Amerykański koncern zbrojeniowy Boeing Company podpisał list intencyjny (LOI) z PGZ S.A. w zakresie możliwości współpracy m.in. w ramach projektów związanych ze śmigłowcami szturmowymi AH-64E Guardian (Apache Block III) w programie Kruk.
List podpisano w dniu 20 maja br. podczas 10. bydgoskich targów Air Fair 2016 na terenie Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2, w głównym hangarze przy ul. Szubińskiej. Zawiera on program zaangażowania przemysłowego opracowany przez obie firmy, dostosowany do priorytetów polskiego MON. Ze strony polskiej podpis złożył wiceprezes zarządu PGZ S.A., Radosław Obolewski, a amerykańskiej wiceprezes Boeing Defense, Space & Security ds. międzynarodowej sprzedaży i marketingu, Jeffrey B. Kohler.
Program współpracy obejmuje rozwój kompetencji, transfer technologii oraz know-how, wspólne badania, rozbudowę technologii i łańcucha dostaw, jak również usługi wsparcia w zakresie szerokiej gamy platform i programów Boeinga w lotnictwie i obronności, w tym śmigłowców szturmowych AH-64E Guardian (Apache Block III), śmigłowców transportowych CH-47 Chinook i przemiennopłatów V-22 Osprey. Amerykański gigant zamierza prowadzić interesy ze spółkami lotniczymi wchodzącymi w skład PGZ S.A., w ramach szeregu przedsięwzięć dotyczących projektowania, produkcji oraz integracji.
Jeśli AH-64E Guardian zostałby wybrany w programie Kruk, Boeing zaoferował rozwój możliwości biznesowych obejmujących integrację broni i systemów łączności, wsparcie długoterminowe oraz szkolenia dla załóg. Oprócz powyższych projektów, Amerykanie chcą współpracować z PGZ S.A. w zakresie wywiadu lotniczego, programów obserwacji i rozpoznania, jak również systemów kosmicznych i satelitarnych.
O ewentualnym zakupie 24 śmigłowców szturmowych AH-64E Guardian (Apache Block III) w ramach programu Kruk informował Dziennik Gazeta Prawna w połowie kwietnia br. (czytaj więcej: AH-64E Guardian dla Polski?). Miesiąc wcześniej informowano z kolei o negocjacjach pomiędzy Bell Helicopter a PZL-Mielec Sp. z o.o. ws. możliwości uruchomienia w Polsce produkcji śmigłowców szturmowych AH-1Z Viper, jeśli jednak te zostałyby wybrane przez MON na następcę Mi-24D/W w Wojsku Polskim (czytaj więcej: Śmigłowce szturmowe Viper będą powstawać w Polsce?).
Boeing AH-64E Guardian (Apache Block III) jest najnowszym wariantem śmigłowców szturmowych z rodziny Apache, wyposażonym w kompozytowe łopaty śmigieł oraz nowe przekładnie i głowice, a także mocniejsze silniki turbowałowe General Electric T700-GE-701D o mocy maksymalnej 2000 KM/1491 kW. Zmiany te poprawiły osiągi, a zwłaszcza prędkość i wznoszenie się. Modyfikacji uległa też elektronika, awionika i oprogramowanie, umożliwiając zastosowanie ulepszonego radaru typu Longbow lub AESA oraz system optoelektroniczny o wyższej rozdzielczości i dokładności M-TADS/PNVS (Modernized Target Acquisition Designation Sight/Pilot Night Vision Sensor), zwanego też Arrowhead. Załoga śmigłowca uzyskała również możliwość kontroli uderzeniowych bądź rozpoznawczych bezzałogowych aparatów latających. Debiut bojowy tych maszyn miał miejsce w Afganistanie w marcu 2014 roku.
Czytaj także:
PGZ chce zatrudnić 60.000 osób do 2030 roku