Dziennik Gazeta Prawna informuje, że polskie MON skłania się ku zakupowi 24 śmigłowców szturmowych Boeing AH-64E Guardian (Apache Block III) w ramach programu Kruk, który ma na celu pozyskanie następcy Mi-24D/W w Wojsku Polskim.
W dniu 14 kwietnia br. Dziennik Gazeta Prawna poinformował, że Ministerstwo Obrony Narodowej skłania się ku zakupowi 24 śmigłowców szturmowych Boeing AH-64E Guardian (Apache Block III) w ramach programu Kruk, który ma na celu pozyskanie następcy Mi-24D/W w Wojsku Polskim. Według dziennika, jedna trzecia maszyn miałaby zostać wyprodukowana w Stanach Zjednoczonych, natomiast reszta zmontowana w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 w Łodzi (WZL-1).
Powołując się na dwa źródła (cywilne i wojskowe), DGP twierdzi, że sprawa wyboru Guardianów ma być ogłoszona jeszcze przed lipcowym szczytem Sojuszu Północnoatlantyckiego w Warszawie. Dziennik skierował zapytanie do rzecznika MON, Bartłomieja Misiewicza w tej sprawie, jednak ten odesłał dziennikarzy do Polskiej Grupy Zbrojeniowej SA:
Zakończono opracowywanie wymagań taktyczno-technicznych i do końca czerwca zostanie podjęta decyzja o trybie pozyskania śmigłowców uderzeniowych. Jeżeli takie rozmowy są prowadzone, to odbywają się bez udziału MON. Pytanie to należy kierować do PGZ, gdyż to ona rozmawia z Boeingiem w sprawie współpracy. ? powiedział rzecznik MON dla DGP.
US Army prowadzi aktualnie program wdrażania Guardianów dwutorowo: przebudowując starsze wersje do standardu Apache Block III za kwotę jednostkową 20,2 mln USD lub nabywając zupełnie nowe maszyny za 35,5 mln USD. Ceny te nie zawierają jednak wydatków niezbędnych z obsługą maszyn oraz wsparciem logistycznym.
Niecały miesiąc temu informowaliśmy z kolei, że Bell Helicopter i PZL-Mielec Sp. z o.o. negocjują ws. możliwości uruchomienia w Polsce montażu śmigłowców szturmowych AH-1Z Viper, jeśli te zostałyby wybrane przez MON (czytaj więcej: Śmigłowce szturmowe Viper będą powstawać w Polsce?).
Oprócz Guardiana i Vipera, do programu Kruk zgłoszone zostały się również Eurocopter Tiger, zaoferowany przez francuski Airbus Helicopters oraz turecki T-129 ATAK od TAI (Turkish Aerospace Industries)(czytaj także: Pierwsza partia śmigłowców T-129 ATAK dla Turcji).
Boeing AH-64E Guardian (Apache Block III) jest najnowszym wariantem śmigłowców szturmowych z rodziny Apache, wyposażonym w kompozytowe łopaty śmigieł oraz nowe przekładnie i głowice, a także mocniejsze silniki turbowałowe General Electric T700-GE-701D o mocy maksymalnej 2000 KM/1491 kW. Zmiany te poprawiły osiągi, a zwłaszcza prędkość i wznoszenie się. Modyfikacji uległa też elektronika, awionika i oprogramowanie, umożliwiając zastosowanie ulepszonego radaru typu Longbow lub AESA oraz system optoelektroniczny o wyższej rozdzielczości i dokładności M-TADS/PNVS (Modernized Target Acquisition Designation Sight/Pilot Night Vision Sensor), zwanego też Arrowhead. Załoga śmigłowca uzyskała również możliwość kontroli uderzeniowych bądź rozpoznawczych bezzałogowych aparatów latających. Debiut bojowy tych maszyn miał miejsce w Afganistanie w marcu 2014 roku.
Czytaj także:
Przyspieszenie dostaw śmigłowców AH-64E Guardian dla Korei Płd.
Katastrofa amerykańskiego śmigłowca Apache w Korei Płd.
Wielka Brytania zmodernizuje śmigłowce AH-64 Apache
RAH-66 Comanche ? porzucony projekt cudownego śmigłowca? [WIDEO]