Artystyczna koncepcja fregaty rakietowej typu 26 GCS z 2015 roku. / fot. BAE Systems plc.

Budowa nowych fregat rakietowych Royal Navy od 2017 roku

BAE Systems Maritime ? Naval Ships rozpocznie od przyszłego roku budowę pierwszej fregaty rakietowej nowej generacji typu 26 Global Combat Ship dla brytyjskiej Royal Navy. Równocześnie ogłoszono, że MBDA dostarczy przyszłym okrętom systemy obrony przeciwlotniczej Sea Ceptor.

Podczas wizyty w stoczni BAE Systems Clyde w szkockim Glasgow, szef brytyjskiego MON Michael Fallon ogłosił, że latem 2017 roku rozpoczną się wstępne prace przygotowawcze do budowy fregat rakietowych nowej generacji typu 26 Global Combat Ship (GCS) dla Royal Navy:

Wspierany przez wzrastający budżet obronny program fregat typu 26, dostarczy naszej Royal Navy nową generację zaawansowanych okrętów wojennych w najlepszych warunkach finansowych dla podatników. Rząd brytyjski ogłasza dziś zabezpieczenie setek wysoko wykwalifikowanych miejsc pracy w Clyde na co najmniej dwie dekady i kolejne setki w łańcuchu dostaw w całej Wielkiej Brytanii.

Ian King, dyrektor generalny, BAE Systems Inc., skomentował decyzję brytyjskiego MON, podkreślając, że:

Dzisiejsze oświadczenie zabezpiecza silny fundament dla następnych dwóch dekad przemysłu stoczniowego w naszych zakładach w Szkocji. Jest to wotum zaufania w możliwości naszych pracowników w zakresie projektowania, budowy, integracji i wodowania okrętów.

Rząd brytyjski w ramach strategicznego przeglądu obrony i bezpieczeństwa na 2015 rok (Strategic Defence and Security Review; SDSR) zobowiązał się do zamówienia ośmiu zaawansowanych okrętów zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) i zainwestował dotąd w ten program 1,9 mld GBP (całkowite koszty wyceniono na 8 mld GBP). Na dzień dzisiejszy zgromadzono środki i materiały na budowę pierwszych trzech fregat typu 26, którą zajmie się 27 podwykonawców.

Fregaty rakietowe typu 26 GCS zastąpią w Royal Navy trzynaście okrętów typu 23 (nazywanych także Duke ? przyp. red.). Będą mieć 149,9 metra długości, 20,8 metra szerokości oraz ponad 8.000 ton pełnej wyporności. Napęd typu CODLAG (COmbined Diesel-eLectric And Gas) będzie kombinacją jednej turbiny gazowej Rolls-Royce MT30, czterech silników diesla MTU i dwóch silników elektrycznych i zapewni jednostkom prędkość maksymalną 26 węzłów (48 km/h) i zasięg maksymalny do 7.000 mil morskich (13.000 km). Takie rozwiązania, podczas rejsu na silnikach elektrycznych, gwarantuje znaczne zmniejszenie poziomu hałasu emitowanego przez siłownię, co jest szczególnie przydatne w przypadku śledzenia okrętów podwodnych.

Załogę będzie stanowić 118 oficerów i marynarzy (z możliwością zaokrętowania w razie potrzeby jeszcze 90 ludzi). Typ 26 GCS zostaną wyposażone w nowy trójwspółrzędny radar średniego zasięgu Artisan 3D typu 997 (Advanced Radar Target Indication Situational Awareness and Navigation) do jednoczesnego śledzenia 800-900 celów powietrznych i nawodnych na dystansie do 200 km. Ponadto, na wyposażenie trafi też radar nawigacyjny Kelvin Hughes Ltd SharpEye, sonar ciągniony typu 2087 i kadłubowy typu 2050 oraz system komunikacji satelitarnej SCOT-5.

Uzbrojenie przeciwlotnicze będzie stanowić 48 uniwersalnych wyrzutni pionowego startu VLS (Vertical Launching System), wyposażonych w pociski Sea Ceptor z rodziny CAMM (Common Anti-Air Modular Missile), których integrację z okrętami również ogłoszono tego samego dnia. Producent, MBDA Missile Systems, otrzymał od brytyjskiego MON kontrakt w wysokości 100 mln GBP. James Allibone, dyrektor sprzedaży i biznesu na Wielką Brytanię tego europejskiego koncernu zbrojeniowego, powiedział, że:

Inwestycja w system Sea Ceptor zapewni Royal Navy i jej partnerom znakomitą osłonę przeciwlotniczą. Dzięki umowie z brytyjskim ministerstwem obrony, MBDA zapewni wspólny system rakietowy, zarówno dla zastosowań morskich, jak i lądowych, co zmniejszy znacząco koszty, zaangażowane w opracowanie odrębnych systemów.

Artystyczna koncepcja odpalenia pocisku Sea Ceptor z fregaty rakietowej typu 26 GCS. / fot. MBDA Missile Systems.

Artystyczna koncepcja odpalenia pocisku Sea Ceptor z fregaty rakietowej typu 26 GCS. / fot. MBDA Missile Systems.

Do atakowania celów lądowych i morskich, okręty zostaną wyposażone w 24 wyrzutnie pionowego startu Mk 41 VLS z możliwością integracji ich z rakietami manewrującymi RGM-109E Tomahawk Land Attack Missile (TLAM Block IV) czy zwalczania okrętów podwodnych RUM-139 VL-ASROC. Uzbrojenie dodatkowe będą stanowić jedna armata morska Mk 45 kal. 127 mm, kombinacja dwóch systemów obrony bezpośredniej DS30M Mark 2 kal. 30 mm z dwoma Phalanx CIWS, a także dwa karabiny M134 Minigun i cztery uniwersalne karabiny maszynowe.

Wyposażenie lotnicze będą stanowić dwa śmigłowce AgustaWestland AW159 Wildcat (Lynx Wildcat), wyposażone w cztery rakiety przeciw-okrętowe lub dwie torpedy ZOP albo AgustaWestland AW101 (Westland Merlin) z czterema torpedami ZOP. Ponadto, będzie możliwość przenoszenia bezzałogowych aparatów latających (UAV).

Według planów BAE Systems Maritime ? Naval Ships, pierwsza fregata rakietowa typu 26 Global Combat Ship ma wejść do służby w Royal Navy w 2023 roku.

Źródła:

baesystems.com: Manufacturing of the Type 26 Global Combat Ships to start in summer 2017

mbda-systems.com: MBDA?s Sea Ceptor surges ahead with contract for the UK Royal Navy?s type 26 frigates

Czytaj także:

Royal Navy ochrzciła strategiczny okręt podwodny nowej generacji

Brytyjski dowódca chce amerykańskich Marines na lotniskowcu HMS ?Queen Elizabeth?

Brytyjczycy wycofają duży śmigłowcowiec desantowy

Wkrótce ruszy budowa nowych brytyjskich strategicznych okrętów podwodnych

Koniec transferu śmigłowców AW101 Merlin do Royal Navy

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.