L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle) zwycięzca przetargu na dostarczenie pojazdów w ramach programu Joint Light Tactical Vehicle (JLTV). (Źródło: Oshkosh Defence)

Znamy następcę pojazdów Humvee

Firma Oshkosh Corporation wygrała przetarg na dostarczenie nowych lekkich pojazdów taktycznych, które zastąpią używane obecnie pojazdy terenowe Humvee.

Armia Stanów Zjednoczonych wybrała właśnie następcę dla opracowanych przez firmę AM General Corporation pojazdów terenowych Humvee (ang. High Mobility Multi-Purpose Wheeled Vehicle, wielozadaniowy pojazd kołowy o wysokiej mobilności. Firmą, która dostarczy wart około 30 miliardów USD sprzęt w postaci nowych lekkich pojazdów taktycznych jest amerykańska firma przemysłowa Oshkosh Corporation, która projektuje i buduje samochody specjalnego przeznaczenia tj. pojazdy wojskowe elementy zabudowy i dostępu.

Poprzez inwestycje w program pozyskania nowych lekkich pojazdów taktycznych wojska lądowe Stanów Zjednoczonych oraz Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych (w skrócie Marines) pragną przywrócić elastyczność i ekspedycyjne możliwości utracone, gdy podczas misji w Iraku do gry weszły tzw. IED (improwizowane ładunki wybuchowe). Wówczas sytuacja wymusiła stopniową rezygnację z wykorzystywania lekkich pojazdów Humvee na rzecz bardziej opancerzonych wersji tego pojazdu i pojazdów opancerzonych o zwiększonej odporności na miny i ataki z zasadzki, czyli pojazdów z rodziny MRAP (ang. Mine Resistant Ambush Protected).

Wojska lądowe Stanów Zjednoczonych twierdzą, że program oferuje opancerzone podwozie oraz pancerz boczny o podobnych parametrach do rozwiązań zastosowanych w pojeździe Oshkosh M-ATV. Pojazdy będą dobrze opancerzone, ale i lekkie, pozwoli to na transport w za pomocą śmigłowców Boeing CH-47 Chinook oraz ciężkich śmigłowcach transportowych Sikorsky CH-53 (Sea Stallion, i maszyn w standardzie E, czyli Super Stallion), jak i pojazdów amfibijnych.

Polskie Wojska Specjalne otrzymały od Amerykanów 45 wozów opancerzonych M-ATV. (Źródło: Dowództwo Operacyjne)

Polskie Wojska Specjalne otrzymały od Amerykanów 45 wozów opancerzonych M-ATV. (Źródło: Dowództwo Operacyjne)

„Naprawdę, program zawsze koncentruje się na przywróceniu bazowego poziomu wydajności, ochrony, mobilności i transportowania,” powiedział płk Shane Fullmer, kierownik projektu Joint Light Tactical Vehicle (JLTV).

Pułkownik Jan Cavedo, były kierownik projektu JLTV powiedział, że wymagania dotyczące projektu zostały opracowane w wyniku doświadczeń nabytych w trakcie konfliktu w Iraku.

Firma Oshkosh wygrała wart 6.7 miliarda USD kontrakt na pierwszą transzę składającą się z 16 901 pojazdów JLTV dla Korpusu Piechoty Morskiej i wojsk lądowych Stanów Zjednoczonych. Łączna liczba wyprodukowanych maszyn wyniesie w sumie 49 100 pojazdów dla wojsk lądowych i 5 500 dla Korpusu Piechoty Morskiej.

Pojazdy JLTV będą produkowane w Oshkosh w stanie Wisconsin. Pierwsze dostawy powinny nastąpić po 10 miesiącach od wygrania przetargu. Pełna moc produkcyjna ma zostać osiągnięta w założeniach firmy w 2018 r.
Trzy firmy dostarczyły w sumie 22 prototypy pojazdów każdy w ramach inżynierii i rozwoju produkcji zamówień udzielanych w 2012 roku.

Pierwsza jednostka Armii, która będzie operować przy pomocy nowych pojazdów, zostanie w niewyposażona w 2018 roku, natomiast koniec produkcji zaplanowano na rok 2040. Korpus Piechoty Morskiej rozpocznie nabywanie nowych pojazdów na początku ich produkcji, a zakończy w 2022 roku.

Być może ze względu na prawdopodobieństwo formalnego protestu jednej z firm, Armia i Korpus Piechoty Morskiej pośpiesznie zwołały konferencję prasowa w Pentagonie — stanowczo odmówiono podania informacji, dlaczego to właśnie projekt firmy Oshkosh został wybrany nad projektami jego konkurencji.

Według urzędników, średni jednostkowy koszt jednostki, z pełnym zestawem, to mniej niż 400 000 USD. Odmówiono podania informacji na temat bardziej precyzyjnych kwot podczas trwania analiz. Koszt bazowy dla pojazdu bazowego wynosi 250 000 USD.

Każda z firm ma prawo oprotestować wynik przetargu w najbliższych tygodniach. Lockheed i AM General zostali powiadomieni za pośrednictwem poczty elektronicznej na temat pozycji w rankingu i mogą zażądać formalnego debirfingu od urzędników programu.

„Jesteśmy rozczarowani decyzją rządu i nadaw wierzymy, że AM General i nasz pojazd BRV-O jest właściwym wyborem dla programu JLTV,” powiedział rzecznik AM General w oświadczeniu. „Jesteśmy bardzo dumni z wysiłków naszego zespołu i naszej oferty BRV-O. W tej chwili przeglądamy decyzję rządu i bierzemy pod uwagę wszystkie dostępne opcje. „

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty