Artystyczna koncepcja okrętu podwodnego typu Shortfin Barracuda Block 1A, zaoferowanego Royal Australian Navy przez francuski koncern DCNS. / Źródło: en.dcnsgroup.com.

Australia kupi francuskie okręty podwodne za prawie 40 mld USD

Rząd w Canberze porozumiał się z francuskim koncernem zbrojeniowym DCNS w ?podwodnym kontrakcie stulecia? na 12 nowych okrętów podwodnych, którego wartość wyniesie ok. 50 mld AUD (38,7 mld USD).

W ramach postępowania na 12 nowych, konwencjonalnych okrętów podwodnych dla Royal Australian Navy (RAN) SEA 1000 Future Submarine Program, rząd w Canberze zdecydował o wyborze oferty francuskiej oraz odrzuceniu niemieckiej i japońskiej.

Decyzję ogłosili, w dniu 26 kwietnia br., wspólnie premier Australii Malcolm Turnbull, minister obrony Marise Payne, minister innowacji, przemysłu, nauki i badań Christopher Pyne oraz dowódca Royal Australian Navy wiceadm. Tim Barrett:

Decyzja została ugruntowana możliwościami [koncernu] DCNS, aby jak najlepiej wykonać wszystkie wymagania Rządu Australijskiego. Te obejmują doskonałą wydajność czujników i charakterystyk stealth, a także zasięg i autonomiczność podobną jak w okrętach podwodnych typu Collins. Rozważania Rządu obejmowały także koszty, harmonogram [prac i wdrażania], wykonanie programu, wsparcie eksploatacyjne oraz zaangażowanie australijskiego przemysłu. ? ogłoszono w oświadczeniu.

Decyzję Australijczyków skomentował Herve Guillou, dyrektor generalny koncernu DCNS:

Ten sukces nie byłby możliwy bez silnej pracy zespołowej pomiędzy francuskimi władzami, DCNS a naszymi partnerami przemysłowi. Francja i Australia są sojusznikami od ponad 100 lat, a my czekamy na dalsze wzmacnianie relacji i uhonorowanie zaufania Rządu Australijskiego tym niezwykle ważnym programem.

Tym samym odrzucono ofertę japońską konsorcjum Mitsubishi Heavy Industries Ltd. z Kawasaki Heavy Industries Ltd., którzy proponowali rozwinięcie okrętu podwodnego typu Soryu oraz niemiecką koncernu Thyssenkrupp AG z okrętem podwodnym pochodzącym od typów 212A i 214.

Choć szczegółowe rozmowy nt. spraw handlowych, samym projekcie SEA 1000 Future Submarine Program rozpoczną się jeszcze w tym roku, to już teraz wiadomo, że Francja zaoferuje Australii konwencjonalną wersję swojego najnowszego, atomowego okrętu podwodnego typu Barracuda. Aktualnie trwa budowa trzech z sześciu zaplanowanych okrętów (Suffren, Duguay-Trouin i Tourville; pozostałe zamówione to: Dupetit-Thouars, Duquesne i De Grasse ? przyp. red.), które będą wchodzić do służby w latach 2017-2022, a pozostałe w latach 2025-2029.

W ofercie dla Royal Australian Navy w wariancie Shortfin Barracuda Block 1A reaktor nuklearny zostanie zastąpiony układem diesel?elektrycznym z ogniwami paliwowymi, a projekt spełnia równocześnie wszystkie wymogi programu. Okręty o długości 90 metrów i wyporności ponad 4.000 ton zosta zbudowane przez państwowe konsorcjum ASC Pty Ltd (wcześniej znane pod nazwą Australian Submarine Corporation) z siedzibą w Osborne, przedmieściach Adelaide, stolicy stanu Australia Południowa. Kontrakt zapewni miejsca pracy w Australii dla ok. 4.000 osób.

Jak podkreślają eksperci wojskowi, jest to największe zamówienie w dziejach Australii dla sił zbrojnych oraz największy w historii kontrakt na budowę konwencjonalnych okrętów podwodnych. Ranga wydarzenia jest tak wielka, że negatywna decyzja dla Japończyków spowodowała spadek notowań akcji Mitsubishi Heavy Industries Ltd. na tokijskiej giełdzie o 3,6%.

Czytaj także:

Amerykańskie bombowce B-1B Lancer będą stacjonować w Australii?

Kolejne samoloty zwiadowcze dla Australii

Pierwszy Growler dla Australii

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.