W dniu 26 kwietnia br. w stoczni marynarki wojennej w Dalian miała miejsce uroczystość wodowania drugiego lotniskowca, przeznaczonego dla Marynarki Wojennej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAN), czyli CNS Shandong (CV-17), typu 001A. To pierwszy tego typu okręt wojenny, zbudowany całkowicie od podstaw w Państwie Środka.
Dalian, Liaoning, Chiny. / Wikimedia Commons.
W środę, 26 kwietnia br. ok. godz. 9 rano czasu lokalnego (GMT+8) w stoczni marynarki wojennej China Shipbuilding Industry Corp. w Dalian w prowincji Liaoning, w północno-wschodnich Chinach, miała miejsce uroczystość wodowania drugiego lotniskowca, przeznaczonego dla Marynarki Wojennej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAN), czyli CNS Shandong (CV-17), typu 001A (choć formalnie okręt nie został ochrzczony, to wiadomo, że tak będzie się nazywał ? przyp. red.).
Okręt wyszedł z suchego doku, który wcześniej wypełniono wodą z pomocą pięciu holowników. Uroczystość miała charakter formalny: odegrano hymn państwowy, przecięto wstęgę, rozbito butelkę szampana o jego dziób, a pobliskie jednostki pływające witały wychodzący okręt gwizdkami parowymi. Brali w niej udział, m.in. wiceprzewodniczący Centralna Komisja Wojskowa, Fan Changlong, a także dowódcy Marynarki Wojennej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej i przedstawiciele China Shipbuilding Industry Corp. Teraz, nowy okręt przejdzie szereg testów sprzętowych, wyposażenia oraz cumowniczych. Kadłub i podstawowe wyposażenie, niezbędne do wyjścia w morze zostały ukończone i zainstalowane.
Podczas konferencji prasowej w Pekinie, Ma Xiaoguang, rzecznik prasowy Sekretariatu Rady Państwa ds. Tajwanu, powiedział, że jest dumny z wielkiego postępu osiągniętego przez kraj w zakresie modernizacji obrony narodowej i wojska:
[Ruch ten] pomoże wzmocnić nasze zdolności do ochrony narodowej suwerenności, integralności terytorialnej, a także głównych i podstawowych interesów państwa.
Uroczystość wodowania drugiego chińskiego lotniskowca, CNS Shandong (CV-17). / fot. Feng Kaixuan/chinamil.com.cn
Fabrykacja elementów kadłuba pod przyszły CNS Shandong (CV-17) ruszyła w listopadzie 2013 roku, a w marcu 2015 roku zbudowano kadłub, choć oficjalnie władze Chin przyznały się do jego budowy w dniu 31 grudnia 2015 roku, pomimo ewidentnych dowodów w tej sprawie w postaci wycieku w Internecie fotografii (czytaj więcej: Oficjalnie: Pekin buduje drugi lotniskowiec). Według obecnych planów, okręt ma zostać przyjęty do służby w 2020 roku we Flocie Morza Wschodniego lub Morza Północnego.
Jedynym lotniskowcem chińskiej marynarki wojennej jest CNS Liaoning (CV-16), jednostka typu 001, która jest ex-sowieckim, nigdy nieukończonym Wariagiem i bliźniaczą jednostką rosyjskiego RFS Admirał Kuzniecow. CNS Shandong (CV-17) wydaje się być zbliżony wizualnie do Liaoninga, choć według dostępnych informacji można zauważyć pewne zmiany w konstrukcji tzw. ?wyspy? czy na pokładzie lotniczym, a nieoficjalne informacje mówią o możliwości przenoszenia większej ilości lotnictwa pokładowego. Zdjęcia satelitarne sugerują, że pokład lotniczy okrętu ma ok. 240 metrów długości i ok. 35 metrów szerokości (w najszerszym miejscu), a cały kadłub ma co najmniej 270 metrów długości. Wyporność ocenia się na 50.000 ton. Według niektórych szacunków, koszt budowy wyniósł w przeliczeniu nawet 9 mld USD.
Trzy dni przed uroczystością wodowania, w dniu 23 kwietnia br. dziennik Jiěf?ngj?n B?o, czyli oficjalny organ prasowy Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej, w rocznicę utworzenia marynarki wojennej opublikował informację, że Państwo Środka będzie potrzebować łącznie floty sześciu lotniskowców oraz przystosowania dziesięciu baz morskich do przyjmowania ich (obecnie tylko dwa, Qingdao i Sanya, mogą ? przyp. red.), a wszystko aby ?przebić się? przez tzw. ?pierwszy łańcuch wysp?, jak w chińskiej terminologii wojskowej nazywane są Wyspy Japońskie, Tajwan oraz Filipiny.
WIDEO: Uroczystość wodowania drugiego chińskiego lotniskowca, CNS Shandong (CV-17):
CNS Liaoning (CV-16)?
A jak wypada nowy lotniskowiec ze swoim pierwowzorem? CNS Liaoning (CV-16), który wszedł do służby w dniu 25 września 2012 roku, ma 304,5 metra długości, 75 metrów szerokości (w najszerszym miejscu pokładu ? przyp. red.) oraz 59.100 ton pełnej wyporności. Napęd stanowi osiem kotłów parowych o mocy 200.000 KM (150 MW), 4 turbiny o mocy 50.000 KM (37 MW) każda, 9 turbogeneratorów o mocy 2.011 KM (1.500 kW) każdy, 6 silników diesla o mocy 2.011 KM (1.500 kW) każdy, które napędzają 4 śruby i nadają okrętowi prędkość maksymalną do 32 węzłów (59 km/h), zasięg 3.850 mil morskich (7.130 km) oraz autonomiczność do 45 dni. Załogę stanowi 40 oficerów, 1.960 osób personelu okrętowego oraz 626 osób personelu lotniczego, do dyspozycji których jest 3.857 pomieszczeń.
Wyposażenie lotniskowca stanowią 24 wielozadaniowe myśliwce pokładowe Shenyang J-15 Flying Shark (kopie rosyjskich Su-27K/Su-33 ? przyp. red.), 6 średnich śmigłowców Changhe Z-18F, przeznaczonych do zadań transportowych i zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), cztery rosyjskie śmigłowce Kamow Ka-31 (w kodzie NATO: Helix) do zadań wczesnego ostrzegania i kontroli (mają zostać zastąpione przez rodzime Z-18J ? przyp. red.) oraz dwa śmigłowce Harbin Z-9C (Haitun) do zadań poszukiwawczo-ratunkowych (SAR). Jeśli chodzi o uzbrojenie okrętu, to składają się na nie dwa systemy obrony bezpośredniej (Close-In Weapon System; CIWS) typu 1030 oraz cztery wyrzutnie rakiet przeciwlotniczych FL-3000N (morski wariant systemu HHQ-18, wyposażonego w rakiety TY-90 ? przyp. red.).
Gotowość operacyjną okrętu ogłoszono w połowie listopada ub. r. (czytaj więcej: Gotowość bojowa chińskiego lotniskowca [ZDJĘCIA]), a na początku stycznia br. na Morzu Południowochińskim okręt przeprowadził gry wojenne wraz z grupą bojową, składającą się z trzech niszczycieli rakietowych i dwóch fregat rakietowych (czytaj więcej: Ćwiczenia chińskiego lotniskowca na Morzu Południowochińskim). Kolejne ćwiczenia, tym razem w pobliżu wód Korei Północnej, przeprowadzono w dniu 20 marca br. (na wodach Zatoki Bohai i Morza Żółtego).
Źródła:
news.xinhuanet.com: China launches second aircraft carrier
english.chinamil.com.cn: China launches its first home-made aircraft carrier
Czytaj także:
Oblot drugiego prototypu chińskiego myśliwca 5. generacji J-31 [FOTO]
Tajwan: Krajowy przemysł po raz pierwszy zbuduje okręty podwodne
Chiny budują dwa lotniskowce?
Chiny: Największy poduszkowiec świata zbudowany w kraju przekazany marynarce wojennej
Chiny pracują nad samolotem krótkiego startu i lądowania
Chiny ? atuty i słabości mocarstwa