HMS Queen Elizabeth (R08). / fot. Royal Navy.

Wielka Brytania: Najnowszy lotniskowiec wszedł do służby w Royal Navy

W dniu 7 grudnia br. w bazie morskiej HMNB Portsmouth odbyła się uroczystość przyjęcia do służby lotniskowca nowej generacji HMS Queen Elizabeth (R08), który stanie się jednocześnie nowym okrętem flagowym Royal Navy.

Sklep Urodzeni Patrioci

Portsmouth, Wielka Brytania. / Wikimedia Commons.

W czwartek, 7 grudnia br. w bazie morskiej HMNB Portsmouth odbyła się uroczystość przyjęcia do służby lotniskowca HMS Queen Elizabeth (R08), pierwszego z dwóch okrętów swojego typu. Wzięli w niej udział patronka okrętu, królowa Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej Elżbieta II, księżniczka Anna, premier Theresa May, sekretarz obrony Gavin Williamson, dowódca lotniskowca, kmdr Jerry Kyd wraz załogą, najwyżsi dowódcy Royal Navy oraz ponad 3.700 gości, którzy zgromadzili się w hangarze lotniczym wewnątrz okrętu.

Sekretarz obrony Gavin Williamson (który w dniu 2 listopada br. zastąpił na tym stanowisku sir Michaela Fallona – przyp. red.), powiedział:

Dzisiejszy dzień rozpoczyna wspaniały rozdział dla Royal Navy i naszego narodu, gdy przyszły okręt flagowy wszedł do służby w Marynarce Wojennej Jej Królewskiej Mości. To honor być świadkiem tego dostojnego momentu w niezwykłym roku dla Royal Navy, która nadała imię na drugiego lotniskowca, HMS „Prince of Wales”, przeprowadziła ceremonię cięcia blach pod pierwszą fregatę typu 26 oraz uruchomiła narodową strategię budowy okrętów [National Shipbuilding Strategy – przyp. red.].

Komandor Jerry Kyd powiedział, że nowy lotniskowiec jest symbolem siły i nadziei w niebezpiecznym świecie, a dzisiejsza uroczystość zapoczątkowała nową erę dla marynarki i stworzy świetlaną przyszłość dla miasta. Oficer powiedział, że w momencie gdy wciągnięto białą banderę (White Ensign), Brytyjczycy z dumą mogą powiedzieć: „Marynarka Wojenna tu jest, lotniskowce powróciły i jesteśmy gotowi na przyszłość”.

To największy okręt wojenny, jaki kiedykolwiek posiadała Królewska Marynarka Wojenna, największy okręt jaki kiedykolwiek otrzymała baza w Portsmouth, kulminacja wielu lat ciężkiej pracy zarówno przemysłu, jak i Królewskiej Marynarki Wojennej – a wszystkie przygotowania wykonane tutaj w Portsmouth są po prostu olbrzymie. Wejście do służby jest początkiem ponownego ożywienia tej unii pomiędzy miastem a marynarką. – dodał kmdr Kyd.

HMS Queen Elizabeth (R08). / fot. Royal Navy.

Tego samego ranka, przed uroczystościami w HMNB Portsmouth, dowództwo Royal Navy formalnie zaakceptowało odbiór okrętu od konsorcjum Aircraft Carrier Alliance, w skład którego wchodzą przedsiębiorstwa BAE Systems, Babcock i Thales UK oraz Ministerstwo Obrony i które zajmuje się budową nowych lotniskowców. Dyrektor wykonawczy konsorcjum, sir Simon Lister, powiedział:

Jestem podekscytowany, że przed wejściem HMS „Queen Elizabeth” do służby w Marynarce Wojennej Jej Królewskiej Mości, nasz odbiorca zaakceptował okręt od Aircraft Carrier Alliance.

HMS Queen Elizabeth (R08)

HMS Queen Elizabeth (R08). / fot. Royal Navy.

Stępkę pod HMS Queen Elizabeth (R08) położono w dniu 7 lipca 2009 roku (zamówienie złożono w dniu 20 maja 2008 roku), a wodowania technicznego dokonano w dniu 17 lipca 2014 roku. Kosztu budowy okrętu wyniósł 3,1 mld GBP. W dniu 26 czerwca br. ze stoczni wojennej Rosyth w Szkocji okręt po raz pierwszy w morze wyszedł na pierwszą część testów odbiorczych (czytaj więcej: Brytyjski lotniskowiec nowej generacji wyszedł w morze [WIDEO]). Dwa tygodnie później, w dniu 10 lipca br. portal UK Defence Journal poinformował o problemach okrętu związanych z jedną ze śrub i wałem napędowym (czytaj więcej: Próby najnowszego brytyjskiego lotniskowca z problemami), natomiast w dniu 11 sierpnia br. ten sam portal informował, że doszło do nieoczekiwanego incydentu, gdy na jej pokładzie wylądował przez nikogo nie niepokojony prywatny bezzałogowiec firmy Parrot, wystawiając na szwank środki bezpieczeństwa Royal Navy (czytaj więcej: Komercyjny dron bez przeszkód wylądował na najnowszym lotniskowcu). Druga część prób morskich rozpoczęła się w dniu 30 października br., po zakończeniu których stwierdzono, iż okręt można przyjąć do aktywnej służby w Royal Navy.

Drugi okręt tego typu, HMS Prince of Wales (R09) jest około dwóch lat w harmonogramie prac za okrętem wiodącym. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, HMS Queen Elizabeth (R08) ma rozpocząć loty ćwiczebne z trzema brytyjskimi F-35B Lightning II u wschodnich wybrzeży USA pod koniec lata 2018 roku. Natomiast próby ze śmigłowcami AgustaWestland AW101 (Merlin) i Boeing Chinook na początku wspomnianego roku.

Okręt ma 280 metrów długości, 39 metrów szerokości na linii wody i 73 metry w najszerszym miejscu pokładu lotniczego, 11 metrów zanurzenia oraz 70.600 ton pełnej wyporności. Dwie turbiny gazowe Rolls-Royce Marine Trent MT30 o mocy 36 MW (48.000 KM) każda, wraz z czterema morskimi silnikami diesla Wärtsilä 38, w tym dwa 12V38 o mocy 8,7 MW (11.700 KM) i dwa 16V38 o mocy 11,6 MW (15.600 KM) oraz cztery silniki elektryczne GE Power Conversion Induction Motors (20 MW każdy) zapewniają prędkość maksymalną do 25 węzłów (46 km/h) oraz zasięg do 10.000 mil morskich (19.000 km). Załogę stanowi 1.600 oficerów i marynarzy, w tym 679 osób personelu okrętowego. Ponadto, istnieje możliwość zaokrętowania od 250 do 900 żołnierzy piechoty morskiej.

Skrzydło lotnicze może stanowić maksymalnie ponad 70 statków powietrznych, lecz Royal Navy przewiduje przenoszenie 40-50 maszyn typu myśliwców 5. generacji pionowego startu i krótkiego lądowania F-35B Lightning II oraz śmigłowców: Boeing Chinook, AgustaWestland Apache, AgustaWestland AW101 (warianty Merlin HM2 oraz HC4), AgustaWestland AW159 Wildcat (warianty Wildcat AH1 oraz HMA2) oraz Merlin Crowsnest AEW (czytaj więcej: Kontrakt na system Crowsnest – „uszy i oczy” brytyjskich lotniskowców typu Queen Elizabeth). Lotniskowiec nie posiada katapult, tak jak amerykańskie czy francuski odpowiednik, ale jest wyposażony w skocznię typu ski-jump, tak jak okręty rosyjskie, chińskie czy indyjskie.

WIDEO (przygotowania do uroczystości):

Źródło:

portsmouth.co.uk: Britain’s biggest warship ever joins the Royal Navy fleet in Portsmouth today

Czytaj także:

USA: Drugi niszczyciel nowej generacji typu Zumwalt wyszedł w morze [WIDEO]

Jedenasty superlotniskowiec US Navy w służbie

Chiny zwodowały drugi lotniskowiec [WIDEO]

Brytyjski dowódca chce amerykańskich Marines na lotniskowcu HMS „Queen Elizabeth”

Media: Francja zaoferowała Wielkiej Brytanii wspólne użytkowanie okrętów desantowych-doków

Royal Navy: Pierwsze strzelania rakiet MBDA Sea Ceptor [WIDEO]

Nautilus 100: Royal Navy zaprezentowała radykalne projekty okrętów podwodnych przyszłości [FOTO]

Wielomiliardowy kontrakt na fregaty nowej generacji dla Royal Navy

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty