Na świecie, a zwłaszcza w regionie Azji Południowo-Wschodniej wciąż istnieje wiele punktów zapalnych. Jednym z takich miejsc jest Morze Południowochińskie. Chiny zbudowały tam kilka sztucznych wysp dzięki którym chcą kontrolować zasoby oraz ruch w regionie. (Źródło: Google Maps)

Chiny rozbudowują instalacje wojskowe na Morzu Południowochińskim

Wydaje się, że Chiny prowadzą prace przygotowawcze nad budową trzeciego pasa startowego na wyspie znajdującej się na spornym terytorium na Morzu Południowochińskim ? powiedział w poniedziałek ekspert z USA, powołując się na zdjęcia satelitarne zrobione w zeszłym tygodniu.

Fotografie wykonane przez Waszyngtońskie Centrum Badań Strategicznych i Międzynarodowych (CSIS) 8 września pokazują miejsce budowy na rafie Mischief ? która jest jedną z siedmiu sztucznych wysp zbudowanych przez Chiny w archipelagu Spratly.

Obraz ten pasuje do dwóch innych raf w archipelagu Spratly, mowa tu oczywiście o rafach Subi i Fiery Cross. Informacje na temat nowej budowy podał Greg Poling dyrektor CSIS AMTI (Asia Maritime Transparency Initiative). Greg Poling powiedział, że te prace bardziej prawdopodobnie niż nie wskazują na przygotowania pasa startowego na rafie koralowej. Zdjęcia satelitarne z końca czerwca wykazały, że Chiny już prawie zakończyły budowę 3000 m pasa startowego na Fiery Cross.

Zdjęcie satelitarne rafy Fiery Cross datowane na 22 czerwca 2006 roku, dostarczone przez CSIS Asia Maritime Transparency Initiative/Digital Globe September (CSIS Asia Maritime Transparency Initiative/Digital Globe)

Zdjęcie satelitarne rafy Fiery Cross datowane na 22 czerwca 2006 roku, dostarczone przez CSIS Asia Maritime Transparency Initiative/Digital Globe September (CSIS Asia Maritime Transparency Initiative/Digital Globe)

Rafa Fiery Cross na zdjęciach satelitarnych z dnia z dnia 03 września 2015 dostarczonych przez CSIS Asia Maritime Transparency Initiative/Digital Globe. (CSIS Asia Maritime Transparency Initiative/Digital Globe)

Rafa Fiery Cross na zdjęciach satelitarnych z dnia z dnia 03 września 2015 dostarczonych przez CSIS Asia Maritime Transparency Initiative/Digital Globe. (CSIS Asia Maritime Transparency Initiative/Digital Globe)

Zapytany o Mischief w poniedziałek, Hong Lei rzecznik MSZ Chin, powtórzył tylko twierdzenie Chin o niepodważalnej suwerenności nad wyspami w archipelagu Spratly i prawie do ustanowienia tam obiektów wojskowych.

Poling powiedział, że inne zdjęcia satelitarne wskazują na postęp prac rafie Subi, gdzie wyraźnie widać powstający 3000 metrowy pas startowy i resztę przedsięwzięć, które dzieją się na wyspie kilka obiektów portowych dla statków.

Rafa Subi na zdjęciach satelitarnych z dnia 08 sierpnia 2012 dostarczonych przez CSIS Asia Maritime Transparency Initiative/Digital Globe. (CSIS Asia Maritime Transparency Initiative/Digital Globe)

Rafa Subi na zdjęciach satelitarnych z dnia 08 sierpnia 2012 dostarczonych przez CSIS Asia Maritime Transparency Initiative/Digital Globe. (CSIS Asia Maritime Transparency Initiative/Digital Globe)

Eksperci ds. bezpieczeństwa twierdzą, że 3000 metrowe lądowisko byłoby na tyle długie, aby pomieścić większość chińskich maszyn wojskowych, dając Pekinowi większy zasięg nad kontrolą przestrzeni w sercu południowo-wschodniej Azji gdzie toczy się obecnie spór terytorialny.

Wiadomości o postępie prac nadchodzą w momencie tuż przed następnotygodniową wizytą prezydenta Chin Xi Jinping w Waszyngtonie. Stany Zjednoczone z obawą spoglądają na coraz bardziej asertywne roszczenia terytorialne Chin, sprawy te mają być ważnym punktem porządku obrad podczas wizyty chińskiego prezydenta w USA.

Rzecznik Departamentu Obrony, dowódca Bill Urban, odmówił udzielenia komentarza w szczególności na temat ocen stanowiska Polinga, ale powtarzał, że Stany Zjednoczone wzywają do zaprzestania rekultywacji gruntów, budowy i militaryzacji placówek Morza Południowochińskiego dla złagodzenia napięć i tworzenia przestrzeni dla rozwiązań dyplomatycznych.

?Podane intencje Chin i jej programu i kontynuacja budowy, nie zmniejszy napięcia albo nie doprowadzi do znaczącego rozwiązania dyplomatycznego? dodał.

Nowy pas startowy na rafie Mischief stałby się powodem do niepokoju szczególnie dla władz Filipin, czyli jednego z konkurentów Chin w sporze terytorialnym o przynależność terenów na Morzu Południowochińskim. Utworzenie pasa startowego pozwoliłoby na ustalenie ?mniej więcej stałych? patroli nad Reed Bank gdzie od dawna Filipiny szukają złóż ropy i gazu ? powiedział Poling.

Trzy pasy startowe, wówczas, gdy zostaną w pełni ukończone, pozowała władzom w Pekinie na zagrożenie całemu ruchowi lotniczemu nad terytoriami spornymi na Morzu Południowochińskim. Poling dodał, że byłoby to szczególnie niepokojące, gdyby Chiny zainstalowały tam zaawansowane systemu obrony przeciwlotniczej.

Chiny przyśpieszyły tworzenie sztucznych wysp na Morzu Południowochińskim w zeszłym roku, pomimo silnej krytyki ze strony Waszyngtonu.

Rafa Mischief na zdjęciu satelitarnym z dnia 24 stycznia 2012 roku dostarczona przez CSIS Asia Maritime Transparency Initiative/Digital Globe. (CSIS Asia Maritime Transparency Initiative/Digital Globe)

Rafa Mischief na zdjęciu satelitarnym z dnia 24 stycznia 2012 roku dostarczona przez CSIS Asia Maritime Transparency Initiative/Digital Globe. (CSIS Asia Maritime Transparency Initiative/Digital Globe)

Zdjęcie satelitarne rafy Mischief z dnia 08 września 2015 dostarczane przez CSIS Asia Maritime Transparency Initiative/Digital Globe September (CSIS Asia Maritime Transparency Initiative/Digital Globe)

Zdjęcie satelitarne rafy Mischief z dnia 08 września 2015 dostarczane przez CSIS Asia Maritime Transparency Initiative/Digital Globe September (CSIS Asia Maritime Transparency Initiative/Digital Globe)

Zdjęcia wykonane przez CSIS ukazują ścianę zabezpieczającą wokół powierzchni szacowanej na 3000 metrów (3280 jardów) długości.

 

Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.