Artystyczna koncepcja wstępnego projektu XLUUV Orca. / fot. Lockheed Martin.

Boeing i Lockheed Martin w programie podwodnego drona XLUUV Orca

Amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin dołączył do Boeing Company w fazie projektowej bardzo dużego bezzałogowego aparatu podwodnego (XLUUV) dla US Navy o nazwie Orca.

W poniedziałek, 30 października br. amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin poinformował, że otrzymał od Departamentu Obrony kontrakt w ramach pierwszej fazy programu bardzo dużego bezzałogowego aparatu podwodnego (Extra Large Unmanned Underwater Vehicle; XLUUV) dla US Navy o nazwie Orca. W ramach fazy projektowej, która potrwa 15 miesięcy, koncern otrzymał kontrakt w wysokości 43,2 mln USD. Finalny projekt ma powstać do grudnia 2018 roku.

Program Orca to dwufazowa konkurencja, obejmująca już wspomnianą fazę projektową oraz fazę produkcji do dziewięciu prototypów bardzo dużego bezzałogowego aparatu podwodnego, a program ma za zadanie sprostać rosnącym wymaganiom podwodnej świadomości operacyjnej i dostarczania ładunków.

US Navy oczekuje, że finalny bezzałogowiec będzie wielozadaniowym, autonomicznym pojazdem dalekiego zasięgu, wyposażonym w rekonfiguralną, modułową ładownię transportową. Kluczowe atrybuty XLUUV obejmują wydłużony zasięg pojazdu, jego pełną autonomię i trwałość. Podstawowe zadania stawiane przed inżynierami to wywiad, nadzór i rozpoznanie (ISR), środki zaradcze wobec min morskich, system ostrzegania przed zagrożeniami podwodnymi i nawodnymi, a także ma służyć jako platforma szkoleniowa w zakresie zwalczania okrętów podwodnych (ZOP).

Jednak podstawowym zadaniem będzie dostarczanie ładunków. Według założeń Marynarki Wojennej, Orca będzie wykonywać misje wahadłowo z możliwością okresowej komunikacji, dostarczania ładunków i tranzytu do bazy macierzystej, a najważniejszym będzie fakt, że pojazd będzie użytkowany na odległość, z całkowitym bezpieczeństwem dla operatorów US Navy.

Frank Drennan, dyrektor programów podwodnych i autonomicznych w Lockheed Martin, powiedział:

Dzięki każdemu nowym podwodnemu pojazdowi zaprojektowanemu przez Lockheed Martin, oferujemy najnowocześniejsze technologie i innowacyjną integrację tych technologii, zwiększając zakres, zasięg i skuteczność sił podwodnych i ich misji. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu we wspieraniu zadań US Navy, nasi inżynierowie podchodzą do tego projektu z poczuciem pilności i kontynuowanej zręczności.

Lockheed Martin posiada ponad 40 lat doświadczeń w systemach bezzałogowych i robotycznych na morzu, powietrzu i na ziemi. Prace w ramach pierwszej fazy programu Orca będą wykonywane w zakładach Palm Beach na Florydzie, z dodatkowym wsparciem ośrodków firmy w Manassas (Wirginia), Syracuse (Nowy Jork i Owego (Nowy Jork).

Nie tylko Lockheed Martin…

Echo Voyager. / fot. Boeing Company.

Warto zauważyć, że Lockheed Martin dołączył, jako konkurent, do innego giganta branży zbrojeniowej, koncernu Boeing Company, który dwa tygodnie wcześniej jako pierwszy otrzymał kontrakt w ramach programu Orca wysokości 42,3 mln USD.

Lance Towers, dyrektor zaawansowanych technologicznie programów i systemów autonomicznych w Boeing Company, powiedział:

Koncepcja dużego bezzałogowego aparatu podwodnego zmniejszy koszty prowadzenia operacji podwodnych przez US Navy, niż z użyciem wielu mniejszych bezzałogowców, gdyż XLUUV będzie działać całkowicie niezależnie od okrętu-matki lub załogowego okrętu podwodnego. Mniejsze, ?taktyczne? drony podwodne wymagają nie tylko załogowego okrętu w pobliżu, ale ich działania mogą być również ograniczone ze względu na złą pogodę lub inne czynniki środowiskowe.

Ofertą Boeinga w programie XLUUV Orca jest bezzałogowy aparat podwodny o nazwie Echo Voyager, który ma 15,5 metra długości i został po raz pierwszy zaprezentowany w dniu 23 marca ub. r., a wstępne testy ruszyły w dniu 5 czerwca br. (czytaj więcej: Boeing Echo Voyager ? nowy, bezzałogowy aparat podwodny [WIDEO] oraz: Boeing rozpoczął testy podwodnego drona Echo Voyager [WIDEO]).

Dron, na potrzeby charakterystyk programu XLUUV Orca, został wyposażony w modułową ładownię, dzięki której będzie mógł zbierać dane, zarówno o znaczeniu cywilnym, jak i wojskowym: na temat podmorskiego życia, położenia okrętów wojennych przeciwnika, rozpoznania powierzchni morza, prowadzenia podwodnych operacji poszukiwawczych, dostarczania ładunków, ochrony infrastruktury krytycznej. Może zostać wykorzystany jako platforma bojowa do przenoszenia uzbrojenia czy bezzałogowych aparatów latających klasy mikro, poszukiwania okrętów podwodnych, zwabiania jednostek przeciwnika, niszczenia podmorskich pól minowych oraz przygotowywania przestrzeni morskiej do prowadzenia walki.

Echo Voyager. / fot. Boeing Company.

LDUUV?

Warto zauważyć, że US Navy prowadzi równolegle inny program bezzałogowych dronów. Bezzałogowy aparat podwodny dużej średnicy (Large Diameter Unmanned Underwater Vehicle; LDUUV) ma zostać zostać wdrożony na drodze szybkiego pozyskania i będzie przenoszony przez wielozadaniowe okręty podwodne z napędem nuklearnym typu Virginia, które wchodzą obecnie do służby. Zadania stawiane przez US Navy będą mogły być podobne, jak w przypadku XLUUV Orca, z tą różnicą że LDUUV będzie mógł wykonywać swoje zadania bez potrzeby powrotu do okrętu macierzystego, co według planistów Marynarki zwiększy zasięg ?oczu i uszu? okrętów podwodnych, a także nawodnych. W przypadku XLUUV Orca, dron tylko okazjonalnie wychodziłby na powierzchnię by przekazać dowództwu zgromadzone informacje. Poza tym, LDUUV będzie bardziej nastawiony za zadania ISR z ewentualnym dostosowaniem do innych misji, a XLUUV Orca będzie charakteryzować się swoją wielozadaniowością.

Źródła:

news.lockheedmartin.com: Lockheed Martin to Design U.S. Navy?s Extra Large Unmanned Undersea Vehicle (XLUUV), Orca

lockheedmartin.com: Orca – Extra Large Unmanned Underwater Vehicle (XLUUV)

news.usni.org: Boeing, Lockheed Martin Moving Forward with Navy XLUUV Acquisition Program

Czytaj także:

US Navy sformowała pierwszą w swojej historii eskadrę podwodnych dronów

US Navy pracuje nad podwodnymi stacjami ładowania dronów [WIDEO]

Amerykański podwodny dron przejęty przez Chińczyków

Surrogat ? dron-symulator okrętu podwodnego dla WMF?

Jaki będzie amerykański myśliwski okręt podwodny przyszłości?

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.