Artystyczna koncepcja fregaty rakietowej typu 26 GCS. / fot. BAE Systems.

Wielomiliardowy kontrakt na fregaty nowej generacji dla Royal Navy

W dniu 2 lipca br. brytyjski koncern BAE Systems Maritime ? Naval Ships podpisał kontrakt o wartości 3,7 mld GBP z Ministerstwem Obrony Wielkiej Brytanii na budowę trzech fregat rakietowych nowej generacji typu 26 Global Combat Ship.

W niedzielę, 2 lipca br. brytyjski koncern BAE Systems Maritime ? Naval Ships podpisał kontrakt o wartości 3,7 mld GBP z Ministerstwem Obrony Wielkiej Brytanii na budowę trzech fregat rakietowych nowej generacji typu 26 Global Combat Ship (GCS). Jak informuje brytyjski MON, zapewni to zabezpieczenie 1.700 wyspecjalizowanych miejsc pracy dla 27 podwykonawców w Szkocji oraz drugie tyle w całej Wielkiej Brytanii aż do 2035 roku.

Sekretarz obrony, sir Michael Fallon, powiedział podczas uroczystości podpisania kontraktu:

Fregaty typu 26 będą to najnowocześniejsze okręty wojenne, łączące wiedzę i umiejętności brytyjskiego przemysłu stoczniowego z doskonałością Royal Navy. W tym miesiącu będziemy ciąć stal na pierwszy okręt, to ogromny kamień milowy, który zapewni nasze zobowiązanie do utrzymania naszej globalnej potęgi morskiej. Te okręty będą częścią sił, z którymi będzie trzeba się liczyć, aby chronić nasze nowe lotniskowce i pomagać zabezpieczać brytyjskie interesy na całym świecie. (?) Wspierany rosnącym budżetem obronnym i planem modernizacji wyposażenia o wartości 178 mld GBP, program budowy fregat typu 26 przyniesie znaczne korzyści gospodarcze dla Szkocji i Wielkiej Brytanii. Kontrakt ma na celu zapewnienie właściwego wydatkowania pieniędzy podatników i, co ważniejsze, od teraz ma na celu ochronę ich przed ekstrapolacjami z tytułu przekroczenia budżetu.

Admirał sir Philip Jones, szef sztabu Admiralicji oraz Pierwszy Morski Lord, powiedział:

Dla wyspiarskiego narodu, uzależnionego od handlu morskiego, silna marynarka wojenna ma zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa i dobrobytu gospodarczego. Obecnie na świecie jest ponad 500 okrętów podwodnych operowanych przez 40 marynarek wojennych. Jako jeden z najcichszych i najsilniejszych okrętów ZOP wśród jakiejkolwiek floty, typ 26 będzie miał zasadniczą rolę do odegrania w celu ochrony strategicznych okrętów podwodnych i naszych dwóch nowych lotniskowców. (?) Mimo, że mają one na celu walkę i zwycięstwa w najbardziej wymagających scenariuszach morskich, będą również współpracować z naszymi międzynarodowymi partnerami w celu ochrony i promowania interesów Wielkiej Brytanii na całym świecie.

Porównanie wielkości okrętów budowanych lub używanych przez Royal Navy (od góry): okrętów patrolowych typu River, fregat rakietowych typu 26 GCS, obecnie używanych niszczycieli rakietowych typu 45 i lotniskowców typu Queen Elizabeth. / fot. BAE Systems.

Nowe lotniskowce o których mówił szef MON, to planowane dwa okręty typu Queen Elizabeth, z których pierwsza jednostka, HMS Queen Elizabeth (R08), w dniu 26 czerwca br. po raz pierwszy wyszła w morze (czytaj więcej: Brytyjski lotniskowiec nowej generacji wyszedł w morze [WIDEO]). Rząd brytyjski w ramach strategicznego przeglądu obrony i bezpieczeństwa na 2015 rok (Strategic Defence and Security Review; SDSR) zobowiązał się do zamówienia ośmiu zaawansowanych okrętów zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) i zainwestował dotąd w ten program 1,9 mld GBP (całkowite koszty wyceniono na 8 mld GBP). Przypomnijmy, że zapowiedź budowy pierwszej fregaty rakietowej nowej generacji pojawiła się w dniu 4 listopada ub. r. (czytaj więcej: Budowa nowych fregat rakietowych Royal Navy od 2017 roku).

Oprócz oferty dla użytkownika krajowego, producent ma nadzieję na kontrakty międzynarodowe. W związku z kontraktem pod drugiej stronie globu pojawił się pozytywny odzew ws. ewentualnego zakupu nowych okrętów. Portal IHS Jane?s 360 poinformował, że dyrektor generalny BAE Systems Australia, Glynn Phillips powiedział, iż nowa umowa oznacza, że propozycja koncernu dla Królewskiej Australijskiej Marynarki Wojennej zostanie „znacznie zwiększona” dzięki pomocy „brytyjskiego programu” w celu budowy okrętów typu 26 dla brytyjskiej Royal Navy w ramach programu Future Frigate. Dzięki temu, że budowa będzie realizowana w Wielkiej Brytanii, australijski program będzie mógł skorzystać z szerszej marży brutto i powiązanymi z tym postępami technologicznymi.

Typ 26 GCS?

Artystyczna koncepcja fregaty rakietowej typu 26 GCS. / fot. BAE Systems.

Fregaty rakietowe typu 26 GCS zastąpią w Royal Navy trzynaście okrętów typu 23 (nazywanych także Duke ? przyp. red.). Będą mieć 149,9 metra długości, 20,8 metra szerokości oraz ponad 8.000 ton pełnej wyporności. Napęd typu CODLAG (COmbined Diesel-eLectric And Gas) będzie kombinacją jednej turbiny gazowej Rolls-Royce MT30, czterech silników diesla MTU i dwóch silników elektrycznych i zapewni jednostkom prędkość maksymalną 26 węzłów (48 km/h) i zasięg maksymalny do 7.000 mil morskich (13.000 km). Takie rozwiązania, podczas rejsu na silnikach elektrycznych, gwarantuje znaczne zmniejszenie poziomu hałasu emitowanego przez siłownię, co jest szczególnie przydatne w przypadku śledzenia okrętów podwodnych.

Załogę będzie stanowić 118 oficerów i marynarzy (z możliwością zaokrętowania w razie potrzeby jeszcze 90 ludzi). Typ 26 GCS zostaną wyposażone w nowy trójwspółrzędny radar średniego zasięgu Artisan 3D typu 997 (Advanced Radar Target Indication Situational Awareness and Navigation) do jednoczesnego śledzenia 800-900 celów powietrznych i nawodnych na dystansie do 200 km. Ponadto, na wyposażenie trafi też radar nawigacyjny Kelvin Hughes Ltd. SharpEye, sonar ciągniony typu 2087 i kadłubowy typu 2050 oraz system komunikacji satelitarnej SCOT-5.

Uzbrojenie przeciwlotnicze będzie stanowić 48 uniwersalnych wyrzutni pionowego startu VLS (Vertical Launching System), wyposażonych w pociski Sea Ceptor z rodziny CAMM (Common Anti-Air Modular Missile). Do atakowania celów lądowych i morskich, okręty zostaną wyposażone w 24 wyrzutnie pionowego startu Mk 41 VLS z możliwością integracji ich z rakietami manewrującymi RGM-109E Tomahawk Land Attack Missile (TLAM Block IV) czy zwalczania okrętów podwodnych RUM-139 VL-ASROC. Uzbrojenie dodatkowe będą stanowić jedna armata morska Mk 45 kal. 127 mm, kombinacja dwóch systemów obrony bezpośredniej DS30M Mark 2 kal. 30 mm z dwoma Phalanx CIWS, a także dwa karabiny M134 Minigun i cztery uniwersalne karabiny maszynowe.

Wyposażenie lotnicze będą stanowić dwa śmigłowce AgustaWestland AW159 Wildcat (Lynx Wildcat), wyposażone w cztery rakiety przeciw-okrętowe lub dwie torpedy ZOP albo AgustaWestland AW101 (Westland Merlin) z czterema torpedami ZOP. Ponadto, będzie możliwość przenoszenia bezzałogowych aparatów latających (UAV).

Według planów BAE Systems Maritime ? Naval Ships, pierwsza fregata rakietowa typu 26 Global Combat Ship ma wejść do służby w Royal Navy w 2023 roku.

Źródła:

gov.uk: Multi-billion pound defence deal secures thousands of UK jobs

baesystems.com: Manufacturing contract for Type 26 Global Combat Ship awarded to BAE Systems

janes.com: BAE Systems boosts Type 26 bid for Australia

Czytaj także:

Brytyjczycy wyślą niszczyciel rakietowy HMS ?Diamond? na Morze Czarne

Brytyjski śmigłowcowiec desantowy dla Brazylii?

Royal Navy: ostatnie w historii ćwiczenia z pociskami Sea Skua [ZDJĘCIA]

BAE Systems zbuduje nowe okręty patrolowe dla Royal Navy

Royal Navy ochrzciła strategiczny okręt podwodny nowej generacji

Brytyjczycy sformują pięć eskadr wyposażonych w F-35

Koniec transferu śmigłowców AW101 Merlin do Royal Navy

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.