Bsl MAGMA. / fot. BAE Systems.

BAE Systems ujawnił rewolucyjny bezzałogowiec MAGMA [FOTO]

W dniu 13 grudnia br. brytyjski koncern zbrojeniowy BAE Systems ujawnił, że powstały wspólnie ze specjalistami z University of Manchester bezzałogowy aparat latający (UAV) typu MAGMA został oblatany. Jak podkreślają Brytyjczycy, rewolucyjny system sterowania statkiem powietrznym zmieni przyszłość lotnictwa.

W środę, 13 grudnia br. brytyjski koncern zbrojeniowy BAE Systems ujawnił, że dokonano oblotu eksperymentalnego, bezzałogowego aparatu latającego (unmanned aerial vehicle; UAV) typu MAGMA. Jak podkreśla komunikat prasowy, koncern chce wspólnie ze specjalistami z University of Manchester zmienić przyszłość projektowania statków powietrznych, dzięki unikalnej technologii sterowania podczas lotu.

Brytyjczycy zakończyli tym samym pierwszą fazę prób w locie bsl MAGMA, który jest niewielkim statkiem powietrznym, zaprojektowanym z myślą o rewolucyjnym systemie sterowania tylko i wyłącznie za pomocą wyrzutu powietrza zza sprężarki silnika odrzutowego, co ma utorować drogę dla przyszłych projekty samolotów o jeszcze lepszych charakterystykach stealth, czyli zmniejszonego przekroju radarowego (radar cross section; RCS).

Nowa koncepcja sterowania statkiem powietrznym wyklucza zastosowanie konwencjonalnych, ruchomych i jednocześnie złożonych części mechanicznych służących do poruszania klapami w celu sterowania nim podczas lotu. Może to zapewnić większą kontrolę, a także zmniejszyć masę statku i jego koszty konserwacji, umożliwiając w przyszłości lżejsze, bardziej ?niewidzialne?, szybsze i efektywniejsze samoloty wojskowe i cywilne.

Za innowacyjny system sterowania odpowiadają dwie technologie:

  1. Wing Circulation Control, która zasysa powietrze z silnika odrzutowego i wydmuchuje z prędkością ponaddźwiękową poprzez tylną krawędź spływu skrzydeł, zapewniając kontrolę nad zmianą wysokości lotu;
  2. Fluidic Thrust Vectoring, która zassane powietrze wydmuchuje pod dyszą wylotową silnika, co powoduje odchylanie gazów wylotowych, umożliwiając zmianę kierunku lotu.

Bsl MAGMA. / fot. BAE Systems.

Próby w locie są częścią projektu realizowanego przez BAE Systems i University of Manchaster oraz początkiem szerszej, długoterminowej współpracy pomiędzy przemysłem, środowiskiem akademickim i rządem w celu zbadania i opracowania innowacyjnej technologii sterowania lotem. W najbliższych miesiącach planowane są dalsze testy, które mają wykazać czy nowe technologie sterowania lotem, których ostatecznym celem jest konstrukcja bez ruchomych powierzchni sterowych i klap, mogą doprowadzić do całkowitej zmiany myślenia na temat projektowania skrzydła, których obecna konwencjonalna konstrukcja z szczelinami i zawiasami zwiększa odbicie radarowe. Będzie to pierwsze użycie tego typu kontroli cyrkulacji powietrza w locie na samolocie z turbiną gazową z jednym silnikiem.

Clyde Warsop, członek zespołu inżynierskiego z BAE Systems, powiedział:

Technologie, które rozwijamy z University of Manchester, pozwolą na zaprojektowanie tańszych, lepszych samolotów nowej generacji. Nasze inwestycje w badania i rozwój napędzają ciągłe udoskonalenia technologiczne naszych samolotów wojskowych, pomagając zapewnić, że brytyjski przemysł lotniczy pozostaje w czołówce branży i że zachowujemy odpowiednie umiejętności w zakresie projektowania i budowy samolotów przyszłości.

Bill Crowther, starszy pracownik naukowy i lider projektu MAGMA na University of Manchester, dodaje:

Te próby są ważnym krokiem naprzód w naszych wysiłkach zmierzających do zbadania adaptowalnych płatowców. To, co staramy się osiągnąć dzięki temu programowi, jest naprawdę przełomowe.

Bsl MAGMA. / fot. BAE Systems.

Pozostałe technologie, które mają poprawić osiągi nowego bezzałogowcarealizowane we współpracy z specjalistami z University of Arizona oraz NATO Science and Technology Organisation (STO).

Jak podkreśla BAE Systems, innowacje kluczowym zagadnieniem dla koncernu, który zainwestował kwotę 4,4 mld GBP w prace badawczo-rozwojowe (B+R) w ciągu ostatnich 5 lat, co stanowi główny atut brytyjskiego przemysłu obronnego. W samym tylko 2016 roku wydano na te cele kwotę 1 mld GBP, w tym 10,7 mln GBP na współpracę z wiodącymi brytyjskimi uczelniami w takich dziedzinach, jak nowe materiały, zaawansowana produkcja, sztuczna inteligencja (AI), pojazdy latające czy testowanie awioniki. Koncern dokonał również strategicznych inwestycji w szereg rozwijających się technologii w sektorze lotniczym, takie jak opracowywany przez Reaction Engines Ltd. hybrydowy, zasilany wodorem silnik rakietowy SABRE (Synergistic Air-Breathing Rocket Engine), który ma działać zarówno w atmosferze, jak i próżni, czy technologię rzeczywistości rozszerzonej w kokpicie we współpracy z University of Birmingham.

Infografika dotycząca bsl MAGMA. / fot. BAE Systems.

Źródło:

baesystems.com: Successful first flight trial completion of unmanned aerial vehicle, MAGMA

Czytaj także:

Uderzeniowy dron od Xcalibur Aerospace Ltd. z bronią laserową

Chiny: Oblot pierwszego na świecie transportowego drona AT200 [WIDEO]

USAF poszukują systemów broni laserowej i mikrofalowej przeciwko dronom

DSEI 2017: Lockheed Martin UK prezentuje miniaturowego drona Outrider [WIDEO]

DSEI 2017: Gąsienicowe drony Ironclad od BAE Systems [FOTO]

Northrop Grumman i BAE Systems wycofują się z programu T-X

BAE Systems: Laser z soczewkami atmosferycznymi bronią przyszłości [WIDEO]

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.