SW-4 Solo podczas pierwszego bezzałogowego lotu. /fot. Leonardo

Włochy: Pierwszy lot testowy bezzałogowej wersji śmigłowca SW-4 Solo

27 lutego 2018 roku koncern obronno-lotniczy Leonardo poinformował o debiutanckim locie opcjonalnie pilotowanego śmigłowca SW-4 Solo – wariantu modelu SW-4 Puszczyk. Testy przeprowadzono bez obecności pilota bezpieczeństwa na pokładzie. 

Koncern obronno-lotniczy Leonardo poinformował o pierwszym locie bezzałogowej wersji śmigłowca SW-4 Puszczyk ? maszyny znanej pod nazwą SW-4 'Solo’. Oblotu bezzałogowego śmigłowca ? będącego owocem prac inżynierów PZL-Świdnik S.A. oraz Leonardo ? dokonano w prowincji Tarent, we Włoszech z lotniska Taranto-Grottaglie.

W czasie pierwszego lotu sprawdzano m.in. zdolność tego statku powietrznego do zdalnego uruchamiania i wyłączania silnika, automatycznego startu i lądowania, zawisu w powietrzu oraz przyśpieszania. Oprócz tego w programie testów znalazło się przetestowanie zdolności śmigłowca do autonomicznego lotu tj. przejścia z miejsca stacjonowania do obszaru operacji (i z powrotem – przyp.red.). Symulowano również misję obserwacyjną. Zgodnie z komunikatem prasowym Leonardo, maszyna spędziła w powietrzu 45 minut, wzniosła się na wysokość 1500 sto?p i osia?gne?ła pre?dkos?c? 60 we?zło?w.

PZL SW-4 ?Puszczyk? w locie. /Fot. Ministerstwo Obrony Narodowej

PZL SW-4 ’Solo’ jest opcjonalnie bezzałogowym wariantem modelu SW-4 Puszczyk, który został oblatany w dniu 26 października 1996 roku jako następca przestarzałych śmigłowców typu Mi-2 (w kodzie NATO: Hoplite). W wariancie bazowym, jest to lekki, obsługiwany przez jednego pilota śmigłowiec wielozadaniowy, napędzany pojedynczym silnikiem turbowałowym Rolls-Royce 250-C20R/2 o mocy 457 KM. Od 2004 roku wyprodukowano ok. 40 egzemplarzy. Śmigłowiec ma 10,58 metra długości i 2,96 metra wysokości. Masa własna wynosi jedynie 1.004 kg, natomiast maksymalna masa startowa 1.800 kg. Maszyna osiąga prędkość maksymalną 260 km/h, pułap maksymalny 6.000 metrów oraz zasięg do 790 km przy długotrwałości lotu wynoszącej prawie 5 godzin. Maszyna może zabrać na pokład do czterech osób.

Wariant bezzałogowy tej maszyny został stworzony wspólnie przez zespół inżynierów PZL-Świdnik S.A. oraz Leonardo. Pierwszy raz zaprezentowano go w 2012 roku podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO) w Kielcach. Solo wyposażono w zaawansowane systemy i czujniki produkowane m.in. we Włoszech i Wielkiej Brytanii ? w założeniu, maszyna ma być zdolna do operowania z pilotem lub też bez niego.

Źródło: Leonardo

Zobacz także: 

ADEX 2017: PZL SW-4 Solo w południowokoreańskim przetargu

Leonardo: trwają testy bezzałogowego śmigłowca SW-4 ?SOLO?

PGZ S.A. dla europejskiego programu OCEAN 2020 w zakresie rozwoju systemów bezzałogowych

Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.