Przemiennopłaty MV-22B Osprey, należące do Korpusu Piechoty Morskiej. / fot. United States Marine Corps.

Wypadek amerykańskiego przemiennopłata MV-22B Osprey w Japonii

W dniu 13 grudnia br. u wybrzeży japońskiej wyspy Okinawa doszło do wypadku przemiennopłata MV-22B Osprey, należącego do amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej. Wszyscy członkowie załogi zostali uratowani przez Japońską Straż Wybrzeża.

Sklep Urodzeni Patrioci

Jak poinformowało Ministerstwo Obrony Japonii, we wtorek wieczorem 13 grudnia br. amerykański przemiennopłat MV-22B Osprey, należący do 3. Brygady Ekspedycyjnej Piechoty Morskiej (III Marine Expeditionary Force; III MEF) i stacjonujący na co dzień w bazie lotniczej MCAS Futenma, musiał awaryjnie lądować w wodzie u wybrzeży wyspy Okinawa, niedaleko bazy Camp Schwab i miejscowości Nago-shi o godz. 21:30 czasu lokalnego (GMT+9).

Wszyscy członkowie załogi zostali wyłowieni pół godziny później z wody przez Japońską Straż Wybrzeża i przewiezieni na pokładzie śmigłowca HH-60G Pave Hawk, należącego do 33. Eskadry Ratunkowej (33rd Rescue Squadron; 33 RQS) z bazy lotniczej Kadena, do szpitala US Navy (USNH Okinawa) w bazie Camp Foster. Jak się okazało dwóch z nich zostało rannych, natomiast trzech wyszło z wypadku bez szwanku. Żołnierze byli przydzieleni do 36. Grupy Lotniczej (Marine Aircraft Group 36; MAG-36), 1. Skrzydła Marines (1st Marine Aircraft Wing; 1st MAW). Informację o zdarzeniu potwierdził wcześniej sam Korpus Piechoty Morskiej na Twitterze oraz rzecznik prasowy III MEF, porucznik Joseph Butterfield, który poinformował o rozpoczęciu śledztwa, mającego wyjaśnić przyczyny zdarzenia.

Warto zauważyć, że kilka dni wcześniej miały miejsce protesty lokalnych władz i społeczności miejscowości Ginoza w prefekturze Okinawa w pobliżu bazy Camp Hansen, gdy przemiennopłaty MV-22B Osprey wykonywały loty tuż nad dachami prywatnych domów. Maszyny tego typu zostały rozmieszczone w liczbie 24 egzemplarzy w MCAS Futenma w 2012 roku.

Kampusy Korpusu Piechoty Morskiej (USMC) na Okinawie. / Wikimedia Commons (CC BY 3.0).

Kampusy Korpusu Piechoty Morskiej (USMC) na Okinawie. / Wikimedia Commons (CC BY 3.0).

To ósmy incydent z udziałem tego typu maszyny,  a poprzednie miały miejsce w latach: 2006 (dwa razy), 2007 (dwa razy), 2009, 2014 i 2015. Z kolei do katastrof (licząc z prototypami) jak dotąd doszło 7 razy: w 1991, 1992, 2000 (dwa razy), 2010 i 2012 roku (dwa razy).

Bell-Boeing V-22 Osprey (z ang. rybołów) jest to wielozadaniowy samolot pionowego startu i lądowania (VTOL), zwany przemiennopłatem, produkcji amerykańskiej. Został zaprojektowany do wykonywania misji, do których zazwyczaj stosowano śmigłowce, ale o zasięgu samolotu z napędem turbośmigłowym. Przezbrojenie pierwszych amerykańskich jednostek rozpoczęło się w 1999 roku, kiedy to maszyny oznaczone jako MV-22B trafiły do dywizjonu szkolno-treningowego VMMT-204 Korpusu Piechoty Morskiej (USMC). W 2005 roku rozpoczęło się przezbrajanie jednostek operacyjnych, które wycofywały używane dotychczas średnie śmigłowce transportowe Boeing CH-46 Sea Knight.

To kolejny wypadek w ostatnim czasie statku powietrznego, należącego do jednostek Korpusu Piechoty Morskiej, stacjonujących w Japonii. Przypomnijmy, że w dniu 7 grudnia br. u wybrzeży prefektury Kōchi uległ katastrofie myśliwiec wielozadaniowy F/A-18D Hornet, należący do 1. Skrzydła Marines (1st Marine Aircraft Wing; 1st MAW). Pilot maszyny, kpt. Jake Frederick katapultował się i był poszukiwany przez służby ratunkowe, które dzień później potwierdziły jego śmierć (czytaj więcej: Japonia: Katastrofa myśliwca F/A-18D Hornet Korpusu Piechoty Morskiej USA). Z kolei w dniu 22 września br., gdy u wybrzeży Okinawy rozbił się samolot pionowego/krótkiego startu i lądowania AV-8B Harrier II, a jego pilot zdołał się katapultować i został wyłowiony przez Japońską Straż Wybrzeża (czytaj więcej: Okinawa: Katastrofa amerykańskiego Harriera).

Źródła:

iiimef.marines.mil: Crew rescued after MV-22 mishap off coast of Okinawa

nhk.or.jp: Osprey makes emergency landing in Okinawa

japantimes.co.jp: U.S. to continue Osprey supply drills in Okinawa despite danger protests

Czytaj także:

US Marines testuje ciężkie uzbrojenie dla Osprey’ów

Helocasting z Ospreya [WIDEO]

Ospreye dla Japonii

Zderzenie w powietrzu dwóch myśliwców F/A-18C Hornet Korpusu Piechoty Morskiej

Katastrofa F/A-18C Hornet w Kalifornii

Czarny czwartek amerykańskiego lotnictwa — katastrofy myśliwców zespołów akrobacyjnych Thundebrids i Blue Angels

Katastrofa dwóch myśliwców Super Hornet nieopodal wybrzeża Karoliny Północnej

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty