W dniu 8 września br. media amerykańskie poinformowały, że USAF utajniły katastrofę lotniczą, która miała miejsce w Strefie Sił Powietrznych Nellis (Nevada) trzy dni wcześniej. W wypadku maszyny nieznanego typu zginął doświadczony lotnik, ppłk Eric Schultz, który był 28. pilotem-oblatywaczem F-35A Lightning II.
Strefa Sił Powietrznych Nellis (NTTR) oraz były poligon atomowy na jej obszarze. / Wikimedia Commons (CC BY-SA).
W piątek, 8 września br. media amerykańskie poinformowały o kolejnej w tym tygodniu katastrofie lotniczej, gdy dwa dni wcześniej w Strefie Sił Powietrznych Nellis (NTTR), w Nevadzie, wypadkowi uległy dwa samoloty bliskiego wsparcia sił lądowych A-10C Thunderbolt II. Piloci obu maszyn zdołali się katapultować. Do kolejnej ujawnionej katastrofy miało jednak dojść dzień wcześniej.
We wtorek, 5 września br. ok. godz. 18:00 czasu lokalnego (GMT-7), w odległości 160 km (100 mil) na północny-zachód od bazy sił powietrznych Nellis wypadkowi uległa maszyna nieznanego typu. W katastrofie śmierć na miejscu poniósł ppłk Eric Schultz, który był przypisany do Dowództwa Zaopatrzenia Sił Powietrznych (Air Force Materiel Command; AFMC), odpowiedzialnego, m.in. za wdrażanie nowego typu uzbrojenia.
Mjr Christina Sukach, rzeczniczka prasowa 99. Skrzydła Lotniczego (99th Air Base Wing; 99 ABW), stacjonującego w bazie sił Powietrznych Nellis, poinformowała jedynie, że ppłk Eric Schultz zmarł w wyniku odniesionych ran w katastrofie lotniczej. Sam wypadek jest badany, a żadne szczegóły nie zostały ujawnione.
USAF utajniły model samolotu, jaki uległ katastrofie, jak i samo potwierdzenie zdarzenia pojawiło się z kilkudniowym opóźnieniem. Ponadto, fakt, że ppłk Schultz był 28. pilotem-oblatywaczem F-35A Lightning II i jego przynależność do AFMC, sprawiły, że pojawiły się spekulacje na temat ewentualnej pierwszej w historii katastrofy najnowocześniejszego samolotu bojowego, opracowanego w Stanach Zjednoczonych. Jednak szef sztabu USAF, gen. David L. Goldfein, wykluczył możliwość katastrofy F-35A, nie wskazując jednak jaki samolot brał udział w zdarzeniu. Jedno jest pewne: dopóki Siły Powietrzne nie odtajnią wypadku, spekulacje na temat ewentualnego udziału F-35A Lightning II w tym zdarzeniu nie ucichną.
Podpułkownik Eric Schultz był absolwentem Annapolis High School (rocznik 1991). Wcześniej służył jako cywilny pilot testowy, by w 2001 roku wstąpić do Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Schultz był doświadczonym i szanowanym pilotem-oblatywaczem, 28. osobą dopuszczoną za stery myśliwca z rodziny F-35, na których latał od 2011 roku. Zostawił żonę i pięcioro dzieci.
Podpułkownik Eric Schultz za sterami F-35A. / fot. Lockheed Martin/USAF.
Program JSF (Joint Strike Fighter), który wyłonił rodzinę trzech myśliwców 5. generacji dla USAF, USMC, US Navy oraz odbiorców zagranicznych, jak dotąd nie zanotował żadnej katastrofy, w której rozbiciu uległyby F-35A, F-35B lub F-35C. Odnotowane dotąd wypadki miały jedynie związek z pożarem silnika. Pierwsze takie zdarzenie miało miejsce w dniu 23 czerwca 2014 roku i dotyczyło F-35A z 58. Skrzydła Myśliwskiego USAF. Z kolei w dniu 23 września 2016 roku zapalił się F-35A z 61. Skrzydła Myśliwskiego USAF (czytaj więcej: Pożar amerykańskiego F-35A Lightning II w czasie ćwiczeń), a w dniu 27 października 2016 roku podobne zdarzenie dotknęło F-35B z 501. Eskadry Myśliwsko-Uderzeniowej USMC (czytaj więcej: Pożar myśliwca F-35B Korpusu Piechoty Morskiej).
Źródła:
capitalgazette.com: Air Force pilot from Annapolis killed in Nevada crash
military.com: Pilot Dies in 'Classified’ Plane Crash at Nevada Training Range
Czytaj także:
Piętnaście myśliwców F-35A uziemionych z powodu usterki
USA zablokują dostawy myśliwców F-35A dla Turcji?
Media: Hiszpania zainteresowana zakupem myśliwców F-35
Niemcy zainteresowane zakupem myśliwców F-35?
Włochy: Zaprezentowano pierwszy myśliwiec F-35B zmontowany poza USA
Administracja Trumpa zezwoli na sprzedaż F-35 dla Tajwanu?
Pierwsze F-35A dla Turcji już w 2018 roku