CASA C-295W w wersji SAR. /Fot. Airbus Defence & Space

C295W nowym samolotem poszukiwania i ratownictwa RCAF

Jak informuje komunikat prasowy koncernu Airbus Defence & Space, w czwartek, w dniu 8 grudnia br. rząd Kanady ogłosił decyzję w sprawie zakupu nowych samolotów transportowych CASA C-295W jako maszyn poszukiwania i ratownictwa (SAR).

Oświadczenie wyjaśnia, że kanadyjskie władze podjęły decyzję o zakupie 16 maszyn CASA C-295W jako samolotów poszukiwania i ratownictwa (ang. Search and Rescue; SAR) dla Królewskich Kanadyjskich Sił Lotniczych (ang. Royal Canadian Air Force; RCAF). Zakup nowych maszyn jest wynikiem realizacji trwającego 14 lat programu FWSAR (Fixed Wing Search and Rescue) zapoczątkowanego jeszcze za czasów urzędowania gabinetu premiera Paula Martina. Oferta koncernu Airbus Defence & Space okazała się lepsza od tych proponowanych przez innych uczestników przetargu, czyli koncerny Leonardo z samolotem C-27J Spartan oraz Embraer z KC-390. Wartość zamówienia to 2,4 mld USD (9,87 mld PLN)

Jak ujawnia komunikat prasowy, dostawy maszyn rozpoczną się w ciągu trzech lat od przydzielenia zamówienia (realizacja zamówienia przewidziana jest na lata 2019-2022) – osiągnięcie pełnej gotowości operacyjnej ma być zatem możliwe nie wcześniej, niż w 2023 roku.

Warto zaznaczyć, że w budowie i wsparciu eksploatacji maszyn udział weźmie kanadyjski przemysł ? każda z maszyn będzie zasilana przez silniki firmy Pratt & Whitney Canada, systemy elektrooptyczne dostarczy zaś firma L-3 Wescam. Kanada otrzyma także symulatory lotu, które zostaną stworzone i będą mieścić się w Comox (Kolumbia Brytyjska) gdzie stacjonuje 19. Skrzydło Lotnictwa Królewskich Kanadyjskich Sił Lotniczych. W ramach tego zamówienia kanadyjskie maszyny będą miały zapewniony także pełen pakiet wsparcia technicznego na okres 11 lat, którego udzielaniem zajmie się spółka AirPro, stanowiąca wspólne przedsięwzięcie koncernów Airbus Defence and Space i PAL Aerospace – (porozumienie zawiera jednak możliwość wydłużenia usług wsparcia do 2042 roku (w tym przypadku Kanada musiałby jednak dopłacić aż, 2,3 mld USD (9,45 mld PLN) – przyp. red.).

Samoloty CC-115 i CC-130 Hercules. /Fot, RCAF | www.rcaf-arc.forces.gc.ca

Samoloty CC-115 i CC-130 Hercules. /Fot, RCAF | www.rcaf-arc.forces.gc.ca

Maszyny C-295W mają zastąpić obecnie eksploatowaną flotę maszyn SAR składającą się z 19 samolotów transportowych CC-115 oraz CC-130H – warto zaznaczyć, że niektóre z tych maszyn pozostają w służbie od niemal 50 lat. Pierwsze egzemplarze samolotów transportowych CC-115 dostarczane były do kanadyjskiego odbiorcy w 1964 roku.

Źródło: Airbus Defence & Space | Canada Selects Airbus C295W for Fixed-Wing Search and RescueRCI | Canada selects Airbus C-295W for its search and rescue planesJANES | Canada selects Airbus C295W search-and-rescue aircraft, ending 14-year saga

Zobacz także:

Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.