Air Force One nad Mount Rushmore. Źródło: Wikimedia Commons.

Boeing zbuduje następcę Air Force One

W piątek, w dniu 29 stycznia 2016 roku Pentagon poinformował o przyznaniu koncernowi Boeing Company kontraktu na wstępne prace nad nowym prezydenckim samolotem Air Force One. Nowa maszyna zostanie zbudowana na bazie Boeinga 747-8.

Według Pentagonu, USAF (Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych) przyznały Boeingowi wstępny kontrakt o wartości 25,8 mln USD. Kontrakt obejmie prace mające zminimalizować ryzyko opóźnień i przekroczenia budżetu poprzez głęboką analizę wymagań nowego Air Force One i pogodzenia ich z konstrukcją Boeinga 747.

Szczegóły kontraktu dotyczące łącznej wartości umowy nie zostały ujawnione, ale Siły Powietrzne stwierdziły wcześniej, że kwota przeznaczona na dwa nowe samoloty Air Foce One to 1,65 mld USD. Siły Powietrzne ogłosiły, że nowe maszyny prezydenckie będą bazować na samolotach Boeing 747-8 po raz pierwszy w styczniu 2015 roku.

Lotnictwo planuje zmiany w umowie, mają one nastąpić w najbliższych latach, w czasie gdy program Air Force One przejdzie do fazy projektowania i inżynierii, a później o fazy produkcji.

VC-25A - Air Force One. (

VC-25A – Air Force One.

Siły Powietrzne wykorzystują obecnie dwa samoloty VC-25, które są specjalnie skonfigurowanymi wersjami samolotu Boeing 747-200B i wielkimi krokami zbliżają się do końca planowanej 30-letniej służby.

W styczniu sekretarz lotnictwa Deborah James powiedziała, że nowy Air Force One będzie wykorzystywał sprawdzone technologie i certyfikowany dostępny od ręki sprzęt w celu utrzymania programu w przystępnej cenie. Decyzja co do wyboru maszyny była powszechnie wyczekiwana, od czasu prezentacji jedynego czterosilnikowego Airbusa A380 produkowanego w Tuluzie we Francji.

747-8 stanowi z kolei jedyny czterosilnikowy samolot, jaki produkcję firma Boeing. Obecność czterech silników bez wątpienia pozostawia dodatkowy margines bezpieczeństwa lotu niż standardowe maszyny dwusilnikowe. W zeszłym tygodniu przedstawiciele firmy Boeing ogłosili, że zamierzają ograniczyć produkcję maszyn 747-8 w połowie września br. Czterosilnikowe maszyny służą głównie w lotnictwie towarowym, podczas gdy w transporcie pasażerów dominują maszyny dwusilnikowe dla ograniczenia zużycia paliwa.

Czytaj także:

Amerykanie pracują nad dronem uzbrojonym w laser

Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.