Wielka Brytania zmodernizuje 50 śmigłowców szturmowych Boeing AH-64D Apache do najnowszego standardu „E„. Pozostałe śmigłowce, czyli 16 sztuk AH-64 Apache zostaną wycofane, że służy i umieszczone w magazynach.
Pracę nad aktualizacją maszyn do nowego standardu rozpoczną się na początku przyszłego roku. Podobny program prowadzony jest w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Śmigłowce AH-64 Apache w wersji „E” wykonały swój pierwszy lot w 2008 roku, a armia USA otrzymała pierwsze egzemplarze w 2011 roku. AH-64E Apache pojawiły się w Afganistanie w pierwszej połowie 2014 roku. Dwadzieścia cztery śmigłowce AH-64E Apache wraz z batalionem lotniczym wykonały swoje zadania zgodnie z oczekiwaniami.
Korzyści rozwiązania modyfikacji do standardu „E” wynikają z dekad doświadczania operacyjnego. AH-64 Apache wszedł do służby w 1986 roku a ostatni model AH-64A został wycofany z eksploatacji w roku 2012 roku celem modernizacji do standardu „D”. AH-64B to proponowany wariant modernizacji, powstał we wczesnym okresie 1990 roku, lecz został anulowany tak jak podobny wariant „C” z powodu cięć budżetowych.
Na niektóre z ulepszeń z odwołanych modeli było bardzo duże zapotrzebowanie tak więc zarówno rozwiązania z modeli ?B? jak i ?C? zostały włączone do nowej konstrukcji AH-64D Apache (1997). Model AH-64 Longbow (w związku z masztem radarowym, umożliwiającym dostrzeżenie celów naziemnych i latających w każdych warunkach pogodowych) pojawił się na rynku w 2002 roku. Pod koniec dekady 634 maszyny w standardzie „D” zostaną zmodernizowane do wersji „E”.
AH-64E Apache posiadają mocniejsze i oszczędniejsze silniki, ja również dużo lepszą elektronikę. AH-64E Apache to również możliwość wymiany danych (zdjęć, materiałów wideo itd. z innymi maszynami znajdującymi się w powietrzu i oddziałami na ziemi). Każdy śmigłowiec AH-64E Apache może także sprawować kontrolę nad kilkoma aparatami UAV i odpalać pociski na cele dostrzeżone przez UAV. Radar znajdujący się na pokładzie AH-64E Apache posiada znacznie większy zasięg w porównaniu do starszych wersji śmigłowców, a komputery pokładowe posiadają znacznie większą moc obliczeniową co daje więcej możliwości. Elektronika jest znacznie łatwiejsza dla utrzymania i modernizacji. Połączone układy ochrony pożarowej i możliwości dzielenia się danymi zwiększają skuteczność maszyny na współczesnym polu walki.
Boeing AH-64A Apache. Rysunek autorstwa Ralph1989.
Dziesięciotonowy AH-64E Apache zabiera ze sobą pilota i oficera odpowiedzialnego za wykorzystywanie pakietu uzbrojenia. Śmigłowiec może być uzbrojony w 16 pocisków Hellfire (oraz 30 mm armatę). Może operować w nocy i osiąga prędkość maksymalną 260 kilometrów na godzinę.
Oprócz U.S Army, śmigłowce AH-64E Apache znajdują się na wyposażeniu ZEA (Zjednoczonych Emiratów Arabskich) – 60 sztuk. Sąsiednie państwo, czyli Arabia Saudyjska złożyła zamówienie na 70 maszyn, jak również zdecydowano o modernizacji już posiadanych 12 maszyn do standardu „E„. Wiele więcej istniejących śmigłowców Apache z istniejących 1100 maszyn w USA, jak i na całym świecie także może zostać zmodernizowanych.