Amerykański samolot obserwacyjny OC-135B Open Skies z 95. Eskadry Rozpoznawczej (ACC) musiał awaryjnie lądować w rosyjskim Chabarowsku po wykryciu usterki podwozia.
Amerykańska odznaka Open Skies. / Wikimedia Commons (U.S. Air Force).
Jak poinformowała rzeczniczka Pentagonu, ppłk Michele Baldanza, w dniu 29 lipca br. amerykański samolot obserwacyjny OC-135B Open Skies wystartował z Ułan Ude (Buriacja), lecz jego załoga zauważyła, że podwozie całkowicie nie schowało się.
Po nieudanych próbach rozwiązania usterki, zdecydowano się przerwać misję i skierować maszynę do Chabarowska, gdzie jej pokład opuścili rosyjscy obserwatorzy, po czym maszyna udała się do amerykańskiej bazy lotniczej Kadena w Japonii, gdzie przejdzie niezbędne naprawy. Następnie, maszyna uda się do swojej macierzystej bazy, gdzie przejdzie szczegółowy przegląd techniczny.
Boeing OC-135B Open Skies jest jedną z trzech maszyn obserwacyjnych, będących na wyposażeniu USAF, zmodyfikowanym WC-135B (zaprojektowanym do wykrywania skażeń i rozpoznawania pogody), używanym przez 95. Eskadrę Rozpoznawczą (ACC) i stacjonującym w bazie lotniczej Offutt w stanie Nebraska.
Traktat o Otwartych Przestworzach (Open Skies) umożliwiający wzajemną kontrolę potencjału obronnego i działalności wojskowej został podpisany w 1992 roku przez 25 państw w Helsinkach; Polska ratyfikowała go w 1995 r., a traktat wszedł w życie w dniu 1 stycznia 2002 roku. Obecnie stronami traktatu są 34 państwa. Traktat stanowi, iż przestrzeń powietrzna nad terytoriami sygnatariuszy zostaje udostępniona dla lotów nieuzbrojonych samolotów zwiadowczych, w celu ułatwienia kontroli wypełniania istniejących lub przyszłych porozumień dotyczących kontroli zbrojeń.
Państwa-sygnatariusze Traktatu o Otwartych Przestworzach (Open Skies) na jasno niebiesko, państwa depozytariusze na ciemno niebiesko, państwa, które jeszcze nie ratyfikowały traktatu na żółto. / Wikimedia Commons (domena publiczna).
Czytaj także:
Boeing zbuduje następcę Air Force One