Fot. news.cn.

Chiny: największy samolot-amfibia na świecie wzbił się w powietrze [FOTO+WIDEO]

Jak poinformowała chińska agencja prasowa Xinhua, w dniu 24 grudnia br. z lotniska w Zhuhai na południu kraju dokonano oblotu największego samolotu-amfibii na świecie AVIC AG600. To trzeci samolot z rodziny dużych maszyn, opracowanych dotąd w Państwie Środka.

Zhuhai, Guangdong, Chiny. / Wikimedia Commons.

W niedzielę, 24 grudnia br. o godzi 9:39 czasu lokalnego (GMT+8) z lotniska Jinwan w Zhuhai koło Hongkongu (prowincja Guangdong) dokonano oblotu największego samolotu-amfibii na świecie AVIC AG600 Kunlong. Lot trwał około jednej godziny i odbył się bez problemów. Prototyp, oznaczony jako TA-600, został zaprojektowany przez China Aviation Industry General Aircraft (CAIGA) i zbudowany przez China Aviation Industry Corporation (AVIC). Jako ciekawostkę należy dodać, że „Kun” oznacza mityczną olbrzymią rybę, a „Long” smoka.

Huang Lingcai, szef projektantów AV600, powiedział agencji Xinhua:

Dziewiczy lot sprawia, że Chiny dołączają do niewielu krajów zdolnych do stworzenia dużego samolotu-amfibii.

Komitet Centralny Komunistycznej Partii Chin (KPCh) i Rada Państwa ChRL pogratulowały wszystkim zaangażowanym w projekt i przygotowania do oblotu, w tym Ministerstwu Przemysłu i Informacji, Administracji Lotnictwa Cywilnego Chin (Civil Aviation Administration of China; CAAC) oraz projektantom i producentom z korporacji CAIGA i AVIC. Gratulacyjny list podkreśla, że dziewiczy lot był przełomem w rozwoju samolotów specjalnego przeznaczenia po pierwszym locie dużego samolotu pasażerskiego Comac C919 w dniu 5 maja br. oraz transportowego Xi?an Y-20 Kunpeng, który wzbił się w powietrze w dniu 26 stycznia 2013 roku (czytaj także: Chiny: Ciężkie transportowce Y-20 już wkrótce w służbie).

Warto zauważyć, że pierwotnie oblot zaplanowano na 2015 rok, później przesunięto go na połowę 2016 roku. Prezentacja maszyny nastąpiła jednak dopiero w dniu 23 lipca ub. r. (czytaj więcej: Chińczycy zaprezentowali największy samolot-amfibię na świecie [WIDEO]), a pierwsze próby naziemne zostały zakończone w dniu 29 kwietnia br., gdy maszyna wykonała pierwsze kołowanie po pasie startowym. Oblot zaplanowano po raz kolejny na maj/czerwiec br.

AV600 ma 39,6 metra rozpiętości skrzydeł, około 36,9 metrów długości i 53,5 tony masy startowej. Napędzany jest czterema silnikami turbośmigłowymi WJ-6 o mocy 5.103 KM każdy (wbrew twierdzeniom chińskiej agencji prasowej, mówiącej o „rodzimych silnikach”, są one w istocie licencjonowaną wersją sowieckich Iwczenko AI-20, które napędzają samoloty transportowe, pasażerskie i latające łodzie An-8, An-10, An-12, An-32, Ił-18, Ił-38 i Be-12 ? przyp. red.), które zapewniają mu prędkość maksymalną do 500 km/h oraz długotrwałość lotu do 12 godzin.

Według producenta, w wersji pożarniczej maszyna weźmie na pokład do 12 ton wody (w 20 sekund) lub do 50 pasażerów. Oprócz tego może zabrać dodatkowe 370 ton wody w jednym ze zbiorników paliwa. AG600 będzie używany nie tylko do zwalczania pożarów lasów, ale także zadań poszukiwawczo-ratowniczych (search and rescue; SAR) i monitoringu morskiego.

Oprócz rodzimego odbiorcy, wcześniej zainteresowanie zakupem maszyn wyraziły Malezja i Nowa Zelandia. Nowy chiński samolot, pod względem rozmiarów, zdeklasował zagraniczne konstrukcje tej klasy, takie jak rosyjski Berijew Be-200 Altair i japoński ShinMaywa US-2. AVIC oczekuje dostarczyć odbiorcom w ciągu 15 lat nawet 60 maszyn tego typu. Zgodnie z oświadczeniem Chińczyków, już w 2016 roku korporacja otrzymała zamówienie na 17 łodzi latających.

Obecnie, lotnictwo chińskiej marynarki wojennej (PLANAF) dysponuje czterema łodziami latającymi Harbin SH-5, które służą do zadań zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), ratownictwa morskiego (SAR), a także walki z pożarami (jeden egzemplarz oznaczony jako PS-5). Łącznie wyprodukowano 7 maszyn, z czego 3 pierwsze były prototypami (SH-5X).

ZDJĘCIA:

Fot. news.cn.

Fot. news.cn.

Fot. news.cn.

Fot. news.cn.

Fot. news.cn.

Fot. news.cn.

Fot. news.cn.

WIDEO:

Źródło:

xinhuanet.com: China’s first domestic large amphibious aircraft makes maiden flight

Czytaj także:

Chiny: Oblot pierwszego na świecie transportowego drona AT200 [WIDEO]

Chiński uderzeniowy dron CH-5 zakończył próby w locie

Chiny: Rekordowa demonstracja roju mini-dronów [WIDEO]

C-805: Nowy chiński dron przypominający B-2A

Chiny ujawniły dron napędzany energią słoneczną [WIDEO]

Chiny ujawniły lekki samolot szturmowy L-15B [FOTO]

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.