Artystyczna koncepcja bezzałogowego śmigłowca VSR700. / fot. DCNS.
Artystyczna koncepcja bezzałogowego śmigłowca VSR700. / fot. DCNS.

VSR700: projekt bezzałogowego śmigłowca od DCNS i Airbus Helicopters

Podczas międzynarodowego salonu uzbrojenia Euronaval 2016, francuskie koncerny zbrojeniowe DCNS oraz Airbus Helicopters zaprezentowały projekt wspólnego morskiego bezzałogowego śmigłowca, przeznaczonego dla Francuskiej Marynarki Wojennej w ramach programu SDAM.

W czasie zaplanowanego na 17-21 października br. na podparyskim Le Bourget, międzynarodowym salonie uzbrojenia Euronaval 2016, dwaj francuscy giganci zbrojeniowi w dziedzinie marynarki wojennej i lotnictwa, DCNS i Airbus Helicopters, zaprezentowali projekt bezzałogowca pionowego startu i lądowania (Vertical Take Off and Landing; VTOL) o nazwie VSR700, który ma bazować na konstrukcji lekkiego, dwuosobowego śmigłowca Guimbal Cabri G2. Maszyna ma powstać w ramach programu SDAM (Systeme de Drones Aériens de la Marine), realizowanego dla Francuskiej Marynarki Wojennej (Marine nationale).

Jak podkreślają producenci, konsorcjum obu firm ma na celu rozwiązanie wszystkich problemów technicznych wynikających z integracji morskich dronów poprzez stworzenie solidnej architektury systemu, która będzie ewoluować i dostosowywać się do potrzeb klienta. Hervé Guillou, dyrektor generalny DCNS powiedział, że:

Będziemy kontynuować wprowadzanie innowacji w tych obszarach i zaoferujemy drony zdolne do wykonywania coraz bardziej złożonych misji na większe odległości i długotrwałość lotu w interoperacyjnych środowiskach o zwiększonej digitalizacji zasobów. Taka digitalizacja połączy rozwiązania w zakresie cyberbezpieczeństwa, które zapewniają lepszą ochronę danych i komunikacji pomiędzy dronami i okrętami.

W ramach konsorcjum, DCNS zaprojektuje i dostarczy cały system VSR700, który zostanie zintegrowany z okrętami wojennymi Marine nationale (pierwsze testy zaplanowane są na 2017 rok na pokładzie okrętów desantowych-doków typu Mistral – przyp. red.), a Airbus Helicopters dostarczy platformę, na bazie której powstanie bezzałogowiec, jak również będzie uczestniczyć w jego projekcie, w tym opracowaniu systemów takich jak łączność czy unikanie przeszkód (see and avoid) oraz zajmie się jego ładunkiem użytecznym. Jak podkreśla producent śmigłowców Guimbal Cabri G2, maszyny te są wszechstronne, niedrogie w eksploatacji i udowodniły swoją niezawodność. Śmigłowiec ma 6,31 metra długości, 1,24 metra szerokości, 2,37 metra wysokości, a wirnik nośny ma średnicę 7,2 metra. Maksymalna masa startowa to tylko 700 kg.

Guimbal Cabri G2, na bazie którego powstanie dron VSR700. / Wikimedia Commons (domena publiczna).

Guimbal Cabri G2, na bazie którego powstanie dron VSR700. / Wikimedia Commons (domena publiczna).

Źródło: en.dcnsgroup.com: DCNS and Airbus Helicopters join forces to design the French Navy’s future tactical VTOL drone system

Czytaj więcej o Euronaval 2016:

Euronaval 2016: „Cyfrowe” okręty wojenne od DCNS

Czytaj także:

Oświadczenie Airbus Helicopters ws. śmigłowców Caracal

Ruszył program europejskiego drona RPAS klasy MALE

Sagem Patroller – nowy dron dla armii francuskiej

Półtora miliarda euro na brytyjsko-francuski dron uderzeniowy

Kuwejt zakupił 30 śmigłowców Caracal

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty