fot. Defence Blog.

Chiny: NORINCO opracował bwp na podwoziu czołgowym

Chiński koncern zbrojeniowy NORINCO ujawnił istnienie nowego bojowego wozu piechoty, który powstał na gąsienicowym podwoziu, pochodzącym z lekkiego czołgu VT-5.

Jak poinformowały blogi militarne Defence Blog oraz DefPost w połowie sierpnia br., chiński państwowy koncern zbrojeniowy NORINCO (China North Industries Corporation) ujawnił prototyp nowego, bojowego wozu piechoty (bwp), który powstał na gąsienicowym podwoziu, pochodzącym z czołgu podstawowego VT-5. Prezentacja odbyła się podczas dnia systemów opancerzonych i przeciwpancernych, zorganizowanego przez koncern.

Według ujawnionych informacji, opracowywany wóz bojowy, oznaczony jako VN-17, został wyposażony w modułowe opancerzenie, z możliwością jego zwiększenia, celem dopasowania do zagrożeń środowiska walki czy specyfikacji konkretnej misji. Mobilność i poziom ochrony nowego bwp ma być identyczne, jak w przypadku bazowego czołgu VT-5.

Pojazd został wyposażony w nową, bezzałogową wieżę, uzbrojoną w armatę automatyczną kal. 30 mm, wyrzutnie granatów kal. 30 mm oraz dwie wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) trzeciej generacji typu HJ-12 (o zasięgu 2 lub 4 km, w nocy lub w dzień), a także panoramiczne systemy obserwacji i kierowania ogniem. O ile nie wiemy jeszcze o pozostałych danych taktyczno-technicznych, to wydaje się, że nowy bwp będzie w wielu aspektach zbliżony do czołgu VT-5 (w tym masę ok. 30 ton).

ZDJĘCIA:

fot. Defence Blog.

fot. Defence Blog.

fot. guancha.cn

fot. guancha.cn

fot. guancha.cn

VT-5?

?Lekki? czołg podstawowy VT-5 jest prawdopodobnie eksportową wersją czołgu ZTQ-99, uzbrojonego w gwintowaną armatę kal. 105 mm (zapewniającą zasięg strzału do 3.000 metrów) i został zaprezentowany podczas 11. edycji China International Aviation & Aerospace Exhibition (Airshow China) 2016 w Zhuhai koło Hongkongu w dniach 1-6 listopada. Masa czołgu waha się od 33 do 36 ton, w zależności od zastosowanego opancerzenia (istnieją dwie konfiguracje), a dodatkowe uzbrojenie stanowi zdalnie sterowany moduł wyposażony w ciężki karabin maszynowy kal. 12,7 mm oraz wyrzutnie granatów kal. 40 mm.

Pojazd ma 9,2 metra długości, 3,3 metra szerokości (razem z dodatkowym opancerzeniem) oraz 2,5 metra wysokości (nie uwzględniając modułu uzbrojenia). Załogę stanowi trzech żołnierzy. Napęd stanowi silnik diesla o mocy 1.000 KM, który zapewnia mu prędkość na drodze do 70 km/h oraz prędkość w terenie do 35-40 km/h. Zasięg działania wynosi 450 km. Czołg potrafi pokonywać przeszkody terenowe o wysokości 0,85 metra i poziomie nachylenia 60% oraz rowy czołgowe o szerokości do 1,1 metra.

Wyposażenie dodatkowe stanowi system ochrony przed skażeniami promieniotwórczymi, chemicznymi i biologicznymi (nuclear, radiological, biological and chemical; NRBC), klimatyzacja, skomputeryzowany system kierowania ogniem, dalmierz laserowy, wyposażenie dowodzenia i kontroli, nawigacja satelitarna i inercyjna. Czołg może prowadzić skuteczny ogień zarówno w dzień, jak i w nocy.

Źródła:

defence-blog.com: Norinco develops new heavy infantry fighting vehicle

defpost.com: China unveils new heavy infantry fighting vehicle

Czytaj także:

Kolejne chińskie czołgi VT-4 dla Tajlandii

Nowy wóz ewakuacji medycznej dla ChALW

Izrael: Nowa wersja ciężkiego bwp Namer [WIDEO]

Lynx ? nowy bwp od Rheinmetall

Tata Motors, Bharat Forge i GDLS zbudują nowy indyjski bwp

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.