Amerykański myśliwiec F-15C ze 131. Eskadry Myśliwskiej. / Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0).

USAF: Myśliwce F-15C/D Eagle do wycofania?

Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych i lotnictwo Gwardii Narodowej rozważają wycofanie ze służby części floty myśliwców przewagi powietrznej F-15C/D Eagle i zastąpienie ich przez wielozadaniowe samoloty F-16 Fighting Falcon.

W środę, 22 marca br. podczas wystąpienia w przed Komitetem Izby Reprezentantów ds. Sił Zbrojnych (House Armed Services Committee), gen. por. L. Scott Rice, dyrektor Gwardii Narodowej USA, zapytany przez republikańskiego członka Komitetu Joe Wilsona o przyszłość ciężkich myśliwców przewagi powietrznej F-15C/D Eagle, pozostających w służbie USAF i lotnictwa Gwardii, powiedział, że rozważany jest wariant oszczędnościowy częściowego wycofania ich ze służby, zastępując tańszymi w eksploatacji F-16 Fighting Falcon.

Później, na pytanie o te plany zadane przez Martha McSally, również członkinię Partii Republikańskiej, gen. mjr Scott West, dyrektor ds. bieżących operacji i zastępca dyrektora sztabu ds. operacji USAF, powiedział, że nie ma jeszcze oficjalnych planów co do wycofania części floty ponad 200 samolotów tego typu, ale dodał, że Siły Powietrzne szukają sposobów zmaksymalizowania wykorzystania ograniczonych zasobów i zminimalizowania liczby systemów, które są sprawne, a jednocześnie realizują swoje zadania. Obaj generałowie stwierdzili, że rozważania na ten temat to czynności przeddecyzyjne.

Gen. Rice stwierdził również, że jeśli F-16 miałyby zastąpić wycofane F-15C/D, to musiałyby przejść niezbędne modernizacje, takie jak nowe radary. Siły Powietrzne zajmują się obecnie planowaniem wydatków budżetowych na 2019 rok, ale jeśli decyzja o wycofaniu F-15C/D nie zapadnie w tym roku, to proces ten nie rozpocznie się przed 2020 rokiem.

Republikanin Joe Wilson powiedział, iż zdaje sobie sprawę, że F-15 i F-16 to dwie różne maszyny z innymi zdolnościami i zapytawszy gen. Rice’a o ewentualny wpływ powstałej luki na strukturę lotnictwa i jego możliwości, ten odpowiedział, że pewne ryzyko istnieje zawsze, ale F-16 mogą zapełnić tę lukę.

McSally stwierdziła z kolei, że zanim do służby weszły F-22A Raptor, to właśnie F-15C był najprawdopodobniej najlepszym myśliwcem przewagi powietrznej na świecie, dlatego F-16 nawet po modernizacjach nie będzie posiadał równorzędnych zdolności w zakresie działań przeciwko celom powietrznym. Obawy Republikanki budzą też jednoczesne problemy z niedoborem liczby pilotów wojskowych. Stwierdziła, że przy redukcji sił do 55 eskadr myśliwskich, może nastąpić kryzys gotowości bojowej, jeśli ta decyzja dojdzie do skutku. Generał West stwierdził, że nastąpi pewien okres spadku potencjału, również biorąc pod uwagę mniejszą obecnie przewagę USA nad Rosją i Chinami, ale wycofanie F-15C/D musi nastąpić prędzej czy później. Podczas dyskusji o F-15C/D nie poruszano z kolei tematu wielozadaniowego wariantu tych maszyn, czyli F-15E Strike Eagle.

Z kolei rzeczniczka USAF, Ann Stefanek powiedziała później przed Komitetem, że wycofanie F-15C/D to nie jest odpowiednie rozwiązanie. Zauważyła, że USAF proponowały wycofanie samolotów bliskiego wsparcia A-10 Thunderbolt II w projektach wielu budżetów obronnych, ale Warthog „przetrwał” te pomysły. Wskazała, że USAF ciągle poszukują opcji dla struktury swoich sił na przyszłość oraz, że rozważane propozycje nie oznaczają stuprocentowej realizacji. Przypomnijmy, że najnowsze plany przewidują, że legendarne samoloty pozostaną w służbie do 2021 roku (czytaj więcej: USAF: A-10 Thunderbolt II w służbie do 2021 roku?).

F-15C i F-15D to zmodernizowane warianty, odpowiednio, jednomiejscowych F-15A i dwumiejscowych F-15B, przystosowane do działań w każdych warunkach pogodowych jako ciężkie myśliwce przewagi powietrznej. USAF i lotnictwo Gwardii Narodowej USA w 2010 roku dysponowały 236 egzemplarzami F-15C/D Eagle. Łącznie zbudowano natomiast 483 F-15C i 92 F-15D w latach 1979–85. Istnieje także wariant produkowany na licencji, czyli japoński Mitsubishi F-15J/DJ Kai, a wariant podstawowy został wyeksportowany do Izraela oraz Arabii Saudyjskiej.

Źródło:

airforcetimes.com: Are the F-15 Eagle’s days numbered? Top generals say maybe

Czytaj także:

Blue Flag-17”: Największe ćwiczenia w historii Sił Powietrznych Izraela

Boeing zmodernizuje systemy walki radioelektronicznej myśliwców F-15 Eagle

Dziesięć F-15D Eagle przekazanych Izraelowi

Japończycy zmodernizują flotę myśliwców F-15J/DJ?

Amerykańskie F-15C trafią do Europy

Dodatkowa eskadra F-15 dla Izraela

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty