Myśliwiec F/A-18E Super Hornet podczas testów systemu hamowania AAG. / fot. General Atomics Electromagnetic Systems (GA-EMS).

Zakończono testy nowego aerofiniszera dla przyszłego lotniskowca USS ?Gerald R. Ford?

Jak poinformowało przedsiębiorstwo General Atomics Electromagnetic Systems (GA-EMS), z sukcesem zakończono pierwszą część testów nowego aerofiniszera AAG (Advanced Arresting Gear) dla przyszłego lotniskowca USS Gerald R. Ford (CVN-78).

Połączona baza lotniczo-lądowo-morskiej McGuire?Dix?Lakehurst (JB MDL), Trenton, New Jersey.

Połączona baza lotniczo-lądowo-morskiej McGuire?Dix?Lakehurst (JB MDL), Trenton, New Jersey.

W dniu 1 grudnia br. amerykańskie przedsiębiorstwo zbrojeniowe General Atomics Electromagnetic Systems (GA-EMS) poinformowało o pomyślnym zakończeniu pierwszej części testów nowego aerofiniszera siódmej generacji AAG (Advanced Arresting Gear) dla przyszłego lotniskowca USS Gerald R. Ford z udziałem wielozadaniowego myśliwca F/A-18E Super Hornet.

Choć testy zakończono w dniu 13 października br. to dopiero na początku grudnia zostało to podane do publicznej wiadomości. Testy trwały od marca br. w Runway Arrested Landing Site (RALS) w połączonej bazie lotniczo-lądowo-morskiej McGuire?Dix?Lakehurst (JB MDL), leżącej 29 km na południowy-wschód od Trenton (w stanie New Jersey). Myśliwiec testowy wykonał ponad 200 udanych lądowań z użyciem nowego systemu hamowania oraz wykonano ponad 1.300 z obciążeniem statycznym.

Scott Forney, prezes General Atomics Electromagnetic Systems powiedział:

[Koniec testów] oznacza kolejny krok milowy w udanej demonstracji i weryfikacji wydajności i możliwości AAG. Śledzimy bardzo agresywny harmonogram testów i te lądowania są bardzo ważnym krokiem w kierunku gotowości AAG do testów na pokładzie PCU ?Gerald R. Ford? (CVN-78) [Pre-Commissioned Unit; czyli okrętu, które jeszcze nie wszedł do służby ? przyp. red.].

Z kolei główny inżynier AAG, Andy Gibbs stwierdził, że:

Testy w powietrzu z F/A-18E Super Hornet ilustrują możliwości AAG do wykonywania hamowania zgodnie z oczekiwaniami, w warunkach podobnych do dzisiejszych operacji z pokładu lotniskowców. Zbieramy dane telemetryczne do opracowania Aircraft Recovery Bulletin, bardzo ważnego kroku dla systemu hamowania na CVN-78. Oczekujemy dalszych sukcesów, jako że system AAG rozpocznie testy działania z dodatkowymi typami statków powietrznych i modeli.

AAG (Advanced Arresting Gear) jest systemem hamowania samolotów na pokładzie lotniczym, opierającym się na silnikach turbo-elektrycznych, które zastąpiły dotychczasowe tłoki hydrauliczne w systemie szóstej generacji i jest projektowany dla lotniskowców nowej generacji US Navy typu Gerald R. Ford. Wraz z nową katapultą elektromagnetyczną (Electromagnetic Aircraft Launch System; EMALS) będzie odpowiadać za starty i lądowania na przyszłych amerykańskich lotniskowcach. AAG przechodził sześciotygodniowe opóźnienia w kwietniu i maju ub. r. z winy producenta, lecz te zostały później nadrobione i nie stwierdzono wówczas zagrożenia dla terminowego oddania okrętu do służby.

PCU Gerald R. Ford (CVN-78) jest ukończony w 98% i odbiór miał nastąpić już w listopadzie br., lecz termin ten opóźni się z powodu potrzeby wyjaśnienia przyczyn awarii generatorów, do których doszło kilkukrotnie podczas testów latem br. Warto zauważyć, że pierwotnym terminem oddania okrętu dla US Navy był 2015 rok. Przyszły USS Gerald R. Ford (CVN-78) zastąpi w linii wycofany w dniu 1 grudnia 2012 roku atomowy lotniskowiec USS Enterprise (CVN-65).

Schemat systemu hamowania samolotów na pokładzie lotniczym AAG (Advanced Arresting Gear) dla lotniskowców typu Gerald R. Ford. / fot. US Navy Air Systems (NAVAIR).

Schemat systemu hamowania samolotów na pokładzie lotniczym AAG (Advanced Arresting Gear) dla lotniskowców typu Gerald R. Ford. / fot. US Navy Air Systems (NAVAIR).

Źródło: ga.com: General Atomics Advanced Arresting Gear System Successfully completes First Fly-in Aircraft Recovery

Czytaj także:

Położono stępkę pod USS John F. Kennedy

Oficjalnie: Lotniskowiec o napędzie nuklearnym dla Marynarki Wojennej Indii

USA wyślą lotniskowiec USS ?Ronald Reagan? do Korei Płd.

Rosja zaoferowała Indiom lotniskowiec o napędzie nuklearnym

Gotowość bojowa chińskiego lotniskowca [ZDJĘCIA]

Oficjalnie: Pekin buduje drugi lotniskowiec

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.