MiG-29A, należący do Bułgarskich Sił Powietrznych. / Wikimedia Commons.

„Bunt pilotów” spowodowany fatalnym stanem bułgarskiego lotnictwa?

Jak poinformowały media, powołując się na oświadczenie prasowe resortu obrony narodowej Bułgarii, lotnicy Bułgarskich Sił Powietrznych (bułg. ?????????????? ????, ???) operujący na myśliwcach przewagi powietrznej MiG-29 w dniu 24 października br. odmówili prowadzenia lotów szkolnych z wykorzystaniem tych maszyn. 

Zgodnie z doniesieniami prasowymi, powodem takiej, a nie innej decyzji lotników z 3. Myśliwskiej Bazy Lotniczej ? Graf Ignatievo jest fatalny stan techniczny bułgarskiego lotnictwa. Piloci bułgarskich myśliwców przewagi powietrznej MiG-29 (w kodzie NATO: Fulcrum) z 2/3 Eskadry Myśliwskiej z Graf Ignatievo boją się o własne bezpieczeństwo w związku z szerokimi nieprawidłowościami w utrzymaniu i modernizacji posiadanego parku maszyn. Wśród powodów odmowy przez bułgarskich pilotów, wykonania powierzonych zadań ma być rzekomo także, niewystarczająca ilość nalotu tj. godzin spędzonych w locie.

Jak podaje prasa, protest lotników z bazy lotniczej Graf Ignatievo może mieć także inne podłoże ? niskie morale. W związku z niskim morale spowodowanym niezdolnością tego rodzaju sił zbrojnych do wypełniania zadań lotnicy mogą zaznaczać swoje niezadowolenie w związku z rezygnacją władz tego kraju z zakupu ośmiu fabrycznie nowych myśliwców wielozadaniowych JAS 39C/D Gripen (czytaj także: Bułgaria: Gripeny C/D zastąpią wysłużone MiG-29). W efekcie wycofania się z planów pozyskania szwedzkich Gripen’ów, władze w Sofii planują rozpisanie nowego przetargu i jak nieoficjalnie wiadomo pozyskanie używanych maszyn wielozadaniowych F-16A/B Fighting Falcon z Portugalii.

Do tego czasu obronie kraju służyć będą maszyny MiG-29 i Su-25, które mają zostać odnowione. Proces ten napotyka jednak na spore problemy ? opóźnienia pomimo pozyskania dziesięciu silników lotniczych z Federacji Rosyjskiej, wynikają z braku dokumentacji technicznej niezbędnej w procesie eksploatacji.

/Fot. Wikimedia Commons

Fatalny stan techniczny maszyn Bułgarskich Sił Powietrznych

Według raportu pod tytułem World Air Force 2017 [przygotowanego przez Flight Global] Bułgarskie Siły Powietrzne dysponują flotą składającą się z 15 myśliwców przewagi powietrznej MiG-29 oraz 12 samolotów szturmowych Su-25 (w kodzie NATO: Frogfoot). Rzeczywistość jednak weryfikuje te dane ? jak podają media w stanie umożliwiającym prowadzenie lotów, znajduje się zaledwie siedem maszyn MiG-29. Należy zaznaczyć, że od momentu wstąpienia w szeregi NATO, Bułgaria ma obowiązek spełniania sojuszniczych zobowiązań. Jednym z nich jest konieczność posiadania przynajmniej jednej eskadry [12 maszyn ? przyp.red.] myśliwców utrzymanych w dobrym stanie technicznym. W związku z powyższym kraj ten nie spełnia wymagań Sojuszu Północnoatlantyckiego.

W związku z tymi problemami w październiku 2015 roku rząd w Sofii podjął działania mające na celu umożliwienie statkom powietrznym innych państw członkowskich NATO prowadzenia misji operacji obrony przestrzeni powietrznej kraju [tzw. NATO Air Policng] (czytaj także: NATO będzie bronić przestrzeni powietrznej Bułgarii?). Przypominamy, że obecnie wsparcia w zabezpieczaniu przestrzeni powietrznej Bułgarii udzielają maszyny i lotniczy Włoskich Sił Powietrznych ? ich dyżur zakończy się z dniem 31 października br. (czytaj także: Polskie MiG-29 będą bronić nieba Rumunii i Bułgarii, Bułgarsko-amerykańska misja Air Policing).

Według władz, które nie podzielają obaw lotników i ? co więcej ? jasno stwierdzają, że ekploatowane maszyny są bezpieczne, a Bułgaria jest w stanie wykonywać swoje zobowiązania w ramach członkostwa w Sojuszu Północnoatlantyckim (NATO) m.in. w ramach misji obrony przestrzeni powietrznej.

Źródło: dw.com | sofiaglobe.com | rappler.com

Zobacz także:

Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.