Europejski koncern zbrojeniowy Airbus Defence and Space poinformował o udanej demonstracji automatycznego tankowania w powietrzu (AAR) portugalskiego myśliwca F-16AM-20 za pomocą sztywnego przewodu paliwowego samolotu-cysterny A310 MRTT.
W dniu 9 maja br. europejski koncern zbrojeniowy Airbus Defence and Space poinformował, że w dniu 21 marca br. u wybrzeży Portugalii po raz pierwszy w historii przeprowadzono sześć udanych demonstracji automatycznego tankowania w powietrzu (automatic air-to-air refuelling; AAR) myśliwca wielozadaniowego F-16AM-20, należącego do Portugalskich Sił Powietrznych (Força Aérea Portuguesa; FAP) za pomocą sztywnego przewodu paliwowego samolotu transportowo-tankującego Airbus A310 MRTT (Multi Role Tanker Transport).
Według koncernu, udana i bezproblemowa demonstracja nowej technologii tankowania w locie jest wielką nadzieję na podniesienie jakości wykonywania tej procedury. Lot trwał łącznie 1 godz. 15 min. podczas których portugalski myśliwiec sześć razy podłączył się pod sztywny przewód paliwowy bez pobierania paliwa, przy prędkości 500 km/h (270 węzłów) i na wysokości 7.620 metrów (25.000 stóp), a także przy różnych warunkach oświetleniowych.
David Piatti, Airbus Test ARO, który nadzorował przebieg operacji z A310 MRTT, powiedział:
Najważniejszą rzeczą było to, że system może śledzić zachowanie samolotu pobierającego paliwo. Urządzenie działało doskonale i mogliśmy wykonać automatyczne kontakty zgodnie z planem. Pozwoli to na zmniejszenie wysiłku załogi, szczególnie w niesprzyjających warunkach pogodowych.
Z kolei portugalski pilot F-16AM-20, noszący pseudonim ?Prime?, tak ocenił przebieg operacji:
Misja testowa była dość spokojna i realizowana bez nieoczekiwanych problemów, co jest dobrym znakiem. Od chwili rozpoczęcia operacji przewód znajdował się we właściwym położeniu. Kontakt był bardzo precyzyjny i szybki. Można zauważyć różnicę ? im mniej wstrząsów odczuwa pilot, tym bardziej precyzyjnie może wykonać operację tankowania.
Miguel Gasco, szef działu Incubator Laboratory w Airbus Defence and Space, który koordynował rozwój systemu, dodał:
To stanowi zasadniczy krok w operacjach AAR na sztywnym przewodzie paliwowym, obiecując zwiększenie szybkości kontaktów, w szczególności zmniejszenie obciążenia operatora i zwiększenie bezpieczeństwa. Automatyczna praca na przewodzie jest ważnym filarem rozwoju naszego inteligentnego MRTT, który jest już w toku.
Technologia obrazowania, bazująca na technice automatycznego tankowania w powietrzu została pierwotnie wykorzystana przez dział Systemów Kosmicznych Airbus Defence and Space do tankowania w celu opracowania rozwiązań do tankowania satelitów w kosmosie lub do usuwania kosmicznych śmieci.
Obecnie, operacja tankowania w powietrzu przebiega manualnie, gdzie sztywny przewód paliwowy jest sterowany przez wykwalifikowanego operatora. W przypadku systemu AAR, gdy myśliwiec znalazł się w odpowiedniej pozycji względem przewodu, operator uruchamia tryb automatyczny i kończy procedurę umiejscawiając przewód w gardzieli wlewowej, umieszczonej na grzbiecie kadłuba myśliwca. Takie rozwiązanie zwiększa bezpieczeństwa (w przypadku turbulencji, które wydłużają czas tankowania), przyspiesza procedurę (co pozwoli na zatankowanie większej ilości samolotów w takim samym czasie) oraz nie wymaga modyfikacji żadnego elementu konstrukcji samolotów pobierających paliwo.
WIDEO:
Źródło:
airbusdefenceandspace.com: Airbus Achieves Automatic Air-to-Air Refuelling Contact
Czytaj także:
Belgia, Niemcy i Norwegia wspólnie kupią powietrzne tankowce A330 MRTT
CASA C-295W w roli powietrznego tankowca [WIDEO]
Lockheed Martin zaprezentował model ?niewidzialnego? samolotu-cysterny
KC-Z: Powietrzny tankowiec w technologii stealth dla USAF?
Oblot docelowej wersji cysterny KC-46A Pegasus