass Call (w tym jednego samolotu służącego do treningów, oznaczonego jako TC-130H), zostanie zastąpiona dziesięcioma maszynami nowej generacji do końca 2029 roku (czytaj więcej: USA zbudują następcę samolotów walki radioelektronicznej EC-130H Compass Call).

Gulfstream G550 jest maszyną popularną w swojej klasie i od 2004 roku weszło do służby ok. 500 samolotów tego typu (z czego pozostaje 450, głównie w prywatnych rękach – stan na styczeń 2016 r.). Istnieje wiele wariantów tych maszyn, w tym specjalistyczne: jako małe samoloty wczesnego ostrzegania (CAEW), dowodzenia i kontroli czy inne. Napęd stanowią dwa silniki turbowentylatorowe Rolls-Royce BR710 C4-11 o ciągu 68.44 kN każdy, a wymiary maszyny to: długość 29,4 metra, 28,5 metra rozpiętości skrzydeł oraz 7,9 metra wysokości. Maksymalna masa startowa wynosi 41.277 kg, prędkość maksymalna 941 km/h, pułap praktyczny 15.545 metrów, a zasięg to 12.501 km. Wśród rządowych użytkowników są: Azerbejdżan (1 samolot), Australia (2 specjalistyczne zamówione; czytaj więcej: Kolejne samoloty zwiadowcze dla Australii), Izrael (2 Eitam w wersji jako CAEW, 2 Shavit jako wersja specjalna SEMA: Special Electronic Missions Aircraft), Kuwejt (1), Maroko (1), Niemcy (1), Polska (2 jako VIP), Nigeria (1), Arabia Saudyjska (1), Singapur (4), Szwecja (1), Tanzania (1), Turcja (2 jako VIP, 2 jako samoloty dowodzenia i kontroli), Włochy (2 CAEW), Uganda (1) oraz USA (5 jako VIP; z czego 1 w USAF, 3 w US Navy i 1 w US Army).

EC-130H Compass Call – samolot walki radioelektronicznej

Samolot walki radioelektronicznej EC-130H Compass Call. / fot. USAF.

Program adaptacji samolotów transportowych Lockheed C-130 Hercules do nowej roli ruszył w 1983 roku, lecz płatowce zostały zbudowane w latach 1964-1973. Jako element lotniczych środków dowodzenia, kierowania i łączności (Airborne Command, Control And Communications; ABCCC) zapewniają dowódcom szczebla taktycznego ogromną przewagę przed i podczas kampanii powietrznej. Samoloty bowiem zakłócają i dezorganizują systemy dowodzenia i kontroli przeciwnika, zmniejszając dzięki temu jego zdolności bojowe, jak i straty sił własnych i sojuszniczych.

EC-130H Compass Call (zwane też Rivet Fire, z uwagi na takie oznaczenie systemu walki radioelektronicznej, w który są wyposażone – przyp. red.) były z powodzeniem używane podczas najważniejszych kampanii lotniczych USAF w ciągu ostatnich 35 lat, w tym nad Kosowem, Haiti, Panamą, Libią, Irakiem, Serbią i Afganistanem, a od 2004 roku na stałe zostały wypożyczone Dowództwu Centralnemu Stanów Zjednoczonych (U.S. Central Command; USCENTCOM) w rejonie Bliskiego Wschodu. Obecnie, wspierają siły irackie i koalicji antyterrorystycznej, zakłócając systemy komunikacji bojowników Państwa Islamskiego (ISIS).

Wiek płatowców jednak robi swoje i obsługa techniczna coraz częściej narzeka na ich utrzymanie. Obecnie trwają prace nad zmodernizowaniem samolotów do wersji Block 30, w celu zwiększenia ich niezawodności. W planach są także kolejne wersje: Block 35 i Block 40. Maszyny stacjonują w bazie lotniczej Davis–Monthan w Tucson (Arizona) i podlegają 55. Grupie Walki Elektronicznej (55th Electronic Combat Group) podzielonej na trzy eskadry walki radioelektronicznej: 41., 42. i 43. Pierwsze informacje o rozpoczęciu wycofywania przynajmniej siedmiu EC-130H Compass Call pojawiły się w kwietniu 2015 roku.

Źródła:

janes.com: US Air Force awards L3 Technologies Compass Call replacement UCA

thedrive.com: It’s Official, the USAF’s Next Jamming Plane Will Be a Gulfstream BizJet

flightglobal.com: L-3 selects Gulfstream for Compass Call platform

Czytaj także:

Lockheed Martin ujawnił C-130J-SOF Super Hercules do zadań specjalnych

USAF: wkrótce testy broni laserowej na AC-130?

KC-Z: Powietrzny tankowiec w technologii stealth dla USAF?

USAF zaprezentowało koncept nowego „samolotu arsenału” [WIDEO]

MON: Książę Józef Poniatowski już w Warszawie [FOTO+WIDEO]

Kolejne samoloty zwiadowcze dla Australii

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty